Disfuncionalidades parentais: um caminho de conclusões erradas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_20 |
Resumo: | In this article we make a reflection about the way that parental styles and practices can influence the interaction between children and their parents. Then we make a reflection about the impact of parental styles and the coherence between them, both on a longitudinal and transversal level. We think that the coherence is a crucial element in parental education. In the interaction between parents and their sons, several attributions and meanings can shift the relationship in a crucial way. Wrong attributions or labels are an example of this phenomenon. We systematize those kinds of interactions and the ways that they shape the children’s future. In conclusion, we underline some cares in clinical practice that contribute for the creation of an environment free of attributions and labels. We must defend for a space of acceptation and promotion of children´s development. |
id |
RCAP_ea928cc16f50f6c4ae01501abd62cc2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:impactum-journals.uc.pt:article/1006 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Disfuncionalidades parentais: um caminho de conclusões erradasEstilo parentalEtiquetagemPráticas parentaisEducação parentalParental stylesLabelParental practiceParental educationStyle parentalÉtiquetagepratiques parentauxeducation parentalIn this article we make a reflection about the way that parental styles and practices can influence the interaction between children and their parents. Then we make a reflection about the impact of parental styles and the coherence between them, both on a longitudinal and transversal level. We think that the coherence is a crucial element in parental education. In the interaction between parents and their sons, several attributions and meanings can shift the relationship in a crucial way. Wrong attributions or labels are an example of this phenomenon. We systematize those kinds of interactions and the ways that they shape the children’s future. In conclusion, we underline some cares in clinical practice that contribute for the creation of an environment free of attributions and labels. We must defend for a space of acceptation and promotion of children´s development.Cette travail on pretend faire une reflection sur la relation entre les styles et les pratiques de education des parents, de une coté, les interaction avec les enfants et son attitudes et comportement, de l’autre. Plusiers recherches etude la importance des styles parentaux. On faire une reflection sur la importance et la congruence des styles de une façon longitudinal et transversal. Cette cohérence on se constitue comme un element central dans la education parental. Dans les interaction entre les parents et sons enfants emerge les attributions et significations qui modèle la relation de une façon très significative. Les mauvaises attributions designations son un exemple de cette situation. En conséquence il etait important aussi de faire une systematization de les interactions et sa influence pour la perpetuation de certe types de pratiques parentales, bien que les implications pour le future des enfants. Dans le finale de cette article on fait la enumeration de cettes affectations aux niveau de la pratique clinique pour avait un contexte libre de cette type de mauvaise attributions. On doit fait une espace de l’acceptation et promotion du development des enfants.O presente trabalho efectua uma reflexão sobre a forma como os estilos e práticas parentais influenciam as interacções com as crianças e, por consequência, as suas atitudes e comportamentos. Inúmeras investigações debruçaram-se sobre o impacto dos estilos parentais. Pareceu-nos importante analisar os diferentes estilos e a congruência entre eles, a nível longitudinal e transversal. Esta coerência constitui-se como um elemento crucial na educação parental. Nas interacções entre pais e filhos surgem também atribuições e significados que por vezes modelam a relação de forma significativa. As atribuições erradas ou “etiquetas” são disso um exemplo. Assim sendo, pareceu-nos igualmente importante sistematizar as interacções e os modos como elas influem nas práticas educativas parentais, bem como as implicações para o futuro da criança. Por fim, destacamos alguns cuidados a nível da prática clínica que devem contribuir para a criação de um contexto livre de atribuições. Dever-se-á pugnar por um espaço de aceitação e promoção do desenvolvimento da criança.Imprensa da Universidade de Coimbra2010-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_20https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_20Psychologica; No. 52-I (2010); p. 417-426Psychologica; N.º 52-I (2010); p. 417-4261647-86060871-465710.14195/1647-8606_52-1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_52-1_20https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_52-1_20/455Tinoco, RuiBasto, Isabelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-31T13:59:04Zoai:impactum-journals.uc.pt:article/1006Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:56:47.412178Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Disfuncionalidades parentais: um caminho de conclusões erradas |
title |
Disfuncionalidades parentais: um caminho de conclusões erradas |
spellingShingle |
Disfuncionalidades parentais: um caminho de conclusões erradas Tinoco, Rui Estilo parental Etiquetagem Práticas parentais Educação parental Parental styles Label Parental practice Parental education Style parental Étiquetage pratiques parentaux education parental |
title_short |
Disfuncionalidades parentais: um caminho de conclusões erradas |
title_full |
Disfuncionalidades parentais: um caminho de conclusões erradas |
title_fullStr |
Disfuncionalidades parentais: um caminho de conclusões erradas |
title_full_unstemmed |
Disfuncionalidades parentais: um caminho de conclusões erradas |
title_sort |
Disfuncionalidades parentais: um caminho de conclusões erradas |
author |
Tinoco, Rui |
author_facet |
Tinoco, Rui Basto, Isabel |
author_role |
author |
author2 |
Basto, Isabel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tinoco, Rui Basto, Isabel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estilo parental Etiquetagem Práticas parentais Educação parental Parental styles Label Parental practice Parental education Style parental Étiquetage pratiques parentaux education parental |
topic |
Estilo parental Etiquetagem Práticas parentais Educação parental Parental styles Label Parental practice Parental education Style parental Étiquetage pratiques parentaux education parental |
description |
In this article we make a reflection about the way that parental styles and practices can influence the interaction between children and their parents. Then we make a reflection about the impact of parental styles and the coherence between them, both on a longitudinal and transversal level. We think that the coherence is a crucial element in parental education. In the interaction between parents and their sons, several attributions and meanings can shift the relationship in a crucial way. Wrong attributions or labels are an example of this phenomenon. We systematize those kinds of interactions and the ways that they shape the children’s future. In conclusion, we underline some cares in clinical practice that contribute for the creation of an environment free of attributions and labels. We must defend for a space of acceptation and promotion of children´s development. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_20 https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_20 |
url |
https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_20 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_52-1_20 https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_52-1_20/455 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa da Universidade de Coimbra |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa da Universidade de Coimbra |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychologica; No. 52-I (2010); p. 417-426 Psychologica; N.º 52-I (2010); p. 417-426 1647-8606 0871-4657 10.14195/1647-8606_52-1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131642423410688 |