Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Luis Carlos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alves, Deive Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3929
Resumo: Based on studies on Mathematical Modeling, we have verified aspects that lead to the theme of Meaningful Learning, and through the deepening of this subject, we come across Critical Meaningful Learning, which encourages us to promote inquiries and reflections of reality with the aim of to verify the aspects that characterize Mathematical Modeling as a teaching and learning method of Critical Significant Learning theory. For this, we carried out a mapping of theses and dissertations in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BTDT) database, over a period of six years, to verify what the research shows in relation to the proposed theme. Finally, the analysis of these investigations points out possibilities of using Mathematical Modeling as a teaching and learning method for Critical Significant Learning, and the results are examined in relation to the reality in the field of this theme, confronting what is being put.
id UCS-4_fa7ecfdad6a0514d9f5913840c093757
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3929
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Mathematical Modeling for Critical Meaningful LearningModelado Matemático para el Aprendizaje Críticamente SignificativoModelagem Matemática para a Aprendizagem Significativa CríticaModelagem Matemática CríticaEducação Matemática CríticaAprendizagem Significativa CríticaEnsino BásicoMapeamentoCritical Mathematical ModelingCritical Mathematics EducationCritical Meaningful LearningBasic EducationMappingModelado Matemático CríticoEducación Matemática CríticaAprendizaje Significativo CríticoEducacion BasicaCartografíaBased on studies on Mathematical Modeling, we have verified aspects that lead to the theme of Meaningful Learning, and through the deepening of this subject, we come across Critical Meaningful Learning, which encourages us to promote inquiries and reflections of reality with the aim of to verify the aspects that characterize Mathematical Modeling as a teaching and learning method of Critical Significant Learning theory. For this, we carried out a mapping of theses and dissertations in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BTDT) database, over a period of six years, to verify what the research shows in relation to the proposed theme. Finally, the analysis of these investigations points out possibilities of using Mathematical Modeling as a teaching and learning method for Critical Significant Learning, and the results are examined in relation to the reality in the field of this theme, confronting what is being put.A partir de estudios sobre Modelamiento Matemático, hemos verificado aspectos que conducen al tema del Aprendizaje Significativo, y a través de la profundización de este tema, nos encontramos con el Aprendizaje Significativo Crítico, que nos incentiva a promover indagaciones y reflexiones de la realidad con el objetivo de verificar los aspectos que caracterizan a la Modelación Matemática como método de enseñanza y aprendizaje de la teoría del Aprendizaje Crítico Significativo. Para eso, realizamos un mapeo de tesis y disertaciones en la base de datos de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BTDT), durante un período de seis años, para verificar lo que la investigación muestra en relación con el tema propuesto. Finalmente, el análisis de estas investigaciones apunta posibilidades de utilizar la Modelación Matemática como método de enseñanza y aprendizaje para el Aprendizaje Crítico Significativo, y los resultados son examinados en relación a la realidad en el campo de esta temática, confrontando lo que se está planteando.Com base nos estudos acerca da Modelagem Matemática, verificamos aspectos que conduzem ao tema da Aprendizagem Significativa, e por meio do aprofundamento desse assunto, nos deparamos com a Aprendizagem Significativa Crítica, o que nos instiga a promover indagações e reflexões da realidade com o objetivo de verificar os aspectos que caracterizam a Modelagem Matemática como um método de ensino e aprendizagem da teoria da Aprendizagem Significativa Crítica. Para isso, realizamos um mapeamento de teses e dissertações no banco de dados da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BTDT), em um período de seis anos, para verificar o que as pesquisas evidenciam em relação ao tema proposto. Por fim, a análise dessas investigações aponta possibilidades da utilização da Modelagem Matemática como método de ensino e aprendizagem para a Aprendizagem Significativa Crítica, e os resultados são examinados com relação à realidade na seara desse tema, confrontando o que está sendo posto.Editora Cruzeiro do Sul2022-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/392910.26843/rencima.v13n4a20Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3929/1812https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Luis CarlosAlves, Deive Barbosa2023-04-22T01:17:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3929Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:17:29Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning
Modelado Matemático para el Aprendizaje Críticamente Significativo
Modelagem Matemática para a Aprendizagem Significativa Crítica
title Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning
spellingShingle Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning
Moura, Luis Carlos
Modelagem Matemática Crítica
Educação Matemática Crítica
Aprendizagem Significativa Crítica
Ensino Básico
Mapeamento
Critical Mathematical Modeling
Critical Mathematics Education
Critical Meaningful Learning
Basic Education
Mapping
Modelado Matemático Crítico
Educación Matemática Crítica
Aprendizaje Significativo Crítico
Educacion Basica
Cartografía
title_short Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning
title_full Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning
title_fullStr Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning
title_full_unstemmed Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning
title_sort Mathematical Modeling for Critical Meaningful Learning
author Moura, Luis Carlos
author_facet Moura, Luis Carlos
Alves, Deive Barbosa
author_role author
author2 Alves, Deive Barbosa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Luis Carlos
Alves, Deive Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Modelagem Matemática Crítica
Educação Matemática Crítica
Aprendizagem Significativa Crítica
Ensino Básico
Mapeamento
Critical Mathematical Modeling
Critical Mathematics Education
Critical Meaningful Learning
Basic Education
Mapping
Modelado Matemático Crítico
Educación Matemática Crítica
Aprendizaje Significativo Crítico
Educacion Basica
Cartografía
topic Modelagem Matemática Crítica
Educação Matemática Crítica
Aprendizagem Significativa Crítica
Ensino Básico
Mapeamento
Critical Mathematical Modeling
Critical Mathematics Education
Critical Meaningful Learning
Basic Education
Mapping
Modelado Matemático Crítico
Educación Matemática Crítica
Aprendizaje Significativo Crítico
Educacion Basica
Cartografía
description Based on studies on Mathematical Modeling, we have verified aspects that lead to the theme of Meaningful Learning, and through the deepening of this subject, we come across Critical Meaningful Learning, which encourages us to promote inquiries and reflections of reality with the aim of to verify the aspects that characterize Mathematical Modeling as a teaching and learning method of Critical Significant Learning theory. For this, we carried out a mapping of theses and dissertations in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BTDT) database, over a period of six years, to verify what the research shows in relation to the proposed theme. Finally, the analysis of these investigations points out possibilities of using Mathematical Modeling as a teaching and learning method for Critical Significant Learning, and the results are examined in relation to the reality in the field of this theme, confronting what is being put.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3929
10.26843/rencima.v13n4a20
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3929
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n4a20
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3929/1812
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-24
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133961179136