Spolia Aegypti: classical authors and the study of Greek language in Portuguese Jesuit colleges in the 16th century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Resende, Maria Luísa
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/lusitaniasacra.2024.11859
Resumo: Although the emergence of the Society of Jesus in Portugal in the 16th century did not mean the decadence of the teaching of the Greek language, it nevertheless brought about a significant change, because, unlike the previous period, the Jesuits favoured a mode of teaching marked by the systematization of access to ancient authors. Taking as a starting point several documents of the Society about the teaching of the Greek language and the instruments produced for that purpose – namely the collection Aliquot Opuscula Graeca published in Coimbra in 1583 –, this study analyses how the texts of Greek authors were used in Jesuit schools.
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spelling Spolia Aegypti: classical authors and the study of Greek language in Portuguese Jesuit colleges in the 16th centurySpolia Aegypti: autores clássicos e o estudo da língua grega em colégios jesuítas portugueses no século XVIAlthough the emergence of the Society of Jesus in Portugal in the 16th century did not mean the decadence of the teaching of the Greek language, it nevertheless brought about a significant change, because, unlike the previous period, the Jesuits favoured a mode of teaching marked by the systematization of access to ancient authors. Taking as a starting point several documents of the Society about the teaching of the Greek language and the instruments produced for that purpose – namely the collection Aliquot Opuscula Graeca published in Coimbra in 1583 –, this study analyses how the texts of Greek authors were used in Jesuit schools.Muito embora a emergência da Companhia de Jesus em Portugal no século XVI não tenha significado a decadência do ensino da língua grega, comportou, ainda assim, uma mudança significativa, pois, contrariamente ao período precedente, os jesuítas privilegiavam um tipo de ensino marcado pela sistematização do acesso aos autores antigos. Tomando como ponto de partida os vários documentos da Companhia sobre o ensino da língua grega e os instrumentos elaborados para esse fim – nomeadamente a coletânea Aliquot Opuscula Graeca publicada em Coimbra em 1583 –, este estudo analisa de que modo os textos de autores gregos terão sido utilizados nos colégios jesuítas.Universidade Católica Portuguesa, Centro de Estudos de História Religiosa2024-01-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/lusitaniasacra.2024.11859https://doi.org/10.34632/lusitaniasacra.2024.11859Lusitania Sacra; No 49 (2024): Ciência, religião e ensino em Portugal (séculos XVI-XVIII); 19-29Lusitania Sacra; n. 49 (2024): Ciência, religião e ensino em Portugal (séculos XVI-XVIII); 19-292182-88220076-150810.34632/lusitaniasacra.2024.n49reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/lusitaniasacra/article/view/11859https://revistas.ucp.pt/index.php/lusitaniasacra/article/view/11859/15458Direitos de Autor (c) 2023 Maria Luísa Resendehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessResende, Maria Luísa2024-02-10T05:02:59Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/11859Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T02:37:26.943344Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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