Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11185 |
Resumo: | In this paper we intend to highlight the role played by visual representation in the construction of scientific knowledge in the classroom and its influence on the development of students’ epistemic practices. With this work we try to reach an understanding about how the teacher’s mediation practices determine (or not) the use of visual representation as an epistemic mediator and how they contribute to promote and sustain the epistemic work of students in the classroom. To this end, we developed a multiple case study involving five teachers, during which we proceeded to the content analysis of the multimodal narratives corresponding to the classes they taught. |
id |
RCAP_eb16b559a794a3ed9dabbf8b6992145a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/11185 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroomAs representações visuais na construção do conhecimento científico em sala de aulaIn this paper we intend to highlight the role played by visual representation in the construction of scientific knowledge in the classroom and its influence on the development of students’ epistemic practices. With this work we try to reach an understanding about how the teacher’s mediation practices determine (or not) the use of visual representation as an epistemic mediator and how they contribute to promote and sustain the epistemic work of students in the classroom. To this end, we developed a multiple case study involving five teachers, during which we proceeded to the content analysis of the multimodal narratives corresponding to the classes they taught.En esta artículo pretendemos explicitar el papel desempeñado por la representación visual en la construcción del conocimiento científico en el aula y su influencia en el desarrollo de las prácticas epistémicas de los alumnos. Con este trabajo buscamos alcanzar la comprensión acerca del modo en que las prácticas de mediación del profesor determinan (o no) el uso de la representación visual con estatuto de mediador epistémico y cómo éstas contribuyen a promover y sostener el trabajo epistémico de los alumnos en el aula. Para ello desarrollamos un estudio de casos múltiples, involucrando a cinco profesores, durante el cual procedemos al análisis de contenido de las narraciones multimodales correspondientes a las clases por ellos enseñadas..Neste artigo pretendemos explicitar o papel desempenhado pela representação visual na construção do conhecimento científico na sala de aula e a sua influência no desenvolvimento das práticas epistémicas dos alunos. Com este trabalho procuramos alcançar a compreensão acerca do modo como as práticas de mediação do professor determinam (ou não) o uso da representação visual com estatuto de mediador epistémico e como estas contribuem para promover e sustentar o trabalho epistémico dos alunos na sala de aula. Para tal desenvolvemos um estudo de casos múltiplos, envolvendo cinco professores, durante o qual procedemos à análise de conteúdo das narrações multimodais correspondentes às aulas por eles lecionadas.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i4.11185https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11185Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 147-163Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 147-163Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 147-163Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 147-1631647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11185https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11185/7289Saraiva, ElisaLopes, Joaquim BernardinoCravino, José Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:13Zoai:proa.ua.pt:article/11185Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:21.585985Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom As representações visuais na construção do conhecimento científico em sala de aula |
title |
Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom |
spellingShingle |
Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom Saraiva, Elisa |
title_short |
Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom |
title_full |
Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom |
title_fullStr |
Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom |
title_full_unstemmed |
Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom |
title_sort |
Visual representations in the construction of scientific knowledge in the classroom |
author |
Saraiva, Elisa |
author_facet |
Saraiva, Elisa Lopes, Joaquim Bernardino Cravino, José Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Joaquim Bernardino Cravino, José Paulo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saraiva, Elisa Lopes, Joaquim Bernardino Cravino, José Paulo |
description |
In this paper we intend to highlight the role played by visual representation in the construction of scientific knowledge in the classroom and its influence on the development of students’ epistemic practices. With this work we try to reach an understanding about how the teacher’s mediation practices determine (or not) the use of visual representation as an epistemic mediator and how they contribute to promote and sustain the epistemic work of students in the classroom. To this end, we developed a multiple case study involving five teachers, during which we proceeded to the content analysis of the multimodal narratives corresponding to the classes they taught. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-13 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11185 https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11185 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11185 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11185 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11185/7289 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 147-163 Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 147-163 Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 147-163 Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 147-163 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133571460366336 |