Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23448 |
Resumo: | This article presents a research on the emergence, growth and acting of the Teaching Research Area (Area 46) in Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and its peculiarities and overlaps with the Education Area (Area 38). A search for scientific literature and CAPES documents was carried out with the intention of finding thematic boundaries that could define the role of each area, but with the focus on Teaching. The creation of Area 46 was initially due to the communities of researchers in science and mathematics education, and its expansion due to the multidisciplinary needs of new postgraduate courses. However, there are remaining overlaps with Education. Therefore, the discussion of need and scope of each of the areas is resumed and the involved community is called to reflect on the acting and relevance of postgraduate programs in Teaching in Brazil. |
id |
RCAP_d84c5d48304de71b1600f92d8058234c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/23448 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil contextPor que Ensino e Educação são áreas diferentes de pesquisa no contexto CAPES/BrasilThis article presents a research on the emergence, growth and acting of the Teaching Research Area (Area 46) in Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and its peculiarities and overlaps with the Education Area (Area 38). A search for scientific literature and CAPES documents was carried out with the intention of finding thematic boundaries that could define the role of each area, but with the focus on Teaching. The creation of Area 46 was initially due to the communities of researchers in science and mathematics education, and its expansion due to the multidisciplinary needs of new postgraduate courses. However, there are remaining overlaps with Education. Therefore, the discussion of need and scope of each of the areas is resumed and the involved community is called to reflect on the acting and relevance of postgraduate programs in Teaching in Brazil.Este artículo presenta una investigación sobre el surgimiento, crecimiento y actuación del Área de investigación en Enseñanza (Área 46) en Coordinación de Perfeccionamiento de Personal de Nivel Superior (CAPES) y sus peculiaridades y superposiciones con el Área de Educación (Área 38). Se realizó una búsqueda de literatura científica y documentos de CAPES, con la intención de encontrar delimitaciones de temas que pudieran definir específico de cada área, pero centrándose en la Enseñanza. La creación del Área 46 se debe inicialmente a las comunidades de investigadores en educación en ciências y matemática, y su expansión a las necesidades multidisciplinarias de los nuevos cursos de posgrado. Sin embargo, las superposiciones con la Educación permanecen. Por lo tanto, se reanuda la discusión sobre la necesidad y alcance de cada una de las áreas y se llama a la comunidad implicada a reflexionar sobre la actuación y la relevancia de los programas de posgrado en Enseñanza en Brasil.Este artigo apresenta uma análise sobre o surgimento, crescimento e atuação da Área de pesquisa em Ensino (Área 46) na Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e suas peculiaridades e sobreposições com a Área da Educação (Área 38). Foi realizada a busca de literatura científica e documentos da CAPES, com a intenção de encontrar delimitações de temáticas que pudessem definir o que seria próprio de cada uma das áreas, porém tendo o Ensino como foco. A criação da Área 46 se deve inicialmente às comunidades de pesquisadores em educação em ciências e matemática, seguida de sua expansão às necessidades multidisciplinares de novos cursos de pós-graduação. Contudo permanecem sobreposições com a Educação. Por isso, retoma-se a discussão da necessidade e escopo de cada uma das áreas e convoca-se a comunidade envolvida para refletir sobre a atuação e relevância dos programas de pós-graduação em Ensino no BrasilCentro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i5.23448https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23448Indagatio Didactica; Vol 12 No 5 (2020); 119-138Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 5 (2020); 119-138Indagatio Didactica; Vol. 12 No 5 (2020); 119-138Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 5 (2020); 119-1381647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23448https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23448/17115Viveros, Raquel StaufferKlüber, Tiago EmanuelZilly, AdrianaSilva-Sobrinho, Reinaldo A.info:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:19:06Zoai:proa.ua.pt:article/23448Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:28.437737Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context Por que Ensino e Educação são áreas diferentes de pesquisa no contexto CAPES/Brasil |
title |
Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context |
spellingShingle |
Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context Viveros, Raquel Stauffer |
title_short |
Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context |
title_full |
Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context |
title_fullStr |
Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context |
title_full_unstemmed |
Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context |
title_sort |
Why Teaching and Education are different research areas in CAPES/Brazil context |
author |
Viveros, Raquel Stauffer |
author_facet |
Viveros, Raquel Stauffer Klüber, Tiago Emanuel Zilly, Adriana Silva-Sobrinho, Reinaldo A. |
author_role |
author |
author2 |
Klüber, Tiago Emanuel Zilly, Adriana Silva-Sobrinho, Reinaldo A. |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viveros, Raquel Stauffer Klüber, Tiago Emanuel Zilly, Adriana Silva-Sobrinho, Reinaldo A. |
description |
This article presents a research on the emergence, growth and acting of the Teaching Research Area (Area 46) in Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and its peculiarities and overlaps with the Education Area (Area 38). A search for scientific literature and CAPES documents was carried out with the intention of finding thematic boundaries that could define the role of each area, but with the focus on Teaching. The creation of Area 46 was initially due to the communities of researchers in science and mathematics education, and its expansion due to the multidisciplinary needs of new postgraduate courses. However, there are remaining overlaps with Education. Therefore, the discussion of need and scope of each of the areas is resumed and the involved community is called to reflect on the acting and relevance of postgraduate programs in Teaching in Brazil. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23448 https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23448 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23448 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23448 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23448/17115 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 12 No 5 (2020); 119-138 Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 5 (2020); 119-138 Indagatio Didactica; Vol. 12 No 5 (2020); 119-138 Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 5 (2020); 119-138 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133573048958976 |