E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Ana Luísa
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Cerqueira, Sónia, Carreto, Vanessa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.26/20664
Resumo: In this article, we present an empirical study on early argumentative writing, in opinion texts written by children of the 2nd and 4th grade (1st cycle of basic education). The analysis of discourse and linguistic properties shows early skills in written argumentation. These results call into question the Portuguese teaching guidelines, which only begin providing for the writing of opinion texts in the 5th grade. This study also brings to light the conclusions of similar studies (Brassart, 1990, Leal & Morais, 2006) and contributes to the characterization of writing development and linguistic awareness in the initial school years.
id RCAP_dda5b1723bf8c2bc8a59f0bbe3870d47
oai_identifier_str oai:comum.rcaap.pt:10400.26/20664
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativaWritingGenreTextual awarenessPersonal opinion textArgumentative essayEscritaGéneros textuaisConsciência textualTexto de opiniãoTexto argumentativoIn this article, we present an empirical study on early argumentative writing, in opinion texts written by children of the 2nd and 4th grade (1st cycle of basic education). The analysis of discourse and linguistic properties shows early skills in written argumentation. These results call into question the Portuguese teaching guidelines, which only begin providing for the writing of opinion texts in the 5th grade. This study also brings to light the conclusions of similar studies (Brassart, 1990, Leal & Morais, 2006) and contributes to the characterization of writing development and linguistic awareness in the initial school years.Associação Portuguesa de Linguística e Faculdade de Letras da Universidade do PortoRepositório ComumCosta, Ana LuísaCerqueira, SóniaCarreto, Vanessa2018-01-24T15:09:08Z2017-09-232017-09-23T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.26/20664por2183-907710.26334/2183-9077/rapln3ano2017a24info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-21T09:53:15Zoai:comum.rcaap.pt:10400.26/20664Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:09:09.465892Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa
title E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa
spellingShingle E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa
Costa, Ana Luísa
Writing
Genre
Textual awareness
Personal opinion text
Argumentative essay
Escrita
Géneros textuais
Consciência textual
Texto de opinião
Texto argumentativo
title_short E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa
title_full E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa
title_fullStr E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa
title_full_unstemmed E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa
title_sort E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa
author Costa, Ana Luísa
author_facet Costa, Ana Luísa
Cerqueira, Sónia
Carreto, Vanessa
author_role author
author2 Cerqueira, Sónia
Carreto, Vanessa
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Comum
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Ana Luísa
Cerqueira, Sónia
Carreto, Vanessa
dc.subject.por.fl_str_mv Writing
Genre
Textual awareness
Personal opinion text
Argumentative essay
Escrita
Géneros textuais
Consciência textual
Texto de opinião
Texto argumentativo
topic Writing
Genre
Textual awareness
Personal opinion text
Argumentative essay
Escrita
Géneros textuais
Consciência textual
Texto de opinião
Texto argumentativo
description In this article, we present an empirical study on early argumentative writing, in opinion texts written by children of the 2nd and 4th grade (1st cycle of basic education). The analysis of discourse and linguistic properties shows early skills in written argumentation. These results call into question the Portuguese teaching guidelines, which only begin providing for the writing of opinion texts in the 5th grade. This study also brings to light the conclusions of similar studies (Brassart, 1990, Leal & Morais, 2006) and contributes to the characterization of writing development and linguistic awareness in the initial school years.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-23
2017-09-23T00:00:00Z
2018-01-24T15:09:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.26/20664
url http://hdl.handle.net/10400.26/20664
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2183-9077
10.26334/2183-9077/rapln3ano2017a24
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Linguística e Faculdade de Letras da Universidade do Porto
publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Linguística e Faculdade de Letras da Universidade do Porto
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135352122769408