Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Villarta-Neder, Marco Antonio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ferreira, Helena Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21814/diacritica.362
Resumo: This article aim is to discuss signical nature of the videoanimation play For the Birds, from Pixar Studios and its intersubjective, ethical and didactic-pedagogical implications of its thema and its very intersignical dialogue nature. For that, a conceptual framework, about verbal and non-verbal semiosis, as far as epistemological/axiological bases about intersubjective relations built in those texts, considering its didactic-pedagogical implications,willbe mobilized. In the first case, theories about signs, language(s), non-verbal semiosis and multisemiosis will be used. Basically, will be used authors from Bakhtin, Medvedev and Volóchinov ́s Circle, as well theoretical approaches about cinema and audiovisual produciton.
id RCAP_f0e7df527924c5e072a2a6959ba4589a
oai_identifier_str oai:journals.uminho.pt:article/4956
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situationAlteridade e responsabilidade leituras de texto multissemiótico de videoanimação como construção intersubjetiva na relação ensino-aprendizagemMultissemioseVideoanimaçãoAlteridadeResponsabilidadeEnsino-aprendizagem de língua(gens)MultisemiosisVideoanimationAlterityResponsabilityLanguage(s) Teaching-learningThis article aim is to discuss signical nature of the videoanimation play For the Birds, from Pixar Studios and its intersubjective, ethical and didactic-pedagogical implications of its thema and its very intersignical dialogue nature. For that, a conceptual framework, about verbal and non-verbal semiosis, as far as epistemological/axiological bases about intersubjective relations built in those texts, considering its didactic-pedagogical implications,willbe mobilized. In the first case, theories about signs, language(s), non-verbal semiosis and multisemiosis will be used. Basically, will be used authors from Bakhtin, Medvedev and Volóchinov ́s Circle, as well theoretical approaches about cinema and audiovisual produciton.Este artigo pretende discutir a natureza sígnica da videoanimação For the Birds, do estúdio Pixare as implicações intersubjetivas, éticas e didático-pedagógicas de seu tema e de sua própria natureza de diálogo intersígnico. Serão mobilizados aportes conceituais de teorias sobre semioses verbais e não verbais e aportes epistemológicos e axiológicos sobre a relação intersubjetiva empreendida nesses textos e suas implicações didático-pedagógicas. Serão utilizadas teorias sobre signos, língua, semioses não-verbais e multissemiose. Basicamente, serão utilizados autores do Círculo de Bakhtin, Medvedev e Volóchinov, assim como teóricos sobre cinema e produção audiovisual.CEHUM2020-04-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.362https://doi.org/10.21814/diacritica.362Diacrítica; Vol. 34 N.º 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 4-25Diacrítica; Vol. 34 No. 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 4-252183-91740870-896710.21814/diacritica.34.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4956https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4956/5574Direitos de Autor (c) 2023 Marco Antonio Villarta-Neder, Helena Maria Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessVillarta-Neder, Marco AntonioFerreira, Helena Maria2023-07-28T07:47:35Zoai:journals.uminho.pt:article/4956Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:34:36.070612Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation
Alteridade e responsabilidade leituras de texto multissemiótico de videoanimação como construção intersubjetiva na relação ensino-aprendizagem
title Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation
spellingShingle Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation
Villarta-Neder, Marco Antonio
Multissemiose
Videoanimação
Alteridade
Responsabilidade
Ensino-aprendizagem de língua(gens)
Multisemiosis
Videoanimation
Alterity
Responsability
Language(s) Teaching-learning
title_short Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation
title_full Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation
title_fullStr Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation
title_full_unstemmed Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation
title_sort Alterity and responsibility videoanimation multissemiotical text reading as intersubjective construction in teaching/learning situation
author Villarta-Neder, Marco Antonio
author_facet Villarta-Neder, Marco Antonio
Ferreira, Helena Maria
author_role author
author2 Ferreira, Helena Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Villarta-Neder, Marco Antonio
Ferreira, Helena Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Multissemiose
Videoanimação
Alteridade
Responsabilidade
Ensino-aprendizagem de língua(gens)
Multisemiosis
Videoanimation
Alterity
Responsability
Language(s) Teaching-learning
topic Multissemiose
Videoanimação
Alteridade
Responsabilidade
Ensino-aprendizagem de língua(gens)
Multisemiosis
Videoanimation
Alterity
Responsability
Language(s) Teaching-learning
description This article aim is to discuss signical nature of the videoanimation play For the Birds, from Pixar Studios and its intersubjective, ethical and didactic-pedagogical implications of its thema and its very intersignical dialogue nature. For that, a conceptual framework, about verbal and non-verbal semiosis, as far as epistemological/axiological bases about intersubjective relations built in those texts, considering its didactic-pedagogical implications,willbe mobilized. In the first case, theories about signs, language(s), non-verbal semiosis and multisemiosis will be used. Basically, will be used authors from Bakhtin, Medvedev and Volóchinov ́s Circle, as well theoretical approaches about cinema and audiovisual produciton.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21814/diacritica.362
https://doi.org/10.21814/diacritica.362
url https://doi.org/10.21814/diacritica.362
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4956
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4956/5574
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Marco Antonio Villarta-Neder, Helena Maria Ferreira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Marco Antonio Villarta-Neder, Helena Maria Ferreira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEHUM
publisher.none.fl_str_mv CEHUM
dc.source.none.fl_str_mv Diacrítica; Vol. 34 N.º 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 4-25
Diacrítica; Vol. 34 No. 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 4-25
2183-9174
0870-8967
10.21814/diacritica.34.1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132072657289216