The Body as a Musical Source in a Preschool Context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cerqueira, Anaïs
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pontes, Adalgisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34639/rpea.v11n1.175
Resumo: The following article is based on a musical intervention project work carried out within the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II (PES II), as part of the Master’s Degree in Pre-School Education, with the aim of knowing the contribution of the rhythmic approach of the Dalcroze methodology in Preschool.This project involved twenty-four children aged between three and five years from a room in a Kindergarten (JI) belonging to the district of Viana do Castelo. The study was developed using the project work methodology and data collection was supported by a semistructured interview, structured and unstructured observations and audiovisual recordings. The work developed allowed us to verify that the contribution of Dalcroz’s rhythms is significant in this context, since exercising the rhythmic sense of children also provides the development of concentration capacity and enhances motor development.
id RCAP_d2e0d563fbb5aaa31e4e6e196fcfa176
oai_identifier_str oai:rpea.madeira.gov.pt:article/175
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The Body as a Musical Source in a Preschool ContextO Corpo como Fonte Musical num Contexto Pré-EscolarMúsica; Pré-Escolar; Educador; Rítmica de DalcrozeThe following article is based on a musical intervention project work carried out within the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II (PES II), as part of the Master’s Degree in Pre-School Education, with the aim of knowing the contribution of the rhythmic approach of the Dalcroze methodology in Preschool.This project involved twenty-four children aged between three and five years from a room in a Kindergarten (JI) belonging to the district of Viana do Castelo. The study was developed using the project work methodology and data collection was supported by a semistructured interview, structured and unstructured observations and audiovisual recordings. The work developed allowed us to verify that the contribution of Dalcroz’s rhythms is significant in this context, since exercising the rhythmic sense of children also provides the development of concentration capacity and enhances motor development.O artigo que se segue tem por base um trabalho projeto de intervenção musical realizado no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada II (PES II), integrada no Mestrado em Educação Pré-Escolar com o objetivo de conhecer o contributo da abordagem da rítmica da metodologia Dalcroze no Pré-Escolar. Este projeto envolveu vinte e quatro crianças com idades compreendidas entre os três e os cinco anos de idade de um Jardim de Infância (JI) pertencente ao distrito de Viana do Castelo. O trabalho foi desenvolvido através da metodologia de trabalho de projeto e a recolha de dados foi sustentada por uma entrevista semiestruturada, observações estruturadas e não estruturadas e por registos audiovisuais. O trabalho desenvolvido, permitiu verificar que o contributo da rítmica de Dalcroze é significativo neste contexto, uma vez que ao exercitar o sentido rítmico das crianças também se proporciona o desenvolvimento da capacidade de concentração e potencia desenvolvimento a nível motorCEPAM2022-05-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v11n1.175https://doi.org/10.34639/rpea.v11n1.175Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 11 No. 1 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 35-50Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 11 N.º 1 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 35-502183-74811647-905X10.34639/rpea.v11i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/175https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/175/162Direitos de Autor (c) 2022 Anaïs Cerqueira, Adalgisa Pontesinfo:eu-repo/semantics/openAccessCerqueira, AnaïsPontes, AdalgisaCerqueira, AnaïsPontes, Adalgisa2024-01-31T10:29:23Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/175Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:30.735292Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The Body as a Musical Source in a Preschool Context
O Corpo como Fonte Musical num Contexto Pré-Escolar
title The Body as a Musical Source in a Preschool Context
spellingShingle The Body as a Musical Source in a Preschool Context
Cerqueira, Anaïs
Música; Pré-Escolar; Educador; Rítmica de Dalcroze
title_short The Body as a Musical Source in a Preschool Context
title_full The Body as a Musical Source in a Preschool Context
title_fullStr The Body as a Musical Source in a Preschool Context
title_full_unstemmed The Body as a Musical Source in a Preschool Context
title_sort The Body as a Musical Source in a Preschool Context
author Cerqueira, Anaïs
author_facet Cerqueira, Anaïs
Pontes, Adalgisa
author_role author
author2 Pontes, Adalgisa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cerqueira, Anaïs
Pontes, Adalgisa
Cerqueira, Anaïs
Pontes, Adalgisa
dc.subject.por.fl_str_mv Música; Pré-Escolar; Educador; Rítmica de Dalcroze
topic Música; Pré-Escolar; Educador; Rítmica de Dalcroze
description The following article is based on a musical intervention project work carried out within the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II (PES II), as part of the Master’s Degree in Pre-School Education, with the aim of knowing the contribution of the rhythmic approach of the Dalcroze methodology in Preschool.This project involved twenty-four children aged between three and five years from a room in a Kindergarten (JI) belonging to the district of Viana do Castelo. The study was developed using the project work methodology and data collection was supported by a semistructured interview, structured and unstructured observations and audiovisual recordings. The work developed allowed us to verify that the contribution of Dalcroz’s rhythms is significant in this context, since exercising the rhythmic sense of children also provides the development of concentration capacity and enhances motor development.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34639/rpea.v11n1.175
https://doi.org/10.34639/rpea.v11n1.175
url https://doi.org/10.34639/rpea.v11n1.175
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/175
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/175/162
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Anaïs Cerqueira, Adalgisa Pontes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Anaïs Cerqueira, Adalgisa Pontes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEPAM
publisher.none.fl_str_mv CEPAM
dc.source.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 11 No. 1 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 35-50
Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 11 N.º 1 (2021): Revista Portuguesa de Educação Artística; 35-50
2183-7481
1647-905X
10.34639/rpea.v11i1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133583214903296