Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viveros, Raquel Stauffer
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Klüber, Tiago Emanuel, Zilly, Adriana, Silva-Sobrinho, Reinaldo A.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23448
Resumo: This article presents a research on the emergence, growth and acting of the Teaching Research Area (Area 46) in Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and its peculiarities and overlaps with the Education Area (Area 38). A search for scientific literature and CAPES documents was carried out with the intention of finding thematic boundaries that could define the role of each area, but with the focus on Teaching. The creation of Area 46 was initially due to the communities of researchers in science and mathematics education, and its expansion due to the multidisciplinary needs of new postgraduate courses. However, there are remaining overlaps with Education. Therefore, the discussion of need and scope of each of the areas is resumed and the involved community is called to reflect on the acting and relevance of postgraduate programs in Teaching in Brazil.
id RCAP_d84c5d48304de71b1600f92d8058234c
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/23448
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil contextPor que Ensino e Educação são áreas diferentes de pesquisa no contexto CAPES/BrasilThis article presents a research on the emergence, growth and acting of the Teaching Research Area (Area 46) in Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and its peculiarities and overlaps with the Education Area (Area 38). A search for scientific literature and CAPES documents was carried out with the intention of finding thematic boundaries that could define the role of each area, but with the focus on Teaching. The creation of Area 46 was initially due to the communities of researchers in science and mathematics education, and its expansion due to the multidisciplinary needs of new postgraduate courses. However, there are remaining overlaps with Education. Therefore, the discussion of need and scope of each of the areas is resumed and the involved community is called to reflect on the acting and relevance of postgraduate programs in Teaching in Brazil.Este artículo presenta una investigación sobre el surgimiento, crecimiento y actuación del Área de investigación en Enseñanza (Área 46) en Coordinación de Perfeccionamiento de Personal de Nivel Superior (CAPES) y sus peculiaridades y superposiciones con el Área de Educación (Área 38). Se realizó una búsqueda de literatura científica y documentos de CAPES, con la intención de encontrar delimitaciones de temas que pudieran definir específico de cada área, pero centrándose en la Enseñanza. La creación del Área 46 se debe inicialmente a las comunidades de investigadores en educación en ciências y matemática, y su expansión a las necesidades multidisciplinarias de los nuevos cursos de posgrado. Sin embargo, las superposiciones con la Educación permanecen. Por lo tanto, se reanuda la discusión sobre la necesidad y alcance de cada una de las áreas y se llama a la comunidad implicada a reflexionar sobre la actuación y la relevancia de los programas de posgrado en Enseñanza en Brasil.Este artigo apresenta uma análise sobre o surgimento, crescimento e atuação da Área de pesquisa em Ensino (Área 46) na Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e suas peculiaridades e sobreposições com a Área da Educação (Área 38). Foi realizada a busca de literatura científica e documentos da CAPES, com a intenção de encontrar delimitações de temáticas que pudessem definir o que seria próprio de cada uma das áreas, porém tendo o Ensino como foco. A criação da Área 46 se deve inicialmente às comunidades de pesquisadores em educação em ciências e matemática, seguida de sua expansão às necessidades multidisciplinares de novos cursos de pós-graduação. Contudo permanecem sobreposições com a Educação. Por isso, retoma-se a discussão da necessidade e escopo de cada uma das áreas e convoca-se a comunidade envolvida para refletir sobre a atuação e relevância dos programas de pós-graduação em Ensino no BrasilCentro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i5.23448https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23448Indagatio Didactica; Vol 12 No 5 (2020); 119-138Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 5 (2020); 119-138Indagatio Didactica; Vol. 12 No 5 (2020); 119-138Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 5 (2020); 119-1381647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23448https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23448/17115Viveros, Raquel StaufferKlüber, Tiago EmanuelZilly, AdrianaSilva-Sobrinho, Reinaldo A.info:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:19:06Zoai:proa.ua.pt:article/23448Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:28.437737Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context
Por que Ensino e Educação são áreas diferentes de pesquisa no contexto CAPES/Brasil
title Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context
spellingShingle Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context
Viveros, Raquel Stauffer
title_short Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context
title_full Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context
title_fullStr Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context
title_full_unstemmed Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context
title_sort Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context
author Viveros, Raquel Stauffer
author_facet Viveros, Raquel Stauffer
Klüber, Tiago Emanuel
Zilly, Adriana
Silva-Sobrinho, Reinaldo A.
author_role author
author2 Klüber, Tiago Emanuel
Zilly, Adriana
Silva-Sobrinho, Reinaldo A.
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viveros, Raquel Stauffer
Klüber, Tiago Emanuel
Zilly, Adriana
Silva-Sobrinho, Reinaldo A.
description This article presents a research on the emergence, growth and acting of the Teaching Research Area (Area 46) in Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and its peculiarities and overlaps with the Education Area (Area 38). A search for scientific literature and CAPES documents was carried out with the intention of finding thematic boundaries that could define the role of each area, but with the focus on Teaching. The creation of Area 46 was initially due to the communities of researchers in science and mathematics education, and its expansion due to the multidisciplinary needs of new postgraduate courses. However, there are remaining overlaps with Education. Therefore, the discussion of need and scope of each of the areas is resumed and the involved community is called to reflect on the acting and relevance of postgraduate programs in Teaching in Brazil.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23448
https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23448
url https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23448
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23448
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23448/17115
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 12 No 5 (2020); 119-138
Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 5 (2020); 119-138
Indagatio Didactica; Vol. 12 No 5 (2020); 119-138
Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 5 (2020); 119-138
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133573048958976