O poder do word-of-mouth e do conteúdo gerado por utilizadores na comunicação turística: O caso de uma agência de viagens à medida

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bolaños, Inês
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Ribeiro, Raquel Barbosa, Ramos, Bruno Alexandre Cipriano Rapaz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11371
Resumo: The aim of this paper is to understand the importance of word-of-mouth and user generated content for travelers and tourism activity in Portugal, taking the example of TravelTailors, a travel agency offering customized services. Research demonstrates that word-of-mouth influences purchase decisions and that consumers search for information in user generated content websites when they are interested in a product or service. It is intended to identify the sources of information about tourism activities for the Portuguese consumers, assess their trust in the experience and advice of other travelers, relatives and friends, when compared to other sources of information, and discover whether if word-of-mouth and user generated content influence their decisions. Scholarly literature and statistics were reviewed, observation and document analysis at TravelTailors were undertaken and a survey to this agency´s Portuguese list of contacts was implemented. Findings reveal a particular relevance of word-of-mouth, both for consumers and the travel agency.  
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spelling O poder do word-of-mouth e do conteúdo gerado por utilizadores na comunicação turística: O caso de uma agência de viagens à medidaThe aim of this paper is to understand the importance of word-of-mouth and user generated content for travelers and tourism activity in Portugal, taking the example of TravelTailors, a travel agency offering customized services. Research demonstrates that word-of-mouth influences purchase decisions and that consumers search for information in user generated content websites when they are interested in a product or service. It is intended to identify the sources of information about tourism activities for the Portuguese consumers, assess their trust in the experience and advice of other travelers, relatives and friends, when compared to other sources of information, and discover whether if word-of-mouth and user generated content influence their decisions. Scholarly literature and statistics were reviewed, observation and document analysis at TravelTailors were undertaken and a survey to this agency´s Portuguese list of contacts was implemented. Findings reveal a particular relevance of word-of-mouth, both for consumers and the travel agency.  O presente artigo tem como principal objetivo compreender a importância do word-of-mouth e do conteúdo gerado por utilizadores nos viajantes e na atividade turística em Portugal, analisando o exemplo da TravelTailors, agência de viagens à medida. Estudos demonstram que o word-of-mouth influencia as decisões de compra na atividade turística e que os consumidores procuram informações em websites com conteúdo gerado por utilizadores quando estão interessados num produto ou serviço. Pretende-se concretamente identificar as principais fontes de informação sobre atividades turísticas para os consumidores portugueses, avaliar em que medida confiam na experiência de utilizadores e no conselho de familiares e amigos, face às outras fontes de informação, e perceber se o word-of-mouth e o conteúdo gerado porutilizadores influenciam as suas escolhas turísticas. Recorreu-se à literatura científica e a estatísticas sobre o tema, à observação participante e análise documental na TravelTailors e ao inquérito por questionário à lista de contactos portugueses desta agência. Os resultados mostram uma especial relevância do word-of-mouth para os consumidores e a agência.    Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11371oai:proa.ua.pt:article/11371Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 21/22 (2014); 13-22Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 21/22 (2014); 13-222182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11371https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11371https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11371/7425https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBolaños, InêsRibeiro, Raquel BarbosaRamos, Bruno Alexandre Cipriano Rapaz2022-09-26T10:56:52Zoai:proa.ua.pt:article/11371Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:36.183521Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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