A implementação da norma ISO 9001 nas escolas profissionais portuguesa: um estudo empírico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gamboa, Jorge
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Melão, Nuno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2009.3313
Resumo: The expansion of vocational training to secondary schools has led, in the last years, many vocational schools to implement the ISO 9001 Standard in the hope of differentiating themselves through quality. This study, which is the first of its kind in Portugal, aims to discuss the benefits, drawbacks and key success factors of the implementation of the ISO 9001:2000 Standard in vocational schools using a methodology of multiple-case study. The results show internai benefits at the organizational levei, externa! benefits at the reputation and strategy levei, drawbacks derived from bureaucracy, the interpretation and adaptation of the Standard, and as key success factors the quality team and management commitment and support. It is hoped, thus, to contribute to assist school management boards in identifying courses of action that could make the implementation of this Standard more effective.
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spelling A implementação da norma ISO 9001 nas escolas profissionais portuguesa: um estudo empíricoThe expansion of vocational training to secondary schools has led, in the last years, many vocational schools to implement the ISO 9001 Standard in the hope of differentiating themselves through quality. This study, which is the first of its kind in Portugal, aims to discuss the benefits, drawbacks and key success factors of the implementation of the ISO 9001:2000 Standard in vocational schools using a methodology of multiple-case study. The results show internai benefits at the organizational levei, externa! benefits at the reputation and strategy levei, drawbacks derived from bureaucracy, the interpretation and adaptation of the Standard, and as key success factors the quality team and management commitment and support. It is hoped, thus, to contribute to assist school management boards in identifying courses of action that could make the implementation of this Standard more effective.A expansão do ensino profissional às escolas secundárias tem levado, nos últimos anos, várias escolas profissionais a implementar a Norma ISO 9001 na esperança de se poderem diferenciar pela qualidade. Este estudo, que é o primeiro do seu género em Portugal, visa discutir os benefícios, inconvenientes e factores chave de sucesso da implementação da Norma ISO 9001:2000 nas escolas profissionais utilizando uma metodologia de estudo de casos múltiplos. Os resultados mostram benefícios internos ao nível organizacional, benefícios externos ao nível da reputação e da estratégia, inconvenientes derivados da burocracia, da interpretação e adaptação da Norma, e como factores chave de sucesso a equipa de qualidade e o compromisso e apoio da gestão. Espera-se, assim, contribuir para auxiliar os órgãos de gestão das escolas na identificação de planos de acção que possam tomar a implementação desta Norma mais eficaz.Universidade Católica Portuguesa2009-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2009.3313oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3313Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 8 (2009); 145-1672182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2009.n8reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3313https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2009.3313https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3313/3212Direitos de Autor (c) 2009 Jorge Gamboa, Nuno Melãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGamboa, JorgeMelão, Nuno2022-05-24T16:54:45Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3313Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:50.914959Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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