Inclusion by nature, meaningful learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.7347 |
Resumo: | Brazil has a wide range of natural areas, many of which are legally protected areas (PA), like national parks, what gives the country great potential to strengthen nature-based tourism. Tourism in these territories leads to the appropriation of PA by society, moves the economy and promotes the generation of jobs and alternative sources of income for local populations, in addition to functioning as a tool to raise awareness on the importance of biodiversity conservation, through environmental education. Inclusive education, whether formal or non-formal, is one of the great challenges of contemporary society, as indicated by Sustainable Development Objective number 4, related to inclusive, equitable and quality education. The need for inclusion extends to non-formal education proposals, including tourism activities with educational objectives oered in protected areas. This article presents the quantitative results of an ongoing study in Itatiaia National Park, State of Rio de Janeiro, Brazil, focused on the actions to promote accessible tourism, especially the implementation of the sensorial garden and adaptations in its interpretative exhibition, which aims to provide experiences that awaken the senses and motivate the understanding of the Park and nature |
id |
RCAP_bf66b72489ec125b4e3214d3fb976cb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/7347 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Inclusion by nature, meaningful learningInclusão pela natureza, aprendizagem significativaBrazil has a wide range of natural areas, many of which are legally protected areas (PA), like national parks, what gives the country great potential to strengthen nature-based tourism. Tourism in these territories leads to the appropriation of PA by society, moves the economy and promotes the generation of jobs and alternative sources of income for local populations, in addition to functioning as a tool to raise awareness on the importance of biodiversity conservation, through environmental education. Inclusive education, whether formal or non-formal, is one of the great challenges of contemporary society, as indicated by Sustainable Development Objective number 4, related to inclusive, equitable and quality education. The need for inclusion extends to non-formal education proposals, including tourism activities with educational objectives oered in protected areas. This article presents the quantitative results of an ongoing study in Itatiaia National Park, State of Rio de Janeiro, Brazil, focused on the actions to promote accessible tourism, especially the implementation of the sensorial garden and adaptations in its interpretative exhibition, which aims to provide experiences that awaken the senses and motivate the understanding of the Park and natureA educação inclusiva, seja ela formal ou não formal, é um dos grandes desafios da sociedade contemporânea, como indica o Objetivo de Desenvolvimento Sustentável número 4, relacionado à educação inclusiva, equitativa e de qualidade. Isto é reflexo da realidade atual em que, apesar do processo de democratização e universalização do ensino pelo qual a escola passou ao longo da história, permanece a exclusão de indivíduos e grupos considerados fora dos padrões. Essa visão estende-se, em geral, às propostas de educação não formal, entre elas as atividades de visitação com objetivos educacionais oferecidas em áreas naturais. Buscando mudar esse paradigma, o Parque Nacional do Itatiaia, Brasil, implantou um jardim sensorial e adaptações em sua exposição interpretativa. A finalidade é proporcionar experiências que despertem os sentidos como motivação à construção de conhecimentos, considerando a sua utilização como metodologia e alternativa didático-pedagógica eficazes para que todos os visitantes possam ter uma compreensão do Parque e da natureza. As atividades permitem que esses elementos possam ser compreendidos e identificados no dia-a-dia de cada estudante a partir das vivências concretas, estimulando-os a se tornarem agentes ativos no processo de aprendizagem, resgatando seus conhecimentos prévios e ressignificando a missão do Parque e da gestão socioambiental.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2021-09-20T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.7347oai:proa.ua.pt:article/7347Journal of Tourism & Development; Vol 36 No 2 (2021); 381-391Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 36 n.º 2 (2021); 381-3912182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/7347https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.7347https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/7347/18864Direitos de Autor (c) 2021 Revista Turismo & Desenvolvimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBete, Elisabete HulgadoCélia, Célia MattosGomes, Beatriz Nascimento2022-09-26T10:56:29Zoai:proa.ua.pt:article/7347Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:19.020161Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusion by nature, meaningful learning Inclusão pela natureza, aprendizagem significativa |
title |
Inclusion by nature, meaningful learning |
spellingShingle |
Inclusion by nature, meaningful learning Bete, Elisabete Hulgado |
title_short |
Inclusion by nature, meaningful learning |
title_full |
Inclusion by nature, meaningful learning |
title_fullStr |
Inclusion by nature, meaningful learning |
title_full_unstemmed |
Inclusion by nature, meaningful learning |
title_sort |
Inclusion by nature, meaningful learning |
author |
Bete, Elisabete Hulgado |
author_facet |
Bete, Elisabete Hulgado Célia, Célia Mattos Gomes, Beatriz Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
Célia, Célia Mattos Gomes, Beatriz Nascimento |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bete, Elisabete Hulgado Célia, Célia Mattos Gomes, Beatriz Nascimento |
description |
Brazil has a wide range of natural areas, many of which are legally protected areas (PA), like national parks, what gives the country great potential to strengthen nature-based tourism. Tourism in these territories leads to the appropriation of PA by society, moves the economy and promotes the generation of jobs and alternative sources of income for local populations, in addition to functioning as a tool to raise awareness on the importance of biodiversity conservation, through environmental education. Inclusive education, whether formal or non-formal, is one of the great challenges of contemporary society, as indicated by Sustainable Development Objective number 4, related to inclusive, equitable and quality education. The need for inclusion extends to non-formal education proposals, including tourism activities with educational objectives oered in protected areas. This article presents the quantitative results of an ongoing study in Itatiaia National Park, State of Rio de Janeiro, Brazil, focused on the actions to promote accessible tourism, especially the implementation of the sensorial garden and adaptations in its interpretative exhibition, which aims to provide experiences that awaken the senses and motivate the understanding of the Park and nature |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-20T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.7347 oai:proa.ua.pt:article/7347 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.7347 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/7347 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/7347 https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.7347 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/7347/18864 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Revista Turismo & Desenvolvimento info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Revista Turismo & Desenvolvimento |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 36 No 2 (2021); 381-391 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 36 n.º 2 (2021); 381-391 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130514924240896 |