“Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Sara Daniela Marques
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Martins, Fernando Manuel Lourenço, Mendes, Rui Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2932
Resumo: This article includes a qualitative nature research, which aims to analyze how the exhibition Explorística – Aventuras na Estatística influenced the understanding of statistical concepts in a 3rd grade class. The research took place in a higher education institution and was developed by a group of bachelor’s students in basic education, according to the guidance of the teacher of Didactic of Mathematics and led to the conclusion that there is evidence that the exhibition influenced the consolidation of some of the difficulties of student learning detected initially, considering how the non-formal context influenced the understanding of statistical concepts.
id RCAP_c70c45bea4df4a75795041862dc0bb93
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/2932
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling “Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade classExposição explorística – Aventuras na estatística: Uma primeira experiência com uma turma do 3.º ano de escolaridadeThis article includes a qualitative nature research, which aims to analyze how the exhibition Explorística – Aventuras na Estatística influenced the understanding of statistical concepts in a 3rd grade class. The research took place in a higher education institution and was developed by a group of bachelor’s students in basic education, according to the guidance of the teacher of Didactic of Mathematics and led to the conclusion that there is evidence that the exhibition influenced the consolidation of some of the difficulties of student learning detected initially, considering how the non-formal context influenced the understanding of statistical concepts.Este artículo incluye una investigación de naturaleza cualitativa, cuyo objetivo es analizar cómo la exposición Explorística - Aventuras na Estatística influyeron en la comprensión de los conceptos estadísticos en una clase de 3er grado. La investigación se llevó a cabo en una institución de educación superior y fue desarrollado por un grupo de estudiantes de licenciatura en educación básica, de acuerdo con la orientación del professor de la disciplina de Didáctica de las Matemáticas y llevó a la conclusión de que existen pruebas de que la exposición influencio consolidación y la obstrucción de algunas de las dificultades de aprendizaje de los estudiantes detectadas inicialmente, teniendo en cuenta cómo el contexto no formal influyó en la comprensión de los conceptos estadísticos.O presente artigo inclui uma investigação de cariz qualitativo, que pretende analisar de que forma a exposição Explorística – Aventuras na Estatística influenciou a compreensão de conceitos estatísticos numa turma de 3.º ano, do 1.º Ciclo do Ensino Básico. A investigação decorreu numa instituição de ensino superior e foi desenvolvida por um grupo de alunas da licenciatura em Educação Básica, segundo a orientação do professor da disciplina de Didática da Matemática e levou à conclusão de que existem evidências que, de facto, a referida exposição influenciou a consolidação e colmatação de algumas das dificuldades de aprendizagem dos alunos detetadas inicialmente, considerando-se assim que o contexto não formal influenciou na compreensão de conceitos estatísticos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i4.2932https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2932Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 18-30Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 18-30Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 18-30Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 18-301647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2932https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2932/2197Oliveira, Sara Daniela MarquesMartins, Fernando Manuel LourençoMendes, Rui Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:05Zoai:proa.ua.pt:article/2932Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:59.752299Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv “Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class
Exposição explorística – Aventuras na estatística: Uma primeira experiência com uma turma do 3.º ano de escolaridade
title “Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class
spellingShingle “Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class
Oliveira, Sara Daniela Marques
title_short “Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class
title_full “Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class
title_fullStr “Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class
title_full_unstemmed “Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class
title_sort “Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class
author Oliveira, Sara Daniela Marques
author_facet Oliveira, Sara Daniela Marques
Martins, Fernando Manuel Lourenço
Mendes, Rui Sousa
author_role author
author2 Martins, Fernando Manuel Lourenço
Mendes, Rui Sousa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Sara Daniela Marques
Martins, Fernando Manuel Lourenço
Mendes, Rui Sousa
description This article includes a qualitative nature research, which aims to analyze how the exhibition Explorística – Aventuras na Estatística influenced the understanding of statistical concepts in a 3rd grade class. The research took place in a higher education institution and was developed by a group of bachelor’s students in basic education, according to the guidance of the teacher of Didactic of Mathematics and led to the conclusion that there is evidence that the exhibition influenced the consolidation of some of the difficulties of student learning detected initially, considering how the non-formal context influenced the understanding of statistical concepts.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2932
https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2932
url https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2932
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2932
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2932/2197
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 18-30
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 18-30
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 18-30
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 18-30
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567699124224