Inclusion by nature, meaningful learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bete, Elisabete Hulgado
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Célia, Célia Mattos, Gomes, Beatriz Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.7347
Resumo: Brazil has a wide range of natural areas, many of which are legally protected areas (PA), like national parks, what gives the country great potential to strengthen nature-based tourism. Tourism in these territories leads to the appropriation of PA by society, moves the economy and promotes the generation of jobs and alternative sources of income for local populations, in addition to functioning as a tool to raise awareness on the importance of biodiversity conservation, through environmental education. Inclusive education, whether formal or non-formal, is one of the great challenges of contemporary society, as indicated by Sustainable Development Objective number 4, related to inclusive, equitable and quality education. The need for inclusion extends to non-formal education proposals, including tourism activities with educational objectives oered in protected areas. This article presents the quantitative results of an ongoing study in Itatiaia National Park, State of Rio de Janeiro, Brazil, focused on the actions to promote accessible tourism, especially the implementation of the sensorial garden and adaptations in its interpretative exhibition, which aims to provide experiences that awaken the senses and motivate the understanding of the Park and nature
id RCAP_bf66b72489ec125b4e3214d3fb976cb2
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/7347
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Inclusion by nature, meaningful learningInclusão pela natureza, aprendizagem significativaBrazil has a wide range of natural areas, many of which are legally protected areas (PA), like national parks, what gives the country great potential to strengthen nature-based tourism. Tourism in these territories leads to the appropriation of PA by society, moves the economy and promotes the generation of jobs and alternative sources of income for local populations, in addition to functioning as a tool to raise awareness on the importance of biodiversity conservation, through environmental education. Inclusive education, whether formal or non-formal, is one of the great challenges of contemporary society, as indicated by Sustainable Development Objective number 4, related to inclusive, equitable and quality education. The need for inclusion extends to non-formal education proposals, including tourism activities with educational objectives oered in protected areas. This article presents the quantitative results of an ongoing study in Itatiaia National Park, State of Rio de Janeiro, Brazil, focused on the actions to promote accessible tourism, especially the implementation of the sensorial garden and adaptations in its interpretative exhibition, which aims to provide experiences that awaken the senses and motivate the understanding of the Park and natureA educação inclusiva, seja ela formal ou não formal, é um dos grandes desafios da sociedade contemporânea, como indica o Objetivo de Desenvolvimento Sustentável número 4, relacionado à educação inclusiva, equitativa e de qualidade. Isto é reflexo da realidade atual em que, apesar do processo de democratização e universalização do ensino pelo qual a escola passou ao longo da história, permanece a exclusão de indivíduos e grupos considerados fora dos padrões. Essa visão estende-se, em geral, às propostas de educação não formal, entre elas as atividades de visitação com objetivos educacionais oferecidas em áreas naturais. Buscando mudar esse paradigma, o Parque Nacional do Itatiaia, Brasil, implantou um jardim sensorial e adaptações em sua exposição interpretativa. A finalidade é proporcionar experiências que despertem os sentidos como motivação à construção de conhecimentos, considerando a sua utilização como metodologia e alternativa didático-pedagógica eficazes para que todos os visitantes possam ter uma compreensão do Parque e da natureza. As atividades permitem que esses elementos possam ser compreendidos e identificados no dia-a-dia de cada estudante a partir das vivências concretas, estimulando-os a se tornarem agentes ativos no processo de aprendizagem, resgatando seus conhecimentos prévios e ressignificando a missão do Parque e da gestão socioambiental.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2021-09-20T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.7347oai:proa.ua.pt:article/7347Journal of Tourism & Development; Vol 36 No 2 (2021); 381-391Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 36 n.º 2 (2021); 381-3912182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/7347https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.7347https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/7347/18864Direitos de Autor (c) 2021 Revista Turismo & Desenvolvimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBete, Elisabete HulgadoCélia, Célia MattosGomes, Beatriz Nascimento2022-09-26T10:56:29Zoai:proa.ua.pt:article/7347Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:19.020161Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Inclusion by nature, meaningful learning
Inclusão pela natureza, aprendizagem significativa
title Inclusion by nature, meaningful learning
spellingShingle Inclusion by nature, meaningful learning
Bete, Elisabete Hulgado
title_short Inclusion by nature, meaningful learning
title_full Inclusion by nature, meaningful learning
title_fullStr Inclusion by nature, meaningful learning
title_full_unstemmed Inclusion by nature, meaningful learning
title_sort Inclusion by nature, meaningful learning
author Bete, Elisabete Hulgado
author_facet Bete, Elisabete Hulgado
Célia, Célia Mattos
Gomes, Beatriz Nascimento
author_role author
author2 Célia, Célia Mattos
Gomes, Beatriz Nascimento
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bete, Elisabete Hulgado
Célia, Célia Mattos
Gomes, Beatriz Nascimento
description Brazil has a wide range of natural areas, many of which are legally protected areas (PA), like national parks, what gives the country great potential to strengthen nature-based tourism. Tourism in these territories leads to the appropriation of PA by society, moves the economy and promotes the generation of jobs and alternative sources of income for local populations, in addition to functioning as a tool to raise awareness on the importance of biodiversity conservation, through environmental education. Inclusive education, whether formal or non-formal, is one of the great challenges of contemporary society, as indicated by Sustainable Development Objective number 4, related to inclusive, equitable and quality education. The need for inclusion extends to non-formal education proposals, including tourism activities with educational objectives oered in protected areas. This article presents the quantitative results of an ongoing study in Itatiaia National Park, State of Rio de Janeiro, Brazil, focused on the actions to promote accessible tourism, especially the implementation of the sensorial garden and adaptations in its interpretative exhibition, which aims to provide experiences that awaken the senses and motivate the understanding of the Park and nature
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-20T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.7347
oai:proa.ua.pt:article/7347
url https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.7347
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/7347
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/7347
https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.7347
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/7347/18864
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Revista Turismo & Desenvolvimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Revista Turismo & Desenvolvimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Tourism & Development; Vol 36 No 2 (2021); 381-391
Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 36 n.º 2 (2021); 381-391
2182-1453
1645-9261
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130514924240896