Para uma pedagogia da experiencia na formação pós-graduada de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v1i1.4569 |
Resumo: | With reference to a vision of education as (inter)personal empowerment and social transformation, the author presents assumptions and principles of a pedagogy of experience in post-graduate teacher education, which she illustrates through a particular strategy: case analysis and case construction. Even though the suggested approach has been developed in a specific course within an MA programme on supervision in language education, it can be transferred to other in-service teacher development settings where the analysis and improvement of educational practices are aimed at. |
id |
RCAP_dc888fe27995f071cf580d2d6bdf7f50 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4569 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Para uma pedagogia da experiencia na formação pós-graduada de professoresWith reference to a vision of education as (inter)personal empowerment and social transformation, the author presents assumptions and principles of a pedagogy of experience in post-graduate teacher education, which she illustrates through a particular strategy: case analysis and case construction. Even though the suggested approach has been developed in a specific course within an MA programme on supervision in language education, it can be transferred to other in-service teacher development settings where the analysis and improvement of educational practices are aimed at.Partant du principe que l'éducation peut être vue comme un processus d'émancipation (inter)personnelle et de transformation sociale, ce texte présente quelques réflexions liées à une pédagogie de l'expérience en formation d'enseignants, basées sur la discussion de quelques cas. Ces réflexions découlent de l'expérience acquise par l'auteur dans le cadre d'une discipline liée à l'éducation en langues faisant partie du curriculum d'un DEA en Supervision. Malgré ce contexte restreint, les réflexions présentées sont censées être transposables dans d'autres contextes liés à la formation d'enseignants expérimentés visant l'analyse et l'amélioration de leur performance.No quadro de uma visão da educação como espaço de emancipação (inter)pessoal e transformação social, o texto apresenta pressupostos e princípios de uma pedagogia da experiência na formação pós-graduada de professores, ilustrando-a com a estratégia de análise e construção de casos. A abordagem proposta, embora desenvolvida no contexto de um curso de mestrado em supervisão na educação em línguas e circunscrita à experiência da autora numa disciplina do plano de estudos do curso, pode ser transferida para outras situações da formação de professores em serviço onde se pretenda a análise e melhoria das suas práticas educativas.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2009-05-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v1i1.4569https://doi.org/10.34624/id.v1i1.4569Indagatio Didactica; Vol 1 No 1 (2009); 32-75Indagatio Didactica; Vol. 1 Núm. 1 (2009); 32-75Indagatio Didactica; Vol. 1 No 1 (2009); 32-75Indagatio Didactica; vol. 1 n.º 1 (2009); 32-751647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4569https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4569/3478Vieira, Isabel Fláviainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:59Zoai:proa.ua.pt:article/4569Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:13.682609Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Para uma pedagogia da experiencia na formação pós-graduada de professores |
title |
Para uma pedagogia da experiencia na formação pós-graduada de professores |
spellingShingle |
Para uma pedagogia da experiencia na formação pós-graduada de professores Vieira, Isabel Flávia |
title_short |
Para uma pedagogia da experiencia na formação pós-graduada de professores |
title_full |
Para uma pedagogia da experiencia na formação pós-graduada de professores |
title_fullStr |
Para uma pedagogia da experiencia na formação pós-graduada de professores |
title_full_unstemmed |
Para uma pedagogia da experiencia na formação pós-graduada de professores |
title_sort |
Para uma pedagogia da experiencia na formação pós-graduada de professores |
author |
Vieira, Isabel Flávia |
author_facet |
Vieira, Isabel Flávia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Isabel Flávia |
description |
With reference to a vision of education as (inter)personal empowerment and social transformation, the author presents assumptions and principles of a pedagogy of experience in post-graduate teacher education, which she illustrates through a particular strategy: case analysis and case construction. Even though the suggested approach has been developed in a specific course within an MA programme on supervision in language education, it can be transferred to other in-service teacher development settings where the analysis and improvement of educational practices are aimed at. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-05-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v1i1.4569 https://doi.org/10.34624/id.v1i1.4569 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v1i1.4569 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4569 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4569/3478 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 1 No 1 (2009); 32-75 Indagatio Didactica; Vol. 1 Núm. 1 (2009); 32-75 Indagatio Didactica; Vol. 1 No 1 (2009); 32-75 Indagatio Didactica; vol. 1 n.º 1 (2009); 32-75 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1817550598168379392 |