Artistic and specialist music education in Portugal in the 20th Century and the historical evolution of the subject Formação Musical
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21814/diacritica.4719 |
Resumo: | The musical pedagogical activity undertaken in Portugal during the 20th century may be divided into different stages of development, which Vasconcelos (2010) refers to as: sensitivity education (1901–1919); European influence (1919–1930); technical education (1930–1971); pedagogical experience (1971–1983); and insertion and expansion (1983–2000). This article aims to describe the main elements of these stages, identifying the subjects that preceded the subject of Formação Musical (Musical Training) in artistic and specialist music courses (Carneiro, 2022). From legislation and many other bibliographical references, we gain an understanding of the main aspects that marked the pedagogical sense present in Portugal in the course of the 20th century and its influence on pedagogical activities in the subjects that preceded the subject Formação Musical. |
id |
RCAP_d7f995896f174aa6de2be7fc3c045b7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:journals.uminho.pt:article/4719 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Artistic and specialist music education in Portugal in the 20th Century and the historical evolution of the subject Formação MusicalO ensino artístico e especializado da música em Portugal no século XX e a evolução histórica da disciplina de formação musicalArtistic and specialist music educationThe subject Formação MusicalHistorical evolutionEnsino artístico e especializado da músicaFormação MusicalEvolução históricaThe musical pedagogical activity undertaken in Portugal during the 20th century may be divided into different stages of development, which Vasconcelos (2010) refers to as: sensitivity education (1901–1919); European influence (1919–1930); technical education (1930–1971); pedagogical experience (1971–1983); and insertion and expansion (1983–2000). This article aims to describe the main elements of these stages, identifying the subjects that preceded the subject of Formação Musical (Musical Training) in artistic and specialist music courses (Carneiro, 2022). From legislation and many other bibliographical references, we gain an understanding of the main aspects that marked the pedagogical sense present in Portugal in the course of the 20th century and its influence on pedagogical activities in the subjects that preceded the subject Formação Musical.A atividade musical de caráter pedagógico realizada em Portugal, durante o século XX, é disposta em diferentes fases de desenvolvimento a que Vasconcelos (2010) trata por: educação da sensibilidade (1901–1919); influência europeia (1919–1930); ensino técnico (1930–1971); experiência pedagógica (1971–1983) e inserção e expansão (1983–2000). O presente artigo procura expor os principais elementos caraterizadores dessas fases de desenvolvimento, destacando as disciplinas que precederam a, ainda hoje denominada disciplina de Formação Musical, ministrada nos cursos artísticos especializados de música (Carneiro, 2022). A partir de diplomas legislativos e de diversas referências bibliográficas publicadas foi possível compreender os principais aspetos que, ao longo do século XX, marcaram o pensamento pedagógico vigente em Portugal, assim como a influência que se fez sentir nas práticas musicais de natureza pedagógica desenvolvidas nas disciplinas que precederam a já referida disciplina de Formação Musical.CEHUM2023-10-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.4719https://doi.org/10.21814/diacritica.4719Diacrítica; Vol. 37 N.º 1 (2023); 177-196Diacrítica; Vol. 37 No. 1 (2023); 177-1962183-91740870-896710.21814/diacritica.37.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4719https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4719/5947Direitos de Autor (c) 2023 Hermano Carneiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Hermano2023-11-10T07:45:21Zoai:journals.uminho.pt:article/4719Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:39:46.907918Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Artistic and specialist music education in Portugal in the 20th Century and the historical evolution of the subject Formação Musical O ensino artístico e especializado da música em Portugal no século XX e a evolução histórica da disciplina de formação musical |
title |
Artistic and specialist music education in Portugal in the 20th Century and the historical evolution of the subject Formação Musical |
spellingShingle |
Artistic and specialist music education in Portugal in the 20th Century and the historical evolution of the subject Formação Musical Carneiro, Hermano Artistic and specialist music education The subject Formação Musical Historical evolution Ensino artístico e especializado da música Formação Musical Evolução histórica |
title_short |
Artistic and specialist music education in Portugal in the 20th Century and the historical evolution of the subject Formação Musical |
title_full |
Artistic and specialist music education in Portugal in the 20th Century and the historical evolution of the subject Formação Musical |
title_fullStr |
Artistic and specialist music education in Portugal in the 20th Century and the historical evolution of the subject Formação Musical |
title_full_unstemmed |
Artistic and specialist music education in Portugal in the 20th Century and the historical evolution of the subject Formação Musical |
title_sort |
Artistic and specialist music education in Portugal in the 20th Century and the historical evolution of the subject Formação Musical |
author |
Carneiro, Hermano |
author_facet |
Carneiro, Hermano |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, Hermano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artistic and specialist music education The subject Formação Musical Historical evolution Ensino artístico e especializado da música Formação Musical Evolução histórica |
topic |
Artistic and specialist music education The subject Formação Musical Historical evolution Ensino artístico e especializado da música Formação Musical Evolução histórica |
description |
The musical pedagogical activity undertaken in Portugal during the 20th century may be divided into different stages of development, which Vasconcelos (2010) refers to as: sensitivity education (1901–1919); European influence (1919–1930); technical education (1930–1971); pedagogical experience (1971–1983); and insertion and expansion (1983–2000). This article aims to describe the main elements of these stages, identifying the subjects that preceded the subject of Formação Musical (Musical Training) in artistic and specialist music courses (Carneiro, 2022). From legislation and many other bibliographical references, we gain an understanding of the main aspects that marked the pedagogical sense present in Portugal in the course of the 20th century and its influence on pedagogical activities in the subjects that preceded the subject Formação Musical. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21814/diacritica.4719 https://doi.org/10.21814/diacritica.4719 |
url |
https://doi.org/10.21814/diacritica.4719 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4719 https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4719/5947 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Hermano Carneiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Hermano Carneiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diacrítica; Vol. 37 N.º 1 (2023); 177-196 Diacrítica; Vol. 37 No. 1 (2023); 177-196 2183-9174 0870-8967 10.21814/diacritica.37.1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133658793115648 |