Influence strategy in the JBS and Odebrecht groups: scope of action and strategic objectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia Ferreira, Rui Fernando
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Fróes Couto, Felipe, Almada Neves, Lívia, de Almeida Vilela, Bruno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE
Texto Completo: https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/24896
Resumo: Objective: The objective of this study was to identify and categorize influence strategy objectives pursued by JBS and Odebrecht in order to gain a competitive advantage in their relationship with the State. Theoretical framework: Beyond the theoretical perspective of the non-market strategy, and based on economic sociology, the concept of influence strategy was used to analyze social, political, and economic relations between the State and corporations. Method: We employed a ‘structure analysis’ for the identified events, based on over 35 hours of video recordings with 27 executives from the aforementioned companies. Results: We identified 23 cases of influence strategies, in which private actors used complex actions in Company-State relations in search of gains from sources of competitive advantages. Conclusion: Three common strategic goals were identified: i) contract winning; ii) regulation/exemption; iii) influence on the public bureaucracy at the municipal, state, and federal levels.
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spelling Influence strategy in the JBS and Odebrecht groups: scope of action and strategic objectivesEstrategia de influencia en los grupos JBS y ODebrecht: alcance de actuación y objetivos estratégicosEstratégia de influência nos grupos JBS e Odebrecht: âmbito de atuação e objetivos estratégicosinfluence strategynon-market strategyJBSOdebrechtlobbyingestrategia de influenciaestrategia no de mercadoJBSOdebrechtlobbyingestratégia de influênciaestratégia de não-mercadoJBSOdebrechtlobbyingObjective: The objective of this study was to identify and categorize influence strategy objectives pursued by JBS and Odebrecht in order to gain a competitive advantage in their relationship with the State. Theoretical framework: Beyond the theoretical perspective of the non-market strategy, and based on economic sociology, the concept of influence strategy was used to analyze social, political, and economic relations between the State and corporations. Method: We employed a ‘structure analysis’ for the identified events, based on over 35 hours of video recordings with 27 executives from the aforementioned companies. Results: We identified 23 cases of influence strategies, in which private actors used complex actions in Company-State relations in search of gains from sources of competitive advantages. Conclusion: Three common strategic goals were identified: i) contract winning; ii) regulation/exemption; iii) influence on the public bureaucracy at the municipal, state, and federal levels.Objetivo: El objetivo de este estudio fue identificar y categorizar los objetivos de la estrategia de influencia llevadas a cabo por JBS y Odebrecht para obtener ventajas competitivas en su relación con el Estado. Marco teórico: Más allá de la perspectiva teórica de la estrategia de no mercado, y con base en la sociología económica, se propuso el concepto de estrategia de influencia para analizar las relaciones sociales, políticas y económicas entre el Estado y las corporaciones. Método: Utilizamos el análisis de estructura de eventos identificados durante más de 35 horas de video con 27 ejecutivos de las empresas antes mencionadas. Resultados: Identificamos 23 casos de estrategias de influencia, en las que actores privados utilizaron acciones complejas en las relaciones Empresa-Estado en busca de ganancias a partir de fuentes de ventajas competitivas. Conclusión: Fue posible identificar tres objetivos estratégicos comunes: i) adjudicación de contratos; ii) regulación/exención; iii) influencia en la burocracia pública a nivel municipal, estatal y federal.Objetivo: Este estudo teve como objetivo identificar e categorizar os objetivos de estratégia de influência realizados pela JBS e Odebrecht para obter ganhos de vantagem competitiva na relação com o Estado. Marco teórico: Para além da perspectiva teórica da estratégia de não-mercado, e com base na sociologia econômica, propôs-se o conceito de estratégia de influência para analisar relações sociais políticas e econômicas entre Estado e corporações. Método: Utilizamos a análise da estrutura de eventos, identificados ao longo de mais de 35 horas de vídeo com 27 executivos das referidas empresas. Resultados: Foram identificados 23 casos de estratégias de influência, em que atores privados se utilizaram de complexas ações nas relações Empresa-Estado em busca de ganhos de fontes de vantagens competitivas. Conclusão: Três objetivos estratégicos comuns foram identificados: i) ganhos de contratos; ii) regulação/desoneração; iii) influência na burocracia pública nos âmbitos municipal, estadual e federal.Universidade Nove de Julho - Uninove2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/riae/article/view/2489610.5585/2024.24896Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol. 23 No. 2 (2024): May/Aug.; e24896Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol. 23 Núm. 2 (2024): mayo/agosto; e24896Revista Ibero-Americana de Estratégia; v. 23 n. 2 (2024): maio/ago; e248962176-0756reponame:Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAEinstname:Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)instacron:RIEOEIengporhttps://periodicos.uninove.br/riae/article/view/24896/10837https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/24896/10838Copyright (c) 2024 Rui Fernando Correia Ferreira, Felipe Fróes Couto, Lívia Almada Neves, Bruno de Almeida Vilelahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia Ferreira, Rui FernandoFróes Couto, FelipeAlmada Neves, Líviade Almeida Vilela, Bruno2024-04-15T17:14:37Zoai:ojs.periodicos.uninove.br:article/24896Revistahttps://periodicos.uninove.br/riaePRIhttps://periodicos.uninove.br/riae/oai||bennycosta@yahoo.com.br2176-07562176-0756opendoar:2024-04-15T17:14:37Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE - Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)false
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