E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.26/20664 |
Resumo: | In this article, we present an empirical study on early argumentative writing, in opinion texts written by children of the 2nd and 4th grade (1st cycle of basic education). The analysis of discourse and linguistic properties shows early skills in written argumentation. These results call into question the Portuguese teaching guidelines, which only begin providing for the writing of opinion texts in the 5th grade. This study also brings to light the conclusions of similar studies (Brassart, 1990, Leal & Morais, 2006) and contributes to the characterization of writing development and linguistic awareness in the initial school years. |
id |
RCAP_dda5b1723bf8c2bc8a59f0bbe3870d47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:comum.rcaap.pt:10400.26/20664 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativaWritingGenreTextual awarenessPersonal opinion textArgumentative essayEscritaGéneros textuaisConsciência textualTexto de opiniãoTexto argumentativoIn this article, we present an empirical study on early argumentative writing, in opinion texts written by children of the 2nd and 4th grade (1st cycle of basic education). The analysis of discourse and linguistic properties shows early skills in written argumentation. These results call into question the Portuguese teaching guidelines, which only begin providing for the writing of opinion texts in the 5th grade. This study also brings to light the conclusions of similar studies (Brassart, 1990, Leal & Morais, 2006) and contributes to the characterization of writing development and linguistic awareness in the initial school years.Associação Portuguesa de Linguística e Faculdade de Letras da Universidade do PortoRepositório ComumCosta, Ana LuísaCerqueira, SóniaCarreto, Vanessa2018-01-24T15:09:08Z2017-09-232017-09-23T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.26/20664por2183-907710.26334/2183-9077/rapln3ano2017a24info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-21T09:53:15Zoai:comum.rcaap.pt:10400.26/20664Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:09:09.465892Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa |
title |
E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa |
spellingShingle |
E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa Costa, Ana Luísa Writing Genre Textual awareness Personal opinion text Argumentative essay Escrita Géneros textuais Consciência textual Texto de opinião Texto argumentativo |
title_short |
E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa |
title_full |
E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa |
title_fullStr |
E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa |
title_full_unstemmed |
E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa |
title_sort |
E essa é a minha opinião: para o estudo da emergência da escrita argumentativa |
author |
Costa, Ana Luísa |
author_facet |
Costa, Ana Luísa Cerqueira, Sónia Carreto, Vanessa |
author_role |
author |
author2 |
Cerqueira, Sónia Carreto, Vanessa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Comum |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Ana Luísa Cerqueira, Sónia Carreto, Vanessa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Writing Genre Textual awareness Personal opinion text Argumentative essay Escrita Géneros textuais Consciência textual Texto de opinião Texto argumentativo |
topic |
Writing Genre Textual awareness Personal opinion text Argumentative essay Escrita Géneros textuais Consciência textual Texto de opinião Texto argumentativo |
description |
In this article, we present an empirical study on early argumentative writing, in opinion texts written by children of the 2nd and 4th grade (1st cycle of basic education). The analysis of discourse and linguistic properties shows early skills in written argumentation. These results call into question the Portuguese teaching guidelines, which only begin providing for the writing of opinion texts in the 5th grade. This study also brings to light the conclusions of similar studies (Brassart, 1990, Leal & Morais, 2006) and contributes to the characterization of writing development and linguistic awareness in the initial school years. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-23 2017-09-23T00:00:00Z 2018-01-24T15:09:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.26/20664 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.26/20664 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2183-9077 10.26334/2183-9077/rapln3ano2017a24 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Linguística e Faculdade de Letras da Universidade do Porto |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Linguística e Faculdade de Letras da Universidade do Porto |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1817552230604079104 |