Influence strategy in the JBS and Odebrecht groups: scope of action and strategic objectives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE |
Texto Completo: | https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/24896 |
Resumo: | Objective: The objective of this study was to identify and categorize influence strategy objectives pursued by JBS and Odebrecht in order to gain a competitive advantage in their relationship with the State. Theoretical framework: Beyond the theoretical perspective of the non-market strategy, and based on economic sociology, the concept of influence strategy was used to analyze social, political, and economic relations between the State and corporations. Method: We employed a ‘structure analysis’ for the identified events, based on over 35 hours of video recordings with 27 executives from the aforementioned companies. Results: We identified 23 cases of influence strategies, in which private actors used complex actions in Company-State relations in search of gains from sources of competitive advantages. Conclusion: Three common strategic goals were identified: i) contract winning; ii) regulation/exemption; iii) influence on the public bureaucracy at the municipal, state, and federal levels. |
id |
RIEOEI-1_687048e3227abd1ba8a26c13513a04f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.uninove.br:article/24896 |
network_acronym_str |
RIEOEI-1 |
network_name_str |
Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE |
repository_id_str |
|
spelling |
Influence strategy in the JBS and Odebrecht groups: scope of action and strategic objectivesEstrategia de influencia en los grupos JBS y ODebrecht: alcance de actuación y objetivos estratégicosEstratégia de influência nos grupos JBS e Odebrecht: âmbito de atuação e objetivos estratégicosinfluence strategynon-market strategyJBSOdebrechtlobbyingestrategia de influenciaestrategia no de mercadoJBSOdebrechtlobbyingestratégia de influênciaestratégia de não-mercadoJBSOdebrechtlobbyingObjective: The objective of this study was to identify and categorize influence strategy objectives pursued by JBS and Odebrecht in order to gain a competitive advantage in their relationship with the State. Theoretical framework: Beyond the theoretical perspective of the non-market strategy, and based on economic sociology, the concept of influence strategy was used to analyze social, political, and economic relations between the State and corporations. Method: We employed a ‘structure analysis’ for the identified events, based on over 35 hours of video recordings with 27 executives from the aforementioned companies. Results: We identified 23 cases of influence strategies, in which private actors used complex actions in Company-State relations in search of gains from sources of competitive advantages. Conclusion: Three common strategic goals were identified: i) contract winning; ii) regulation/exemption; iii) influence on the public bureaucracy at the municipal, state, and federal levels.Objetivo: El objetivo de este estudio fue identificar y categorizar los objetivos de la estrategia de influencia llevadas a cabo por JBS y Odebrecht para obtener ventajas competitivas en su relación con el Estado. Marco teórico: Más allá de la perspectiva teórica de la estrategia de no mercado, y con base en la sociología económica, se propuso el concepto de estrategia de influencia para analizar las relaciones sociales, políticas y económicas entre el Estado y las corporaciones. Método: Utilizamos el análisis de estructura de eventos identificados durante más de 35 horas de video con 27 ejecutivos de las empresas antes mencionadas. Resultados: Identificamos 23 casos de estrategias de influencia, en las que actores privados utilizaron acciones complejas en las relaciones Empresa-Estado en busca de ganancias a partir de fuentes de ventajas competitivas. Conclusión: Fue posible identificar tres objetivos estratégicos comunes: i) adjudicación de contratos; ii) regulación/exención; iii) influencia en la burocracia pública a nivel municipal, estatal y federal.Objetivo: Este estudo teve como objetivo identificar e categorizar os objetivos de estratégia de influência realizados pela JBS e Odebrecht para obter ganhos de vantagem competitiva na relação com o Estado. Marco teórico: Para além da perspectiva teórica da estratégia de não-mercado, e com base na sociologia econômica, propôs-se o conceito de estratégia de influência para analisar relações sociais políticas e econômicas entre Estado e corporações. Método: Utilizamos a análise da estrutura de eventos, identificados ao longo de mais de 35 horas de vídeo com 27 executivos das referidas empresas. Resultados: Foram identificados 23 casos de estratégias de influência, em que atores privados se utilizaram de complexas ações nas relações Empresa-Estado em busca de ganhos de fontes de vantagens competitivas. Conclusão: Três objetivos estratégicos comuns foram identificados: i) ganhos de contratos; ii) regulação/desoneração; iii) influência na burocracia pública nos âmbitos municipal, estadual e federal.Universidade Nove de Julho - Uninove2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/riae/article/view/2489610.5585/2024.24896Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol. 23 No. 2 (2024): May/Aug.; e24896Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol. 23 Núm. 2 (2024): mayo/agosto; e24896Revista Ibero-Americana de Estratégia; v. 23 n. 2 (2024): maio/ago; e248962176-0756reponame:Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAEinstname:Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)instacron:RIEOEIengporhttps://periodicos.uninove.br/riae/article/view/24896/10837https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/24896/10838Copyright (c) 2024 Rui Fernando Correia Ferreira, Felipe Fróes Couto, Lívia Almada Neves, Bruno de Almeida Vilelahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia Ferreira, Rui FernandoFróes Couto, FelipeAlmada Neves, Líviade Almeida Vilela, Bruno2024-04-15T17:14:37Zoai:ojs.periodicos.uninove.br:article/24896Revistahttps://periodicos.uninove.br/riaePRIhttps://periodicos.uninove.br/riae/oai||bennycosta@yahoo.com.br2176-07562176-0756opendoar:2024-04-15T17:14:37Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE - Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Influence strategy in the JBS and Odebrecht groups: scope of action and strategic objectives Estrategia de influencia en los grupos JBS y ODebrecht: alcance de actuación y objetivos estratégicos Estratégia de influência nos grupos JBS e Odebrecht: âmbito de atuação e objetivos estratégicos |
title |
Influence strategy in the JBS and Odebrecht groups: scope of action and strategic objectives |
spellingShingle |
Influence strategy in the JBS and Odebrecht groups: scope of action and strategic objectives Correia Ferreira, Rui Fernando influence strategy non-market strategy JBS Odebrecht lobbying estrategia de influencia estrategia no de mercado JBS Odebrecht lobbying estratégia de influência estratégia de não-mercado JBS Odebrecht lobbying |
title_short |
Influence strategy in the JBS and Odebrecht groups: scope of action and strategic objectives |
title_full |
Influence strategy in the JBS and Odebrecht groups: scope of action and strategic objectives |
title_fullStr |
Influence strategy in the JBS and Odebrecht groups: scope of action and strategic objectives |
title_full_unstemmed |
Influence strategy in the JBS and Odebrecht groups: scope of action and strategic objectives |
title_sort |
Influence strategy in the JBS and Odebrecht groups: scope of action and strategic objectives |
author |
Correia Ferreira, Rui Fernando |
author_facet |
Correia Ferreira, Rui Fernando Fróes Couto, Felipe Almada Neves, Lívia de Almeida Vilela, Bruno |
author_role |
author |
author2 |
Fróes Couto, Felipe Almada Neves, Lívia de Almeida Vilela, Bruno |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia Ferreira, Rui Fernando Fróes Couto, Felipe Almada Neves, Lívia de Almeida Vilela, Bruno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
influence strategy non-market strategy JBS Odebrecht lobbying estrategia de influencia estrategia no de mercado JBS Odebrecht lobbying estratégia de influência estratégia de não-mercado JBS Odebrecht lobbying |
topic |
influence strategy non-market strategy JBS Odebrecht lobbying estrategia de influencia estrategia no de mercado JBS Odebrecht lobbying estratégia de influência estratégia de não-mercado JBS Odebrecht lobbying |
description |
Objective: The objective of this study was to identify and categorize influence strategy objectives pursued by JBS and Odebrecht in order to gain a competitive advantage in their relationship with the State. Theoretical framework: Beyond the theoretical perspective of the non-market strategy, and based on economic sociology, the concept of influence strategy was used to analyze social, political, and economic relations between the State and corporations. Method: We employed a ‘structure analysis’ for the identified events, based on over 35 hours of video recordings with 27 executives from the aforementioned companies. Results: We identified 23 cases of influence strategies, in which private actors used complex actions in Company-State relations in search of gains from sources of competitive advantages. Conclusion: Three common strategic goals were identified: i) contract winning; ii) regulation/exemption; iii) influence on the public bureaucracy at the municipal, state, and federal levels. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/24896 10.5585/2024.24896 |
url |
https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/24896 |
identifier_str_mv |
10.5585/2024.24896 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/24896/10837 https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/24896/10838 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho - Uninove |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho - Uninove |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol. 23 No. 2 (2024): May/Aug.; e24896 Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol. 23 Núm. 2 (2024): mayo/agosto; e24896 Revista Ibero-Americana de Estratégia; v. 23 n. 2 (2024): maio/ago; e24896 2176-0756 reponame:Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE instname:Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE) instacron:RIEOEI |
instname_str |
Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE) |
instacron_str |
RIEOEI |
institution |
RIEOEI |
reponame_str |
Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE |
collection |
Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE - Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||bennycosta@yahoo.com.br |
_version_ |
1799138723590307840 |