Radicalization on social network sites: comments on Facebook during the Brazilian presidential elections in 2014
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2018229.03 |
Resumo: | This paper discusses the phenomenon of radicalization into online conversation, especially through social network sites. Then, we analyze comments posted by Facebook users on Brazilian newspapers’ fan pages on that social medium. 628,057 comments mentioning at least one of the main candidates during the campaign were classified. The article discusses some aspects of radicalization, so it analyzes two specific variables: reflexivity and form of comments. Results show that social media, even though they open a space for dialog, give place to debates in which participants prioritize criticism or praise for candidates, and they basically lead to persuasion and radicalization. |
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Radicalization on social network sites: comments on Facebook during the Brazilian presidential elections in 2014.Radicalização nas redes sociais: comentários no Facebook durante a disputa presidencial em 2014 no Brasilradicalizaçãodebate públicoFacebookeleiçõesradicalizationpublic debateFacebookelections.This paper discusses the phenomenon of radicalization into online conversation, especially through social network sites. Then, we analyze comments posted by Facebook users on Brazilian newspapers’ fan pages on that social medium. 628,057 comments mentioning at least one of the main candidates during the campaign were classified. The article discusses some aspects of radicalization, so it analyzes two specific variables: reflexivity and form of comments. Results show that social media, even though they open a space for dialog, give place to debates in which participants prioritize criticism or praise for candidates, and they basically lead to persuasion and radicalization..Este artigo discute o fenómeno da radicalização nas conversações online que ocorrem por meio de redes sociais. Analisam-se comentários postados pelo público nas fan pages do Facebook de jornais impressos brasileiros. Foram codificados 628 057 comentários publicados que mencionavam os principais presidenciáveis durante todo o período eleitoral de 2014, no Brasil. Discutem-se aspetos da radicalização através de duas variáveis específicas: reflexividade e formato dos comentários. Os resultados indicam que as redes sociais, embora permitam espaço para o diálogo, dão lugar a um debate em que os participantes priorizam criticar ou elogiar os candidatos e que serve, basicamente, para persuasão e radicalização. Além disso, verifica-se que a radicalização se distancia da polarização da disputa, pois concentra-se apenas na candidata à reeleição.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2018-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2018229.03https://doi.org/10.31447/AS00032573.2018229.03Análise Social; Vol. 53 N.º 229 (2018); 898-9262182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22241https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22241/16378Direitos de Autor (c) 2018 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessCavassana de Carvalho, FernandaGoulart Massuchin, MicheleBatista Mitozo, Isabele2024-03-16T06:17:36Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/22241Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:00:07.629539Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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