Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21814/diacritica.362 |
Resumo: | This article aim is to discuss signical nature of the videoanimation play For the Birds, from Pixar Studios and its intersubjective, ethical and didactic-pedagogical implications of its thema and its very intersignical dialogue nature. For that, a conceptual framework, about verbal and non-verbal semiosis, as far as epistemological/axiological bases about intersubjective relations built in those texts, considering its didactic-pedagogical implications,willbe mobilized. In the first case, theories about signs, language(s), non-verbal semiosis and multisemiosis will be used. Basically, will be used authors from Bakhtin, Medvedev and Volóchinov ́s Circle, as well theoretical approaches about cinema and audiovisual produciton. |
id |
RCAP_f0e7df527924c5e072a2a6959ba4589a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:journals.uminho.pt:article/4956 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situationAlteridade e responsabilidade leituras de texto multissemiótico de videoanimação como construção intersubjetiva na relação ensino-aprendizagemMultissemioseVideoanimaçãoAlteridadeResponsabilidadeEnsino-aprendizagem de língua(gens)MultisemiosisVideoanimationAlterityResponsabilityLanguage(s) Teaching-learningThis article aim is to discuss signical nature of the videoanimation play For the Birds, from Pixar Studios and its intersubjective, ethical and didactic-pedagogical implications of its thema and its very intersignical dialogue nature. For that, a conceptual framework, about verbal and non-verbal semiosis, as far as epistemological/axiological bases about intersubjective relations built in those texts, considering its didactic-pedagogical implications,willbe mobilized. In the first case, theories about signs, language(s), non-verbal semiosis and multisemiosis will be used. Basically, will be used authors from Bakhtin, Medvedev and Volóchinov ́s Circle, as well theoretical approaches about cinema and audiovisual produciton.Este artigo pretende discutir a natureza sígnica da videoanimação For the Birds, do estúdio Pixare as implicações intersubjetivas, éticas e didático-pedagógicas de seu tema e de sua própria natureza de diálogo intersígnico. Serão mobilizados aportes conceituais de teorias sobre semioses verbais e não verbais e aportes epistemológicos e axiológicos sobre a relação intersubjetiva empreendida nesses textos e suas implicações didático-pedagógicas. Serão utilizadas teorias sobre signos, língua, semioses não-verbais e multissemiose. Basicamente, serão utilizados autores do Círculo de Bakhtin, Medvedev e Volóchinov, assim como teóricos sobre cinema e produção audiovisual.CEHUM2020-04-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.362https://doi.org/10.21814/diacritica.362Diacrítica; Vol. 34 N.º 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 4-25Diacrítica; Vol. 34 No. 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 4-252183-91740870-896710.21814/diacritica.34.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4956https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4956/5574Direitos de Autor (c) 2023 Marco Antonio Villarta-Neder, Helena Maria Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessVillarta-Neder, Marco AntonioFerreira, Helena Maria2023-07-28T07:47:35Zoai:journals.uminho.pt:article/4956Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:34:36.070612Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation Alteridade e responsabilidade leituras de texto multissemiótico de videoanimação como construção intersubjetiva na relação ensino-aprendizagem |
title |
Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation |
spellingShingle |
Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation Villarta-Neder, Marco Antonio Multissemiose Videoanimação Alteridade Responsabilidade Ensino-aprendizagem de língua(gens) Multisemiosis Videoanimation Alterity Responsability Language(s) Teaching-learning |
title_short |
Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation |
title_full |
Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation |
title_fullStr |
Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation |
title_full_unstemmed |
Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation |
title_sort |
Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation |
author |
Villarta-Neder, Marco Antonio |
author_facet |
Villarta-Neder, Marco Antonio Ferreira, Helena Maria |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Helena Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Villarta-Neder, Marco Antonio Ferreira, Helena Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Multissemiose Videoanimação Alteridade Responsabilidade Ensino-aprendizagem de língua(gens) Multisemiosis Videoanimation Alterity Responsability Language(s) Teaching-learning |
topic |
Multissemiose Videoanimação Alteridade Responsabilidade Ensino-aprendizagem de língua(gens) Multisemiosis Videoanimation Alterity Responsability Language(s) Teaching-learning |
description |
This article aim is to discuss signical nature of the videoanimation play For the Birds, from Pixar Studios and its intersubjective, ethical and didactic-pedagogical implications of its thema and its very intersignical dialogue nature. For that, a conceptual framework, about verbal and non-verbal semiosis, as far as epistemological/axiological bases about intersubjective relations built in those texts, considering its didactic-pedagogical implications,willbe mobilized. In the first case, theories about signs, language(s), non-verbal semiosis and multisemiosis will be used. Basically, will be used authors from Bakhtin, Medvedev and Volóchinov ́s Circle, as well theoretical approaches about cinema and audiovisual produciton. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21814/diacritica.362 https://doi.org/10.21814/diacritica.362 |
url |
https://doi.org/10.21814/diacritica.362 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4956 https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4956/5574 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Marco Antonio Villarta-Neder, Helena Maria Ferreira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Marco Antonio Villarta-Neder, Helena Maria Ferreira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diacrítica; Vol. 34 N.º 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 4-25 Diacrítica; Vol. 34 No. 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 4-25 2183-9174 0870-8967 10.21814/diacritica.34.1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132072657289216 |