“Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2932 |
Resumo: | This article includes a qualitative nature research, which aims to analyze how the exhibition Explorística – Aventuras na Estatística influenced the understanding of statistical concepts in a 3rd grade class. The research took place in a higher education institution and was developed by a group of bachelor’s students in basic education, according to the guidance of the teacher of Didactic of Mathematics and led to the conclusion that there is evidence that the exhibition influenced the consolidation of some of the difficulties of student learning detected initially, considering how the non-formal context influenced the understanding of statistical concepts. |
id |
RCAP_c70c45bea4df4a75795041862dc0bb93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/2932 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
“Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade classExposição explorística – Aventuras na estatística: Uma primeira experiência com uma turma do 3.º ano de escolaridadeThis article includes a qualitative nature research, which aims to analyze how the exhibition Explorística – Aventuras na Estatística influenced the understanding of statistical concepts in a 3rd grade class. The research took place in a higher education institution and was developed by a group of bachelor’s students in basic education, according to the guidance of the teacher of Didactic of Mathematics and led to the conclusion that there is evidence that the exhibition influenced the consolidation of some of the difficulties of student learning detected initially, considering how the non-formal context influenced the understanding of statistical concepts.Este artículo incluye una investigación de naturaleza cualitativa, cuyo objetivo es analizar cómo la exposición Explorística - Aventuras na Estatística influyeron en la comprensión de los conceptos estadísticos en una clase de 3er grado. La investigación se llevó a cabo en una institución de educación superior y fue desarrollado por un grupo de estudiantes de licenciatura en educación básica, de acuerdo con la orientación del professor de la disciplina de Didáctica de las Matemáticas y llevó a la conclusión de que existen pruebas de que la exposición influencio consolidación y la obstrucción de algunas de las dificultades de aprendizaje de los estudiantes detectadas inicialmente, teniendo en cuenta cómo el contexto no formal influyó en la comprensión de los conceptos estadísticos.O presente artigo inclui uma investigação de cariz qualitativo, que pretende analisar de que forma a exposição Explorística – Aventuras na Estatística influenciou a compreensão de conceitos estatísticos numa turma de 3.º ano, do 1.º Ciclo do Ensino Básico. A investigação decorreu numa instituição de ensino superior e foi desenvolvida por um grupo de alunas da licenciatura em Educação Básica, segundo a orientação do professor da disciplina de Didática da Matemática e levou à conclusão de que existem evidências que, de facto, a referida exposição influenciou a consolidação e colmatação de algumas das dificuldades de aprendizagem dos alunos detetadas inicialmente, considerando-se assim que o contexto não formal influenciou na compreensão de conceitos estatísticos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i4.2932https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2932Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 18-30Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 18-30Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 18-30Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 18-301647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2932https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2932/2197Oliveira, Sara Daniela MarquesMartins, Fernando Manuel LourençoMendes, Rui Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:05Zoai:proa.ua.pt:article/2932Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:59.752299Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class Exposição explorística – Aventuras na estatística: Uma primeira experiência com uma turma do 3.º ano de escolaridade |
title |
“Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class |
spellingShingle |
“Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class Oliveira, Sara Daniela Marques |
title_short |
“Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class |
title_full |
“Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class |
title_fullStr |
“Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class |
title_full_unstemmed |
“Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class |
title_sort |
“Explorística” exhibition – Adventures in statistics; A first experiment with a 3rd grade class |
author |
Oliveira, Sara Daniela Marques |
author_facet |
Oliveira, Sara Daniela Marques Martins, Fernando Manuel Lourenço Mendes, Rui Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Fernando Manuel Lourenço Mendes, Rui Sousa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Sara Daniela Marques Martins, Fernando Manuel Lourenço Mendes, Rui Sousa |
description |
This article includes a qualitative nature research, which aims to analyze how the exhibition Explorística – Aventuras na Estatística influenced the understanding of statistical concepts in a 3rd grade class. The research took place in a higher education institution and was developed by a group of bachelor’s students in basic education, according to the guidance of the teacher of Didactic of Mathematics and led to the conclusion that there is evidence that the exhibition influenced the consolidation of some of the difficulties of student learning detected initially, considering how the non-formal context influenced the understanding of statistical concepts. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2932 https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2932 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2932 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2932 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2932/2197 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 18-30 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 18-30 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 18-30 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 18-30 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567699124224 |