Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saraiva, Elisa
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lopes, Joaquim Bernardino, Cravino, José Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11185
Resumo: In this paper we intend to highlight the role played by visual representation in the construction of scientific knowledge in the classroom and its influence on the development of students’ epistemic practices. With this work we try to reach an understanding about how the teacher’s mediation practices determine (or not) the use of visual representation as an epistemic mediator and how they contribute to promote and sustain the epistemic work of students in the classroom. To this end, we developed a multiple case study involving five teachers, during which we proceeded to the content analysis of the multimodal narratives corresponding to the classes they taught.
id RCAP_eb16b559a794a3ed9dabbf8b6992145a
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11185
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroomAs representações visuais na construção do conhecimento científico em sala de aulaIn this paper we intend to highlight the role played by visual representation in the construction of scientific knowledge in the classroom and its influence on the development of students’ epistemic practices. With this work we try to reach an understanding about how the teacher’s mediation practices determine (or not) the use of visual representation as an epistemic mediator and how they contribute to promote and sustain the epistemic work of students in the classroom. To this end, we developed a multiple case study involving five teachers, during which we proceeded to the content analysis of the multimodal narratives corresponding to the classes they taught.En esta artículo pretendemos explicitar el papel desempeñado por la representación visual en la construcción del conocimiento científico en el aula y su influencia en el desarrollo de las prácticas epistémicas de los alumnos. Con este trabajo buscamos alcanzar la comprensión acerca del modo en que las prácticas de mediación del profesor determinan (o no) el uso de la representación visual con estatuto de mediador epistémico y cómo éstas contribuyen a promover y sostener el trabajo epistémico de los alumnos en el aula. Para ello desarrollamos un estudio de casos múltiples, involucrando a cinco profesores, durante el cual procedemos al análisis de contenido de las narraciones multimodales correspondientes a las clases por ellos enseñadas..Neste artigo pretendemos explicitar o papel desempenhado pela representação visual na construção do conhecimento científico na sala de aula e a sua influência no desenvolvimento das práticas epistémicas dos alunos. Com este trabalho procuramos alcançar a compreensão acerca do modo como as práticas de mediação do professor determinam (ou não) o uso da representação visual com estatuto de mediador epistémico e como estas contribuem para promover e sustentar o trabalho epistémico dos alunos na sala de aula. Para tal desenvolvemos um estudo de casos múltiplos, envolvendo cinco professores, durante o qual procedemos à análise de conteúdo das narrações multimodais correspondentes às aulas por eles lecionadas.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i4.11185https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11185Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 147-163Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 147-163Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 147-163Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 147-1631647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11185https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11185/7289Saraiva, ElisaLopes, Joaquim BernardinoCravino, José Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:13Zoai:proa.ua.pt:article/11185Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:21.585985Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom
As representações visuais na construção do conhecimento científico em sala de aula
title Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom
spellingShingle Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom
Saraiva, Elisa
title_short Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom
title_full Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom
title_fullStr Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom
title_full_unstemmed Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom
title_sort Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom
author Saraiva, Elisa
author_facet Saraiva, Elisa
Lopes, Joaquim Bernardino
Cravino, José Paulo
author_role author
author2 Lopes, Joaquim Bernardino
Cravino, José Paulo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saraiva, Elisa
Lopes, Joaquim Bernardino
Cravino, José Paulo
description In this paper we intend to highlight the role played by visual representation in the construction of scientific knowledge in the classroom and its influence on the development of students’ epistemic practices. With this work we try to reach an understanding about how the teacher’s mediation practices determine (or not) the use of visual representation as an epistemic mediator and how they contribute to promote and sustain the epistemic work of students in the classroom. To this end, we developed a multiple case study involving five teachers, during which we proceeded to the content analysis of the multimodal narratives corresponding to the classes they taught.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11185
https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11185
url https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11185
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11185
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11185/7289
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 147-163
Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 147-163
Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 147-163
Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 147-163
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133571460366336