A importância da segmentação do mercado turístico, de acordo com as despesas que os visitantes realizam no destino, para o desenvolvimento económico local: o caso da Covilhã
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v1i13/14.13543 |
Resumo: | This study presents a tourist market segmentation model, based on the level of visitors’ expenditure during the visit. This model was applied to the municipality of Covilhã. In order to achieve this objective a theoretical reflection about the impact of tourism on economic development of the destinations, specifically the role of tourist expenditures in this process and the relevance of developing a strategy of segmentation according to tourist expenditures, was undertaken. To evaluate the segmentation model developed in this study, a visitor survey, yielding 205 visitors interviewed in 2008, and a hierarchical cluster analysis were undertaken. Four distinct clusters emerged from this analysis: “light spenders”, “medium spenders”, “heavy spenders” and “very heavy spenders”. The results revealed that these segments showed to be significantly different in terms of economic relevance to the destination, socio-demographic profile and trip behavior. These findings are useful information for defining more appropriate strategies to maximize the benefits of tourism to local economic development. |
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A importância da segmentação do mercado turístico, de acordo com as despesas que os visitantes realizam no destino, para o desenvolvimento económico local: o caso da CovilhãThis study presents a tourist market segmentation model, based on the level of visitors’ expenditure during the visit. This model was applied to the municipality of Covilhã. In order to achieve this objective a theoretical reflection about the impact of tourism on economic development of the destinations, specifically the role of tourist expenditures in this process and the relevance of developing a strategy of segmentation according to tourist expenditures, was undertaken. To evaluate the segmentation model developed in this study, a visitor survey, yielding 205 visitors interviewed in 2008, and a hierarchical cluster analysis were undertaken. Four distinct clusters emerged from this analysis: “light spenders”, “medium spenders”, “heavy spenders” and “very heavy spenders”. The results revealed that these segments showed to be significantly different in terms of economic relevance to the destination, socio-demographic profile and trip behavior. These findings are useful information for defining more appropriate strategies to maximize the benefits of tourism to local economic development. O objectivo deste estudo consiste na apresentação de um modelo de segmentação do mercado turístico, de acordo com as despesas que os visitantes realizam no destino, e a aplicação desse modelo ao concelho da Covilhã. A concretização deste objectivo implicou a realização de uma reflexão teórica acerca do papel que o turismo pode desempenhar no desenvolvimento económico dos destinos, particularizando o papel das despesas dos visitantes nesse processo e a necessidade de segmentar o mercado de acordo com essas despesas. A aplicação do modelo de segmentação proposto foi concretizada recorrendo a um inquérito por questionário a 205 visitantes do concelho da Covilhã, no ano de 2008, e a uma análise de clusters hierárquica. Os resultados obtidos permitem identificar quatro segmentos de visitantes da Covilhã de acordo com as despesas que realizam no destino: “cluster com despesas baixas”, “cluster com despesas médias”, “cluster com despesas altas” e “cluster com despesas muito altas”. Estes segmentos apresentam diferenças estatisticamente significativas em termos de importância económica para o destino, perfil sócio-demográfico e comportamento de viagem. Os resultados obtidos neste estudo constituem informação relevante para a elaboração de estratégias que integrem uma visão de maximização dos benefícios do turismo para o desenvolvimento económico local. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2010-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i13/14.13543oai:proa.ua.pt:article/13543Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 13/14 (2010); 87-99Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 13/14 (2010); 87-992182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13543https://doi.org/10.34624/rtd.v1i13/14.13543https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13543/9071https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Joana Inês Silva deEusébio, Maria Celeste Aguiar2022-09-26T10:57:23Zoai:proa.ua.pt:article/13543Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:01.301557Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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