The Body as a Musical Source in a Preschool Context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34639/rpea.v11n1.175 |
Resumo: | The following article is based on a musical intervention project work carried out within the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II (PES II), as part of the Master’s Degree in Pre-School Education, with the aim of knowing the contribution of the rhythmic approach of the Dalcroze methodology in Preschool.This project involved twenty-four children aged between three and five years from a room in a Kindergarten (JI) belonging to the district of Viana do Castelo. The study was developed using the project work methodology and data collection was supported by a semistructured interview, structured and unstructured observations and audiovisual recordings. The work developed allowed us to verify that the contribution of Dalcroz’s rhythms is significant in this context, since exercising the rhythmic sense of children also provides the development of concentration capacity and enhances motor development. |
id |
RCAP_d2e0d563fbb5aaa31e4e6e196fcfa176 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rpea.madeira.gov.pt:article/175 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The Body as a Musical Source in a Preschool ContextO Corpo como Fonte Musical num Contexto Pré-EscolarMúsica; Pré-Escolar; Educador; Rítmica de DalcrozeThe following article is based on a musical intervention project work carried out within the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II (PES II), as part of the Master’s Degree in Pre-School Education, with the aim of knowing the contribution of the rhythmic approach of the Dalcroze methodology in Preschool.This project involved twenty-four children aged between three and five years from a room in a Kindergarten (JI) belonging to the district of Viana do Castelo. The study was developed using the project work methodology and data collection was supported by a semistructured interview, structured and unstructured observations and audiovisual recordings. The work developed allowed us to verify that the contribution of Dalcroz’s rhythms is significant in this context, since exercising the rhythmic sense of children also provides the development of concentration capacity and enhances motor development.O artigo que se segue tem por base um trabalho projeto de intervenção musical realizado no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada II (PES II), integrada no Mestrado em Educação Pré-Escolar com o objetivo de conhecer o contributo da abordagem da rítmica da metodologia Dalcroze no Pré-Escolar. Este projeto envolveu vinte e quatro crianças com idades compreendidas entre os três e os cinco anos de idade de um Jardim de Infância (JI) pertencente ao distrito de Viana do Castelo. O trabalho foi desenvolvido através da metodologia de trabalho de projeto e a recolha de dados foi sustentada por uma entrevista semiestruturada, observações estruturadas e não estruturadas e por registos audiovisuais. O trabalho desenvolvido, permitiu verificar que o contributo da rítmica de Dalcroze é significativo neste contexto, uma vez que ao exercitar o sentido rítmico das crianças também se proporciona o desenvolvimento da capacidade de concentração e potencia desenvolvimento a nível motorCEPAM2022-05-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v11n1.175https://doi.org/10.34639/rpea.v11n1.175Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 11 No. 1 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 35-50Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 11 N.º 1 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 35-502183-74811647-905X10.34639/rpea.v11i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/175https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/175/162Direitos de Autor (c) 2022 Anaïs Cerqueira, Adalgisa Pontesinfo:eu-repo/semantics/openAccessCerqueira, AnaïsPontes, AdalgisaCerqueira, AnaïsPontes, Adalgisa2024-01-31T10:29:23Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/175Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:30.735292Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Body as a Musical Source in a Preschool Context O Corpo como Fonte Musical num Contexto Pré-Escolar |
title |
The Body as a Musical Source in a Preschool Context |
spellingShingle |
The Body as a Musical Source in a Preschool Context Cerqueira, Anaïs Música; Pré-Escolar; Educador; Rítmica de Dalcroze |
title_short |
The Body as a Musical Source in a Preschool Context |
title_full |
The Body as a Musical Source in a Preschool Context |
title_fullStr |
The Body as a Musical Source in a Preschool Context |
title_full_unstemmed |
The Body as a Musical Source in a Preschool Context |
title_sort |
The Body as a Musical Source in a Preschool Context |
author |
Cerqueira, Anaïs |
author_facet |
Cerqueira, Anaïs Pontes, Adalgisa |
author_role |
author |
author2 |
Pontes, Adalgisa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cerqueira, Anaïs Pontes, Adalgisa Cerqueira, Anaïs Pontes, Adalgisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música; Pré-Escolar; Educador; Rítmica de Dalcroze |
topic |
Música; Pré-Escolar; Educador; Rítmica de Dalcroze |
description |
The following article is based on a musical intervention project work carried out within the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II (PES II), as part of the Master’s Degree in Pre-School Education, with the aim of knowing the contribution of the rhythmic approach of the Dalcroze methodology in Preschool.This project involved twenty-four children aged between three and five years from a room in a Kindergarten (JI) belonging to the district of Viana do Castelo. The study was developed using the project work methodology and data collection was supported by a semistructured interview, structured and unstructured observations and audiovisual recordings. The work developed allowed us to verify that the contribution of Dalcroz’s rhythms is significant in this context, since exercising the rhythmic sense of children also provides the development of concentration capacity and enhances motor development. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34639/rpea.v11n1.175 https://doi.org/10.34639/rpea.v11n1.175 |
url |
https://doi.org/10.34639/rpea.v11n1.175 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/175 https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/175/162 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Anaïs Cerqueira, Adalgisa Pontes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Anaïs Cerqueira, Adalgisa Pontes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 11 No. 1 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 35-50 Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 11 N.º 1 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 35-50 2183-7481 1647-905X 10.34639/rpea.v11i1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1817551667162251264 |