Conceções e práticas de comunicação matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v3i1.4555 |
Resumo: | This paper examines the evolution of a primary school teacher’s conceptions and practices of mathematical communication, in the course of a study on the collaborative work involving three teachers and the author. The fieldwork, which was carried out for a period of two years, consisted in the analysis of the communication practices in the mathematics classroom and in their reformation so as to value mathematical communication as social interaction. This paper discusses the emergence of conceptions and practices involved in the process of communication as social interaction and gives emphasis to the appearance of reflexive ways of communication and interaction patterns which value the students’ mathematical knowledge. |
id |
RCAP_e3966909420e01ab35eb729b2aafe29a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4555 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Conceções e práticas de comunicação matemáticaThis paper examines the evolution of a primary school teacher’s conceptions and practices of mathematical communication, in the course of a study on the collaborative work involving three teachers and the author. The fieldwork, which was carried out for a period of two years, consisted in the analysis of the communication practices in the mathematics classroom and in their reformation so as to value mathematical communication as social interaction. This paper discusses the emergence of conceptions and practices involved in the process of communication as social interaction and gives emphasis to the appearance of reflexive ways of communication and interaction patterns which value the students’ mathematical knowledge.Cet article concerne l’évolution des conceptions et des pratiques d’une enseignante de l’école primaire sur la communication mathématique au cours d’une étude fondée sur un travail collaboratif entre trois enseignantes et l’auteur. Le travail empirique entrepris tout au long de deux ans consistait dans l’analyse des pratiques de communication en classe de mathématiques et leur reformulation comme un moyen de valoriser la communication mathématique en tant qu’interaction sociale. Cet article montre l’émergence de conceptions et pratiques comprises dans le cadre de la communication en tant qu’interaction sociale. L´émergence de modes de communication réflexifs et de types d’interaction qui valorisent les connaissances mathématiques des élèves est mise en valeur.O presente artigo reporta-se à evolução das conceções e práticas de uma professora do 1.º ciclo do ensino básico sobre a comunicação matemática, durante um estudo apoiado num trabalho de natureza colaborativa entre três professoras e o autor. O trabalho de campo, desenvolvido ao longo de dois anos, consistiu na análise das práticas de comunicação na sala de aula de matemática e na sua reformulação como meio de valorização da comunicação matemática como interação social. Neste artigo testemunha-se o surgimento de conceções e práticas enquadradas na comunicação como interação social e realça-se o aparecimento de modos de comunicação reflexivos e de padrões de interação que valorizam o conhecimento matemático dos alunos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2011-10-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v3i1.4555https://doi.org/10.34624/id.v3i1.4555Indagatio Didactica; Vol 3 No 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 25-40Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 25-40Indagatio Didactica; Vol. 3 No 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 25-40Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 25-401647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4555https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4555/3464Guerreiro, Antónioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:57Zoai:proa.ua.pt:article/4555Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:13.110890Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceções e práticas de comunicação matemática |
title |
Conceções e práticas de comunicação matemática |
spellingShingle |
Conceções e práticas de comunicação matemática Guerreiro, António |
title_short |
Conceções e práticas de comunicação matemática |
title_full |
Conceções e práticas de comunicação matemática |
title_fullStr |
Conceções e práticas de comunicação matemática |
title_full_unstemmed |
Conceções e práticas de comunicação matemática |
title_sort |
Conceções e práticas de comunicação matemática |
author |
Guerreiro, António |
author_facet |
Guerreiro, António |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guerreiro, António |
description |
This paper examines the evolution of a primary school teacher’s conceptions and practices of mathematical communication, in the course of a study on the collaborative work involving three teachers and the author. The fieldwork, which was carried out for a period of two years, consisted in the analysis of the communication practices in the mathematics classroom and in their reformation so as to value mathematical communication as social interaction. This paper discusses the emergence of conceptions and practices involved in the process of communication as social interaction and gives emphasis to the appearance of reflexive ways of communication and interaction patterns which value the students’ mathematical knowledge. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-10-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v3i1.4555 https://doi.org/10.34624/id.v3i1.4555 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v3i1.4555 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4555 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4555/3464 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 3 No 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 25-40 Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 25-40 Indagatio Didactica; Vol. 3 No 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 25-40 Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 1 (2011): Número Especial ENJIE2010; 25-40 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570004942848 |