Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.11931 |
Resumo: | Based on previous theoretical studies and our research groups’ experiences on school environment, we investigate how to use science-fiction in Science Education in an STS approach. The main motivation for this study came from the idea that science-fiction has an intrinsic potential to present science in a comprehensive way, emphasizing critical thinking and contextualized knowledge.This potential can be exploited through the cognitive strangeness and imaginable futures, used as promoters of an avid questioning that instigates and promotes critical thinking on STS issues. The study was conducted in a book club, directed at 12 to 14 year-old students, in a public school. From the systematic observation of students’ reactions, we identified cognitive strangeness and imaginable futures, from the works “Dune” (Frank Herbert) and “The Left Hand of Darkness” (Ursula Le Guin), as promoters of intense debates that surpass approaches that merely discuss scientific concepts. |
id |
RCAP_ecb9ff61b19d809984332fc0be754e67 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/11931 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contentsPlaneta-deserto e seres ambissexuais: o estranhamento da ficção científica na discussão de conteúdos CTSBased on previous theoretical studies and our research groups’ experiences on school environment, we investigate how to use science-fiction in Science Education in an STS approach. The main motivation for this study came from the idea that science-fiction has an intrinsic potential to present science in a comprehensive way, emphasizing critical thinking and contextualized knowledge.This potential can be exploited through the cognitive strangeness and imaginable futures, used as promoters of an avid questioning that instigates and promotes critical thinking on STS issues. The study was conducted in a book club, directed at 12 to 14 year-old students, in a public school. From the systematic observation of students’ reactions, we identified cognitive strangeness and imaginable futures, from the works “Dune” (Frank Herbert) and “The Left Hand of Darkness” (Ursula Le Guin), as promoters of intense debates that surpass approaches that merely discuss scientific concepts.Con el apoyo tanto de estudios teóricos previos, como de la propia experiencia de campo de nuestro grupo de investigación, hemos tratado de investigar en qué medida se puede usar la ciencia ficción en la enseñanza de la ciencia dentro de un enfoque CTS. La principal motivación viene de la idea de que la ciencia ficción tiene un potencial intrínseco para presentar la ciencia de una manera integral, de manera contextualizada y que promueva el pensamiento crítico en temas CTS. A partir de las aplicaciones realizadas en el contexto de un club de lectura para estudiantes de 12 hasta 14 años en una escuela pública, y por la observación sistemática de las acciones y las reacciones de los estudiantes, identificamos el extrañamiento cognitivo y futuro imaginable que se encuentra en el libro “Dune” (Frank Herbert) y “ La Mano Izquierda de la Oscuridad” (Ursula Le Guin) como agentes capaces de impulsar un intenso debate que reemplazan la mera discusión de los conceptos científicos.Amparados em estudos teóricos realizados em trabalhos anteriores e nas experiências de campo do nosso grupo de pesquisa, buscamos investigar em que dimensão é possível utilizar a Ficção Científica na educação em ciências, dentro de um enfoque CTS. A motivação principal advém da ideia de que a Ficção Científica possui um potencial intrínseco de apresentar a ciência de uma forma abrangente, valorizando o pensamento crítico e o conhecimento contextualizado. Esse potencial pode ser explorado através do estranhamento cognitivo e dos futuros imagináveis, usados como propulsores em uma problematização vívida que instiga e promove o pensamento crítico em questões CTS. A partir de aplicações em um clube de leitura, implementada para estudantes de 12 a 14 anos em uma escola municipal, e da observação sistemática das ações e reações dos educandos, identificamos o estranhamento cognitivo e os futuros imagináveis encontrados nos livros “Duna” (Frank Herbert) e “A Mão Esquerda da Escuridão” (Ursula Le Guin) como agentes capazes de impulsionar debates intensos que suplantam uma mera discussão de conceitos científicos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.11931https://doi.org/10.34624/id.v8i1.11931Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1724-1737Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1724-1737Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1724-1737Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1724-17371647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11931https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11931/7879Piassi, Luís PauloKimura, Rafael Kobatainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:24Zoai:proa.ua.pt:article/11931Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:23.152896Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents Planeta-deserto e seres ambissexuais: o estranhamento da ficção científica na discussão de conteúdos CTS |
title |
Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents |
spellingShingle |
Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents Piassi, Luís Paulo |
title_short |
Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents |
title_full |
Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents |
title_fullStr |
Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents |
title_full_unstemmed |
Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents |
title_sort |
Desert-planet and ambisexual beings: science-fiction strangeness in the discussion of STS contents |
author |
Piassi, Luís Paulo |
author_facet |
Piassi, Luís Paulo Kimura, Rafael Kobata |
author_role |
author |
author2 |
Kimura, Rafael Kobata |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Piassi, Luís Paulo Kimura, Rafael Kobata |
description |
Based on previous theoretical studies and our research groups’ experiences on school environment, we investigate how to use science-fiction in Science Education in an STS approach. The main motivation for this study came from the idea that science-fiction has an intrinsic potential to present science in a comprehensive way, emphasizing critical thinking and contextualized knowledge.This potential can be exploited through the cognitive strangeness and imaginable futures, used as promoters of an avid questioning that instigates and promotes critical thinking on STS issues. The study was conducted in a book club, directed at 12 to 14 year-old students, in a public school. From the systematic observation of students’ reactions, we identified cognitive strangeness and imaginable futures, from the works “Dune” (Frank Herbert) and “The Left Hand of Darkness” (Ursula Le Guin), as promoters of intense debates that surpass approaches that merely discuss scientific concepts. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.11931 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.11931 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.11931 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11931 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11931/7879 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1724-1737 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1724-1737 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1724-1737 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1724-1737 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133572118872064 |