Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Piassi, Luís Paulo
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Kimura, Rafael Kobata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.11931
Resumo: Based on previous theoretical studies and our research groups’ experiences on school environment, we investigate how to use science-fiction in Science Education in an STS approach. The main motivation for this study came from the idea that science-fiction has an intrinsic potential to present science in a comprehensive way, emphasizing critical thinking and contextualized knowledge.This potential can be exploited through the cognitive strangeness and imaginable futures, used as promoters of an avid questioning that instigates and promotes critical thinking on STS issues. The study was conducted in a book club, directed at 12 to 14 year-old students, in a public school. From the systematic observation of students’ reactions, we identified cognitive strangeness and imaginable futures, from the works “Dune” (Frank Herbert) and “The Left Hand of Darkness” (Ursula Le Guin), as promoters of intense debates that surpass approaches that merely discuss scientific concepts.
id RCAP_ecb9ff61b19d809984332fc0be754e67
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11931
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contentsPlaneta-deserto e seres ambissexuais: o estranhamento da ficção científica na discussão de conteúdos CTSBased on previous theoretical studies and our research groups’ experiences on school environment, we investigate how to use science-fiction in Science Education in an STS approach. The main motivation for this study came from the idea that science-fiction has an intrinsic potential to present science in a comprehensive way, emphasizing critical thinking and contextualized knowledge.This potential can be exploited through the cognitive strangeness and imaginable futures, used as promoters of an avid questioning that instigates and promotes critical thinking on STS issues. The study was conducted in a book club, directed at 12 to 14 year-old students, in a public school. From the systematic observation of students’ reactions, we identified cognitive strangeness and imaginable futures, from the works “Dune” (Frank Herbert) and “The Left Hand of Darkness” (Ursula Le Guin), as promoters of intense debates that surpass approaches that merely discuss scientific concepts.Con el apoyo tanto de estudios teóricos previos, como de la propia experiencia de campo de nuestro grupo de investigación, hemos tratado de investigar en qué medida se puede usar la ciencia ficción en la enseñanza de la ciencia dentro de un enfoque CTS. La principal motivación viene de la idea de que la ciencia ficción tiene un potencial intrínseco para presentar la ciencia de una manera integral, de manera contextualizada y que promueva el pensamiento crítico en temas CTS. A partir de las aplicaciones realizadas en el contexto de un club de lectura para estudiantes de 12 hasta 14 años en una escuela pública, y por la observación sistemática de las acciones y las reacciones de los estudiantes, identificamos el extrañamiento cognitivo y futuro imaginable que se encuentra en el libro “Dune” (Frank Herbert) y “ La Mano Izquierda de la Oscuridad” (Ursula Le Guin) como agentes capaces de impulsar un intenso debate que reemplazan la mera discusión de los conceptos científicos.Amparados em estudos teóricos realizados em trabalhos anteriores e nas experiências de campo do nosso grupo de pesquisa, buscamos investigar em que dimensão é possível utilizar a Ficção Científica na educação em ciências, dentro de um enfoque CTS. A motivação principal advém da ideia de que a Ficção Científica possui um potencial intrínseco de apresentar a ciência de uma forma abrangente, valorizando o pensamento crítico e o conhecimento contextualizado. Esse potencial pode ser explorado através do estranhamento cognitivo e dos futuros imagináveis, usados como propulsores em uma problematização vívida que instiga e promove o pensamento crítico em questões CTS. A partir de aplicações em um clube de leitura, implementada para estudantes de 12 a 14 anos em uma escola municipal, e da observação sistemática das ações e reações dos educandos, identificamos o estranhamento cognitivo e os futuros imagináveis encontrados nos livros “Duna” (Frank Herbert) e “A Mão Esquerda da Escuridão” (Ursula Le Guin) como agentes capazes de impulsionar debates intensos que suplantam uma mera discussão de conceitos científicos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.11931https://doi.org/10.34624/id.v8i1.11931Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1724-1737Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1724-1737Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1724-1737Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1724-17371647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11931https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11931/7879Piassi, Luís PauloKimura, Rafael Kobatainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:24Zoai:proa.ua.pt:article/11931Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:23.152896Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents
Planeta-deserto e seres ambissexuais: o estranhamento da ficção científica na discussão de conteúdos CTS
title Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents
spellingShingle Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents
Piassi, Luís Paulo
title_short Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents
title_full Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents
title_fullStr Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents
title_full_unstemmed Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents
title_sort Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents
author Piassi, Luís Paulo
author_facet Piassi, Luís Paulo
Kimura, Rafael Kobata
author_role author
author2 Kimura, Rafael Kobata
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Piassi, Luís Paulo
Kimura, Rafael Kobata
description Based on previous theoretical studies and our research groups’ experiences on school environment, we investigate how to use science-fiction in Science Education in an STS approach. The main motivation for this study came from the idea that science-fiction has an intrinsic potential to present science in a comprehensive way, emphasizing critical thinking and contextualized knowledge.This potential can be exploited through the cognitive strangeness and imaginable futures, used as promoters of an avid questioning that instigates and promotes critical thinking on STS issues. The study was conducted in a book club, directed at 12 to 14 year-old students, in a public school. From the systematic observation of students’ reactions, we identified cognitive strangeness and imaginable futures, from the works “Dune” (Frank Herbert) and “The Left Hand of Darkness” (Ursula Le Guin), as promoters of intense debates that surpass approaches that merely discuss scientific concepts.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.11931
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.11931
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.11931
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11931
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11931/7879
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1724-1737
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1724-1737
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1724-1737
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1724-1737
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133572118872064