Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.232 |
Resumo: | This article aims to contribute to the understanding of representations of identity in Brazilian regions and population, namely questions of gender and literacy, shown through the national cinema in the 1990s. The object of this study is the renowned film Central do Brasil (1998), a melodramatic road movie directed by Walter Salles. Central do Brasil recreates social issues and inequalities and it is aimed to associate these representations with empirical data from that period, regarding alphabetisation, literacy and access to information and communication technologies. The regional themes depicted in cinema, alongside the production and distribution schemes from foreign companies, had a new stage of expansion since the 1990s. Nevertheless, regarding the overlook of cinema towards other kinds of entertainment in the country, it is intended to value cinema as relevant to the processes of globalisation and internationalisation of the Brazilian cultural industry, as well as important to study regional identities and cultures. |
id |
RCAP_de70ec3429344b7d7c33030792349927 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/232 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinemaCentral do Brasil: identidades e representações do país no cinema brasileiroindústria culturalcinema brasileiroidentidadescultural industryBrazilian cinemaidentitiesThis article aims to contribute to the understanding of representations of identity in Brazilian regions and population, namely questions of gender and literacy, shown through the national cinema in the 1990s. The object of this study is the renowned film Central do Brasil (1998), a melodramatic road movie directed by Walter Salles. Central do Brasil recreates social issues and inequalities and it is aimed to associate these representations with empirical data from that period, regarding alphabetisation, literacy and access to information and communication technologies. The regional themes depicted in cinema, alongside the production and distribution schemes from foreign companies, had a new stage of expansion since the 1990s. Nevertheless, regarding the overlook of cinema towards other kinds of entertainment in the country, it is intended to value cinema as relevant to the processes of globalisation and internationalisation of the Brazilian cultural industry, as well as important to study regional identities and cultures.O presente artigo pretende contribuir para a compreensão das representações identitárias das regiões e da população brasileira, nomeadamente em questões de género e literacia, veiculadas pelo cinema nacional da década de 1990. O objeto de estudo é o premiado filme Central do Brasil (1998), um road movie melodramático realizado por Walter Salles. Central do Brasil retrata questões de desigualdade social e pretende-se associar as suas representações a dados empíricos relativos à alfabetização, literacia e acesso às tecnologias da informação e da comunicação nesse período. As temáticas regionais no cinema, aliadas aos esquemas de produção e distribuição de empresas estrangeiras, tiveram a partir da década de 1990 uma fase de mudança e relativa expansão. Contudo, dada a desvalorização do cinema perante outras formas de entretenimento no país, procura-se valorizá-lo como um media relevante para os processos de globalização e internacionalização da indústria cultural brasileira, bem como para o estudo das identidades e culturas regionais.Sopcom2016-12-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.232https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.232Revista Comunicando; Vol. 5 No. 2 (2016): History and Contemporaneity Producing Views on Communication; 147 - 170Revista Comunicando; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Historia y Cuestiones Contemporáneas; 147 - 170Revista Comunicando; Vol. 5 N.º 2 (2016): A História e a Contemporaneidade Produzindo Olhares Sobre a Comunicação; 147 - 1702182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/232https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/232/167Matos Maia, Ana Filipainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:29:08Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/232Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:35.248002Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema Central do Brasil: identidades e representações do país no cinema brasileiro |
title |
Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema |
spellingShingle |
Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema Matos Maia, Ana Filipa indústria cultural cinema brasileiro identidades cultural industry Brazilian cinema identities |
title_short |
Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema |
title_full |
Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema |
title_fullStr |
Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema |
title_full_unstemmed |
Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema |
title_sort |
Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema |
author |
Matos Maia, Ana Filipa |
author_facet |
Matos Maia, Ana Filipa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matos Maia, Ana Filipa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
indústria cultural cinema brasileiro identidades cultural industry Brazilian cinema identities |
topic |
indústria cultural cinema brasileiro identidades cultural industry Brazilian cinema identities |
description |
This article aims to contribute to the understanding of representations of identity in Brazilian regions and population, namely questions of gender and literacy, shown through the national cinema in the 1990s. The object of this study is the renowned film Central do Brasil (1998), a melodramatic road movie directed by Walter Salles. Central do Brasil recreates social issues and inequalities and it is aimed to associate these representations with empirical data from that period, regarding alphabetisation, literacy and access to information and communication technologies. The regional themes depicted in cinema, alongside the production and distribution schemes from foreign companies, had a new stage of expansion since the 1990s. Nevertheless, regarding the overlook of cinema towards other kinds of entertainment in the country, it is intended to value cinema as relevant to the processes of globalisation and internationalisation of the Brazilian cultural industry, as well as important to study regional identities and cultures. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.232 https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.232 |
url |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.232 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/232 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/232/167 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Comunicando; Vol. 5 No. 2 (2016): History and Contemporaneity Producing Views on Communication; 147 - 170 Revista Comunicando; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Historia y Cuestiones Contemporáneas; 147 - 170 Revista Comunicando; Vol. 5 N.º 2 (2016): A História e a Contemporaneidade Produzindo Olhares Sobre a Comunicação; 147 - 170 2182-4037 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799138188824936448 |