Estratégias inovadoras de ensino e feedback potenciadas pelas tecnologias. O “caso” da Microbiologia da Universidade de Aveiro
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4109 |
Resumo: | In this communication are presented some preliminary results of an interdisciplinary research project, developed in a natural context by non-participant observation of Microbiology lectures. During two academic years, 2012/2013 and 2013/2014, some strategies were designed in collaboration with the professor and the researcher, namely alternative modes of teaching and improved feedback, enhancing the use of information and communication technologies, such as Moodle. Data were collected through semi-structured interviews to the professor and some selected students. Their opinions and reflections allowed having access to the impact of the didactical exploration of those strategies for the development of some students’ competencies, such as questioning. The results show the potential of the strategies and technologies used in order to provide educational support to students, particularly in the promotion of their autonomous learning. |
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Estratégias inovadoras de ensino e feedback potenciadas pelas tecnologias. O “caso” da Microbiologia da Universidade de AveiroIn this communication are presented some preliminary results of an interdisciplinary research project, developed in a natural context by non-participant observation of Microbiology lectures. During two academic years, 2012/2013 and 2013/2014, some strategies were designed in collaboration with the professor and the researcher, namely alternative modes of teaching and improved feedback, enhancing the use of information and communication technologies, such as Moodle. Data were collected through semi-structured interviews to the professor and some selected students. Their opinions and reflections allowed having access to the impact of the didactical exploration of those strategies for the development of some students’ competencies, such as questioning. The results show the potential of the strategies and technologies used in order to provide educational support to students, particularly in the promotion of their autonomous learning.En esta comunicación presentamos los resultados de un proyecto de investigación interdisciplinario, desarrollado en un contexto natural, que implica la observación no participante de aula de Microbiología. Estas estrategias, diseñadas en colaboración con el profesor, implicaran modos alternativos de enseñanza, mejores formas de feedback e la utilización de tecnologías de la información y la comunicación, como Moodle. Con el fin de evaluar el impacto de la exploración didáctica de estas estrategias en el desarrollo de las habilidades de los estudiantes, como el cuestionamiento, se presentará algunas reflexiones del profesor y estudiantes participantes durante 2012/2013 y 2013/2014, coleccionadas con entrevistas. Los resultados muestran el potencial de las estrategias y tecnologías de utilizados para proporcionar apoyo educativo a los estudiantes, en particular la promoción del aprendizaje autónomo.Nesta comunicação apresentam-se alguns resultados de um projeto de investigação interdisciplinar, desenvolvido num contexto natural, envolvendo a observação não participante de aulas teóricas de Microbiologia. As estratégias didáticas desenhadas em colaboração com o docente da disciplina envolvem modos alternativos de ensino e formas melhoradas de feedback, potenciando a utilização de tecnologias da informação e comunicação, tais como o Moodle. Com vista a avaliar o impacto da exploração didática dessas estratégias no desenvolvimento de competências dos estudantes, como a aprendizagem autónoma, serão apresentadas reflexões do docente e de alguns estudantes envolvidos durante 2012/2013 e 2013/2014, recolhidas através de entrevistas semiestruturadas. Os resultados obtidos mostram o potencial das estratégias desenhadas, bem como das tecnologias utilizadas, para proporcionar apoio didático aos estudantes, particularmente a promoção da autonomia de aprendizagem.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2014-01-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v6i1.4109https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4109Indagatio Didactica; Vol 6 No 1 (2014); 292-311Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 1 (2014); 292-311Indagatio Didactica; Vol. 6 No 1 (2014); 292-311Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 1 (2014); 292-3111647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4109https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4109/3095Guerra, CecíliaCorreia, AntónioPedrosa-de-Jesus, Helenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:56Zoai:proa.ua.pt:article/4109Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:05.443352Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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