Pedagogical supervision: meanings and operationalisation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3374 |
Resumo: | We are presenting a theoretical analysis which aims at defining the concept of supervision within the field of pedagogy. Thus, we have proceeded to a two step analysis: firstly, reflecting upon the concept of supervision and secondly, contextualizing this concept: as pedagogical supervision. The concept of pedagogical supervision has witnessed an evolution in its meaning widening its scope. Therefore, the second part of this is structured as follows: the evolution of the meaning of supervision within the field of pedagogy; the relation between the concepts of supervision, leadership, and regulation, in the pedagogical field and the proposal of a definition of the concept of pedagogical supervision. |
id |
RCAP_eb430dd21ca97be7f5104f04d1148e7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3374 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Pedagogical supervision: meanings and operationalisationA supervisão pedagógica: significados e operacionalizaçãoWe are presenting a theoretical analysis which aims at defining the concept of supervision within the field of pedagogy. Thus, we have proceeded to a two step analysis: firstly, reflecting upon the concept of supervision and secondly, contextualizing this concept: as pedagogical supervision. The concept of pedagogical supervision has witnessed an evolution in its meaning widening its scope. Therefore, the second part of this is structured as follows: the evolution of the meaning of supervision within the field of pedagogy; the relation between the concepts of supervision, leadership, and regulation, in the pedagogical field and the proposal of a definition of the concept of pedagogical supervision.Estamos perante um texto de natureza teórica que procura analisar e situar o conceito de supervisão no campo pedagógico. Decidimos, portanto, elaborar uma análise percorrendo duas etapas: na primeira refletimos sobre o conceito de supervisão e numa segunda transportamos este conceito para um composto que o adjetiva: a supervisão pedagógica. Entretanto, o conceito de supervisão pedagógica tem conhecido uma evolução de significado, o que se projeta no alargamento da sua abrangência. Assim, a segunda etapa deste estudo estrutura-se em três pontos: linha evolutiva do significado de supervisão no campo pedagógico; relação entre os conceitos de supervisão, liderança e regulação no campo pedagógico; e proposta de uma definição de supervisão pedagógica.Universidade Católica Portuguesa2012-06-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3374oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3374Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 12 (2012): Supervisão, colegialidade e avaliação; 29-572182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2012.n12reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3374https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3374https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3374/3272Direitos de Autor (c) 2012 Maria Ivone Gaspar, Filipa Seabra, Cláudia Neveshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaspar, Maria IvoneSeabra, FilipaNeves, Cláudia2022-05-24T16:54:50Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3374Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:53.654962Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical supervision: meanings and operationalisation A supervisão pedagógica: significados e operacionalização |
title |
Pedagogical supervision: meanings and operationalisation |
spellingShingle |
Pedagogical supervision: meanings and operationalisation Gaspar, Maria Ivone |
title_short |
Pedagogical supervision: meanings and operationalisation |
title_full |
Pedagogical supervision: meanings and operationalisation |
title_fullStr |
Pedagogical supervision: meanings and operationalisation |
title_full_unstemmed |
Pedagogical supervision: meanings and operationalisation |
title_sort |
Pedagogical supervision: meanings and operationalisation |
author |
Gaspar, Maria Ivone |
author_facet |
Gaspar, Maria Ivone Seabra, Filipa Neves, Cláudia |
author_role |
author |
author2 |
Seabra, Filipa Neves, Cláudia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gaspar, Maria Ivone Seabra, Filipa Neves, Cláudia |
description |
We are presenting a theoretical analysis which aims at defining the concept of supervision within the field of pedagogy. Thus, we have proceeded to a two step analysis: firstly, reflecting upon the concept of supervision and secondly, contextualizing this concept: as pedagogical supervision. The concept of pedagogical supervision has witnessed an evolution in its meaning widening its scope. Therefore, the second part of this is structured as follows: the evolution of the meaning of supervision within the field of pedagogy; the relation between the concepts of supervision, leadership, and regulation, in the pedagogical field and the proposal of a definition of the concept of pedagogical supervision. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3374 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3374 |
url |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3374 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3374 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3374 https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3374 https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3374/3272 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2012 Maria Ivone Gaspar, Filipa Seabra, Cláudia Neves http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2012 Maria Ivone Gaspar, Filipa Seabra, Cláudia Neves http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 12 (2012): Supervisão, colegialidade e avaliação; 29-57 2182-4614 1645-4006 10.34632/investigacaoeducacional.2012.n12 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129851634909184 |