The teaching of the themes “Origin of life” and “Biological evolution” in Brazilian dissertations and theses
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7044 |
Resumo: | The present research is derived from State of Art and it aims to highlight what is being produced in academic researches, in the form of dissertations and theses, from 2006 to 2016, regarding the teaching of the themes Origin of Life and Biological Evolution. the analysis was performed using pre-printed descriptors based on Megid Neto (1999) and Teixeira (2008). 78 articles were found, being 65 dissertations and 16 theses. Half of the papers are dissertations on teaching Biological Evolution, and only one thesis investigates the teaching of the Origin of Life. We found three issues that were not well investigated in the researches: Curriculum and Programs, Non-Formal Education and School Organization. These results, as well as the researches focused on the analysis of academic production, can contribute to the deployment of more specific proposals of teaching formation and improvements in the teaching-learning of this theme. |
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The teaching of the themes “Origin of life” and “Biological evolution” in Brazilian dissertations and thesesO ensino dos temas “Origem da Vida” e “Evolução Biológica” em dissertações e teses brasileiras (2006 a 2016)biology teaching; evolution teaching; origin of life teaching; state of artEducação em Biologia; Evolução; Origem da Vida; Estado da ArteThe present research is derived from State of Art and it aims to highlight what is being produced in academic researches, in the form of dissertations and theses, from 2006 to 2016, regarding the teaching of the themes Origin of Life and Biological Evolution. the analysis was performed using pre-printed descriptors based on Megid Neto (1999) and Teixeira (2008). 78 articles were found, being 65 dissertations and 16 theses. Half of the papers are dissertations on teaching Biological Evolution, and only one thesis investigates the teaching of the Origin of Life. We found three issues that were not well investigated in the researches: Curriculum and Programs, Non-Formal Education and School Organization. These results, as well as the researches focused on the analysis of academic production, can contribute to the deployment of more specific proposals of teaching formation and improvements in the teaching-learning of this theme.O presente estudo é derivado das pesquisas do tipo Estado da Arte, caracterizando-se por ser o estudo de levantamento de um conjunto determinado de pesquisas, que tem por objetivo analisar a produção acadêmica brasileira, na forma de dissertações e teses, no período de 2006 a 2016, quanto ao ensino dos temas Origem da Vida e Evolução Biológica. A análise ocorreu por meio de descritores pré-determinados embasados em Megid Neto (1999) e Teixeira (2008). Foram localizados 78 trabalhos, sendo 65 dissertações e 13 teses. Destes, metade dos trabalhos são dissertações acerca do ensino da Evolução Biológica e, somente uma tese investiga exclusivamente o ensino da Origem da Vida. Identificamos lacunas na produção acadêmica quanto as problemáticas Currículos e Programas, Educação Não-Formal e Organização da Escola. Entendemos que a realização de pesquisas dedicadas à análise do conjunto da produção acadêmica, podem contribuir para implantação de propostas mais específicas para a formação de professores e melhorias no ensino e na aprendizagem desta temática.Universidade Federal do ParáUniversidade Estadual o Oeste do Paraná (UNIOESTE)Zabotti, KamillaDella Justina, Lourdes Aparecida2020-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/704410.18542/amazrecm.v16i36.7044Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 36 (2020); 82-98Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 36 (2020); 82-982317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7044/6320https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/downloadSuppFile/7044/2126/*ref*/ALTERS, B. J.; NELSON, C. E. Perspective: Teaching evolution in higher education. Evolution, v. 56, n. 10, p. 1891-1901, 2002./*ref*/BISHOP, B. A.; ANDERSON, C. W. Student conceptions of natural selection and its role in evolution. Journal of research in science teaching, v. 27, n. 5, p. 415-427, 1990./*ref*/BIZZO, N.; EL-HANI, C.N. O arranjo curricular do ensino de evolução e as relações entre os trabalhos de Charles Darwin e Gregor Mendel. Filosofia e História da Biologia, v. 4, p. 235-257, 2009./*ref*/CERQUEIRA, A.V. Representações sociais de dois grupos de professores de biologia sobre o ensino de Origem da Vida e Evolução Biológica: aspirações, ambiguidades e demandas profissionais. 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