Analysis of the themes and keywords of the STS area in the Teaching of Sciences from Brazilian Theses and Dissertations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Camila Cristina Gomes Ferreira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Ricardo, Jonas da Conceição, de Toledo, Carlos Eduardo Rosas, Chrispino, Álvaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5926
Resumo: The Science, Technology and Society (STS) literature in the area of Teaching and Education have been growing in Brazil, having the same representation in the educational documents guiding the Brazilian education. As the literature on those topics increase, many studies look for their State of the Art. This paper intends to understand the relationship of the keywords used in all the theses and dissertations published in Brazil from 1992 to 2017. Assisted by a network analysis software, a network of keywords was generated, aiming to identify how the 642 cataloged subjects approaches the STS and how those are related to the STS. The conclusion of this research demonstrates that subjects such as the teaching of science, physics and chemistry are widely discussed in these works, and that there is also a concern over discussions of STS the academic education of both the teachers and students.
id RCAP_df0bd4bfe9a2e57a9285503211a6ee96
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/5926
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Analysis of the themes and keywords of the STS area in the Teaching of Sciences from Brazilian Theses and DissertationsAnálise dos temas e termos-chave da área de CTS no Ensino de Ciências a partir das Teses e Dissertações brasileirasThe Science, Technology and Society (STS) literature in the area of Teaching and Education have been growing in Brazil, having the same representation in the educational documents guiding the Brazilian education. As the literature on those topics increase, many studies look for their State of the Art. This paper intends to understand the relationship of the keywords used in all the theses and dissertations published in Brazil from 1992 to 2017. Assisted by a network analysis software, a network of keywords was generated, aiming to identify how the 642 cataloged subjects approaches the STS and how those are related to the STS. The conclusion of this research demonstrates that subjects such as the teaching of science, physics and chemistry are widely discussed in these works, and that there is also a concern over discussions of STS the academic education of both the teachers and students.Los estudios en Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS) en el área educativa están creciendo en el Brasil, con la misma representatividad en los documentos educativos orientados a la educación brasileña. Con el aumento del número de investigaciones, muchos trabajos empiezan a buscar su Estado del Arte. Este trabajo tiene por objetivo entender las relaciones entre palabras claves usadas en todas las tesis y disertaciones publicadas en el Brasil desde 1992 hasta 2017. Con ayuda de programas para análisis de redes, se generó una red de palabras clave, con el objetivo de identificar como las 642 temáticas catalogadas se aproximan y se relacionan con el tema CTS. Como resultado de la investigación se verificó que temas como la enseñanza de ciencias, de física y de química son frecuentemente abordados en esos trabajos, así como una preocupación de discusiones sobre CTS en lo que se refiere a la formación docente y discente.Os estudos em Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) na área de Ensino e Educação vêm crescendo no Brasil, tendo a mesma representatividade nos documentos educacionais norteadores da educação brasileira. Com o aumento do número de pesquisas, muitos trabalhos começam a buscar o seu Estado da Arte. Esse trabalho procura entender as relações entre os termos-chave utilizados nas 79 teses de doutorado e 415 dissertações de mestrado publicadas no Brasil desde 1992 até 2017. Com o auxílio de programas para análises de redes, foi gerada uma rede de termos-chave, com o objetivo de identificar como as 643 temáticas catalogadas se aproximam e se relacionam com o tema CTS. Como resultado da pesquisa, verificou-se que temas como ensino de ciências, de física e de química são bastantes abordados nesses trabalhos, assim como há uma preocupação de discussões sobre CTS no que tange a formação docente e discente.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i2.5926https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5926Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 197-210Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 197-210Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 197-210Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 197-2101647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5926https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5926/4375de Oliveira, Camila Cristina Gomes FerreiraRicardo, Jonas da Conceiçãode Toledo, Carlos Eduardo RosasChrispino, Álvaroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:29Zoai:proa.ua.pt:article/5926Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:16.781312Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the themes and keywords of the STS area in the Teaching of Sciences from Brazilian Theses and Dissertations
Análise dos temas e termos-chave da área de CTS no Ensino de Ciências a partir das Teses e Dissertações brasileiras
title Analysis of the themes and keywords of the STS area in the Teaching of Sciences from Brazilian Theses and Dissertations
spellingShingle Analysis of the themes and keywords of the STS area in the Teaching of Sciences from Brazilian Theses and Dissertations
de Oliveira, Camila Cristina Gomes Ferreira
title_short Analysis of the themes and keywords of the STS area in the Teaching of Sciences from Brazilian Theses and Dissertations
title_full Analysis of the themes and keywords of the STS area in the Teaching of Sciences from Brazilian Theses and Dissertations
title_fullStr Analysis of the themes and keywords of the STS area in the Teaching of Sciences from Brazilian Theses and Dissertations
title_full_unstemmed Analysis of the themes and keywords of the STS area in the Teaching of Sciences from Brazilian Theses and Dissertations
title_sort Analysis of the themes and keywords of the STS area in the Teaching of Sciences from Brazilian Theses and Dissertations
author de Oliveira, Camila Cristina Gomes Ferreira
author_facet de Oliveira, Camila Cristina Gomes Ferreira
Ricardo, Jonas da Conceição
de Toledo, Carlos Eduardo Rosas
Chrispino, Álvaro
author_role author
author2 Ricardo, Jonas da Conceição
de Toledo, Carlos Eduardo Rosas
Chrispino, Álvaro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Camila Cristina Gomes Ferreira
Ricardo, Jonas da Conceição
de Toledo, Carlos Eduardo Rosas
Chrispino, Álvaro
description The Science, Technology and Society (STS) literature in the area of Teaching and Education have been growing in Brazil, having the same representation in the educational documents guiding the Brazilian education. As the literature on those topics increase, many studies look for their State of the Art. This paper intends to understand the relationship of the keywords used in all the theses and dissertations published in Brazil from 1992 to 2017. Assisted by a network analysis software, a network of keywords was generated, aiming to identify how the 642 cataloged subjects approaches the STS and how those are related to the STS. The conclusion of this research demonstrates that subjects such as the teaching of science, physics and chemistry are widely discussed in these works, and that there is also a concern over discussions of STS the academic education of both the teachers and students.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5926
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5926
url https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5926
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5926
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5926/4375
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 197-210
Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 197-210
Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 197-210
Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 197-210
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133570711683072