Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos Maia, Ana Filipa
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.232
Resumo: This article aims to contribute to the understanding of representations of identity in Brazilian regions and population, namely questions of gender and literacy, shown through the national cinema in the 1990s. The object of this study is the renowned film Central do Brasil (1998), a melodramatic road movie directed by Walter Salles. Central do Brasil recreates social issues and inequalities and it is aimed to associate these representations with empirical data from that period, regarding alphabetisation, literacy and access to information and communication technologies. The regional themes depicted in cinema, alongside the production and distribution schemes from foreign companies, had a new stage of expansion since the 1990s. Nevertheless, regarding the overlook of cinema towards other kinds of entertainment in the country, it is intended to value cinema as relevant to the processes of globalisation and internationalisation of the Brazilian cultural industry, as well as important to study regional identities and cultures.
id RCAP_de70ec3429344b7d7c33030792349927
oai_identifier_str oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/232
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinemaCentral do Brasil: identidades e representações do país no cinema brasileiroindústria culturalcinema brasileiroidentidadescultural industryBrazilian cinemaidentitiesThis article aims to contribute to the understanding of representations of identity in Brazilian regions and population, namely questions of gender and literacy, shown through the national cinema in the 1990s. The object of this study is the renowned film Central do Brasil (1998), a melodramatic road movie directed by Walter Salles. Central do Brasil recreates social issues and inequalities and it is aimed to associate these representations with empirical data from that period, regarding alphabetisation, literacy and access to information and communication technologies. The regional themes depicted in cinema, alongside the production and distribution schemes from foreign companies, had a new stage of expansion since the 1990s. Nevertheless, regarding the overlook of cinema towards other kinds of entertainment in the country, it is intended to value cinema as relevant to the processes of globalisation and internationalisation of the Brazilian cultural industry, as well as important to study regional identities and cultures.O presente artigo pretende contribuir para a compreensão das representações identitárias das regiões e da população brasileira, nomeadamente em questões de género e literacia, veiculadas pelo cinema nacional da década de 1990. O objeto de estudo é o premiado filme Central do Brasil (1998), um road movie melodramático realizado por Walter Salles. Central do Brasil retrata questões de desigualdade social e pretende-se associar as suas representações a dados empíricos relativos à alfabetização, literacia e acesso às tecnologias da informação e da comunicação nesse período. As temáticas regionais no cinema, aliadas aos esquemas de produção e distribuição de empresas estrangeiras, tiveram a partir da década de 1990 uma fase de mudança e relativa expansão. Contudo, dada a desvalorização do cinema perante outras formas de entretenimento no país, procura-se valorizá-lo como um media relevante para os processos de globalização e internacionalização da indústria cultural brasileira, bem como para o estudo das identidades e culturas regionais.Sopcom2016-12-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.232https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.232Revista Comunicando; Vol. 5 No. 2 (2016): History and Contemporaneity Producing Views on Communication; 147 - 170Revista Comunicando; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Historia y Cuestiones Contemporáneas; 147 - 170Revista Comunicando; Vol. 5 N.º 2 (2016): A História e a Contemporaneidade Produzindo Olhares Sobre a Comunicação; 147 - 1702182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/232https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/232/167Matos Maia, Ana Filipainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:29:08Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/232Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:35.248002Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema
Central do Brasil: identidades e representações do país no cinema brasileiro
title Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema
spellingShingle Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema
Matos Maia, Ana Filipa
indústria cultural
cinema brasileiro
identidades
cultural industry
Brazilian cinema
identities
title_short Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema
title_full Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema
title_fullStr Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema
title_full_unstemmed Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema
title_sort Central do Brasil: identities and representations of the country in Brazilian cinema
author Matos Maia, Ana Filipa
author_facet Matos Maia, Ana Filipa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matos Maia, Ana Filipa
dc.subject.por.fl_str_mv indústria cultural
cinema brasileiro
identidades
cultural industry
Brazilian cinema
identities
topic indústria cultural
cinema brasileiro
identidades
cultural industry
Brazilian cinema
identities
description This article aims to contribute to the understanding of representations of identity in Brazilian regions and population, namely questions of gender and literacy, shown through the national cinema in the 1990s. The object of this study is the renowned film Central do Brasil (1998), a melodramatic road movie directed by Walter Salles. Central do Brasil recreates social issues and inequalities and it is aimed to associate these representations with empirical data from that period, regarding alphabetisation, literacy and access to information and communication technologies. The regional themes depicted in cinema, alongside the production and distribution schemes from foreign companies, had a new stage of expansion since the 1990s. Nevertheless, regarding the overlook of cinema towards other kinds of entertainment in the country, it is intended to value cinema as relevant to the processes of globalisation and internationalisation of the Brazilian cultural industry, as well as important to study regional identities and cultures.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.232
https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.232
url https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.232
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/232
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/232/167
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sopcom
publisher.none.fl_str_mv Sopcom
dc.source.none.fl_str_mv Revista Comunicando; Vol. 5 No. 2 (2016): History and Contemporaneity Producing Views on Communication; 147 - 170
Revista Comunicando; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Historia y Cuestiones Contemporáneas; 147 - 170
Revista Comunicando; Vol. 5 N.º 2 (2016): A História e a Contemporaneidade Produzindo Olhares Sobre a Comunicação; 147 - 170
2182-4037
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138188824936448