Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14674 |
Resumo: | The Internet boosted the diversity and multiplicity of information, as well as making it possible for anyone topublish and share information, which translates as a prime location with a vast and chaotic deposit of contents. The YouTube platform is one among many communication tools made available on the Internet, with potential data to be analyzed and addressed in research. In this document we analyze a set of videos posted on YouTube on special educational needs (SEN). The methodological strategies used for collecting and processing corpus data featured the identification of search terms, inclusion/exclusion criteria and descriptive and interpretative qualitative analysis of the content covered in that corpus. In the performed analysis the most viewed types of videos, the types of typology of SEN thate are portrayed and the types of content covered in the set of videos that constitute the corpus data are presented. The results obtained suggest that the type of videos with more views are academic work and news and have the ambition of generating awareness, dissemination and motivation for building an inclusive society. |
id |
RCAP_c9931c55fd97799b69ece32599f52180 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/14674 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTubeThe Internet boosted the diversity and multiplicity of information, as well as making it possible for anyone topublish and share information, which translates as a prime location with a vast and chaotic deposit of contents. The YouTube platform is one among many communication tools made available on the Internet, with potential data to be analyzed and addressed in research. In this document we analyze a set of videos posted on YouTube on special educational needs (SEN). The methodological strategies used for collecting and processing corpus data featured the identification of search terms, inclusion/exclusion criteria and descriptive and interpretative qualitative analysis of the content covered in that corpus. In the performed analysis the most viewed types of videos, the types of typology of SEN thate are portrayed and the types of content covered in the set of videos that constitute the corpus data are presented. The results obtained suggest that the type of videos with more views are academic work and news and have the ambition of generating awareness, dissemination and motivation for building an inclusive society.A Internet impulsionou a diversidade e multiplicidade de informações, bem como possibilitou a qualquer pessoa publicar e partilhar informações, que se traduz num local privilegiado como um vasto e caótico reservatório de conteúdos. A plataforma YouTube é uma de entre muitas ferramentas de comunicação disponibilizadas na Internet, com dados potenciais a serem analisados e tratados no campo da investigação científica. Neste trabalho é analisado um conjunto de vídeos publicados no YouTube sobre as necessidades educativas especiais (NEE). As estratégias metodológicas utilizadas para a recolha e tratamento do corpus de dados caraterizou-se pela identificação de termos de pesquisa, critérios de inclusão/exclusão e pela análise qualitativa descritiva e interpretativa dos conteúdos abordados nesse corpus de dados. Na análise efetuada apresentam-se os tipos de vídeos mais visualizados, os tipos de tipologias de NEE que são retratadas e os tipos de conteúdos abordados nesse conjunto de vídeos que constitui o corpus de dados. Os resultados alcançados sugerem que o tipo de vídeos com mais visualizações são trabalhos académicos e de carácter noticioso e têm como pretensão a sensibilização, divulgação e motivação para a construção de uma sociedade inclusiva.Universidade de Aveiro2016-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14674oai:proa.ua.pt:article/14674Internet Latent Corpus Journal; Vol 6 No 1 (2016); 32-49Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 32-49Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 No 1 (2016); 32-49Internet Latent Corpus Journal; vol. 6 n.º 1 (2016); 32-491647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14674https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14674https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14674/10066Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Maria IsabelLima, Yola2022-09-05T15:21:37Zoai:proa.ua.pt:article/14674Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:45.156936Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube |
title |
Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube |
spellingShingle |
Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube Santos, Maria Isabel |
title_short |
Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube |
title_full |
Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube |
title_fullStr |
Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube |
title_full_unstemmed |
Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube |
title_sort |
Necessidades Educativas Especiais: uma análise de vídeos do YouTube |
author |
Santos, Maria Isabel |
author_facet |
Santos, Maria Isabel Lima, Yola |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Yola |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Maria Isabel Lima, Yola |
description |
The Internet boosted the diversity and multiplicity of information, as well as making it possible for anyone topublish and share information, which translates as a prime location with a vast and chaotic deposit of contents. The YouTube platform is one among many communication tools made available on the Internet, with potential data to be analyzed and addressed in research. In this document we analyze a set of videos posted on YouTube on special educational needs (SEN). The methodological strategies used for collecting and processing corpus data featured the identification of search terms, inclusion/exclusion criteria and descriptive and interpretative qualitative analysis of the content covered in that corpus. In the performed analysis the most viewed types of videos, the types of typology of SEN thate are portrayed and the types of content covered in the set of videos that constitute the corpus data are presented. The results obtained suggest that the type of videos with more views are academic work and news and have the ambition of generating awareness, dissemination and motivation for building an inclusive society. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14674 oai:proa.ua.pt:article/14674 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14674 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/14674 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14674 https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14674 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14674/10066 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 6 No 1 (2016); 32-49 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 32-49 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 No 1 (2016); 32-49 Internet Latent Corpus Journal; vol. 6 n.º 1 (2016); 32-49 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130003904921600 |