Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Maria Isabel
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Lima, Yola
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14674
Resumo: The Internet boosted the diversity and multiplicity of information, as well as making it possible for anyone topublish and share information, which translates as a prime location with a vast and chaotic deposit of contents. The YouTube platform is one among many communication tools made available on the Internet, with potential data to be analyzed and addressed in research. In this document we analyze a set of videos posted on YouTube on special educational needs (SEN). The methodological strategies used for collecting and processing corpus data featured the identification of search terms, inclusion/exclusion criteria and descriptive and interpretative qualitative analysis of the content covered in that corpus. In the performed analysis the most viewed types of videos, the types of typology of SEN thate are portrayed and the types of content covered in the set of videos that constitute the corpus data are presented. The results obtained suggest that the type of videos with more views are academic work and news and have the ambition of generating awareness, dissemination and motivation for building an inclusive society.
id RCAP_c9931c55fd97799b69ece32599f52180
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/14674
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTubeThe Internet boosted the diversity and multiplicity of information, as well as making it possible for anyone topublish and share information, which translates as a prime location with a vast and chaotic deposit of contents. The YouTube platform is one among many communication tools made available on the Internet, with potential data to be analyzed and addressed in research. In this document we analyze a set of videos posted on YouTube on special educational needs (SEN). The methodological strategies used for collecting and processing corpus data featured the identification of search terms, inclusion/exclusion criteria and descriptive and interpretative qualitative analysis of the content covered in that corpus. In the performed analysis the most viewed types of videos, the types of typology of SEN thate are portrayed and the types of content covered in the set of videos that constitute the corpus data are presented. The results obtained suggest that the type of videos with more views are academic work and news and have the ambition of generating awareness, dissemination and motivation for building an inclusive society.A Internet impulsionou a diversidade e multiplicidade de informações, bem como possibilitou a qualquer pessoa publicar e partilhar informações, que se traduz num local privilegiado como um vasto e caótico reservatório de conteúdos. A plataforma YouTube é uma de entre muitas ferramentas de comunicação disponibilizadas na Internet, com dados potenciais a serem analisados e tratados no campo da investigação científica. Neste trabalho é analisado um conjunto de vídeos publicados no YouTube sobre as necessidades educativas especiais (NEE). As estratégias metodológicas utilizadas para a recolha e tratamento do corpus de dados caraterizou-se pela identificação de termos de pesquisa, critérios de inclusão/exclusão e pela análise qualitativa descritiva e interpretativa dos conteúdos abordados nesse corpus de dados. Na análise efetuada apresentam-se os tipos de vídeos mais visualizados, os tipos de tipologias de NEE que são retratadas e os tipos de conteúdos abordados nesse conjunto de vídeos que constitui o corpus de dados. Os resultados alcançados sugerem que o tipo de vídeos com mais visualizações são trabalhos académicos e de carácter noticioso e têm como pretensão a sensibilização, divulgação e motivação para a construção de uma sociedade inclusiva.Universidade de Aveiro2016-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14674oai:proa.ua.pt:article/14674Internet Latent Corpus Journal; Vol 6 No 1 (2016); 32-49Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 32-49Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 No 1 (2016); 32-49Internet Latent Corpus Journal; vol. 6 n.º 1 (2016); 32-491647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14674https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14674https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14674/10066Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Maria IsabelLima, Yola2022-09-05T15:21:37Zoai:proa.ua.pt:article/14674Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:45.156936Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube
title Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube
spellingShingle Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube
Santos, Maria Isabel
title_short Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube
title_full Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube
title_fullStr Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube
title_full_unstemmed Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube
title_sort Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube
author Santos, Maria Isabel
author_facet Santos, Maria Isabel
Lima, Yola
author_role author
author2 Lima, Yola
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Maria Isabel
Lima, Yola
description The Internet boosted the diversity and multiplicity of information, as well as making it possible for anyone topublish and share information, which translates as a prime location with a vast and chaotic deposit of contents. The YouTube platform is one among many communication tools made available on the Internet, with potential data to be analyzed and addressed in research. In this document we analyze a set of videos posted on YouTube on special educational needs (SEN). The methodological strategies used for collecting and processing corpus data featured the identification of search terms, inclusion/exclusion criteria and descriptive and interpretative qualitative analysis of the content covered in that corpus. In the performed analysis the most viewed types of videos, the types of typology of SEN thate are portrayed and the types of content covered in the set of videos that constitute the corpus data are presented. The results obtained suggest that the type of videos with more views are academic work and news and have the ambition of generating awareness, dissemination and motivation for building an inclusive society.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14674
oai:proa.ua.pt:article/14674
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14674
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/14674
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14674
https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14674
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14674/10066
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 6 No 1 (2016); 32-49
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 32-49
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 No 1 (2016); 32-49
Internet Latent Corpus Journal; vol. 6 n.º 1 (2016); 32-49
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130003904921600