Seminars: didactic proposal for teaching Genetics
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Bioquímica |
Texto Completo: | http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/559 |
Resumo: | The aim of this work was to use seminars taught by a group of students of the Biological Sciences of the Federal University of Alfenas and compare with a group that did not taught seminars, showing that the strategy has contributed to the teaching/learning process of the first group, in addition to other skills. The seminars focused on topics from Genetics, were chosen, prepared and presented by students, under the guidance of the professor in charge of the discipline. The seminar presentations were opened to the entire academic community and were followed by discussion with the participants. The results of this study showed that students who presented the seminars have obtained better grades in Genetics than the students that have not presented the seminars, indicating better Genetics knowledge fixation, in addition to Genetics knowledge dissemination to the participant public. The action has promoted the development of skills such as the autonomy of thought and action, the ability to integrate new and old elements of the diverse knowledge areas, the group working and problem solving. |
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Seminars: didactic proposal for teaching GeneticsSeminários: proposta didática para o ensino de GenéticaBiological Sciences; teaching-learning; higher education.Seminários; ProblematizaçãoCiências biológicas; ensino-aprendizagem; ensino superiorThe aim of this work was to use seminars taught by a group of students of the Biological Sciences of the Federal University of Alfenas and compare with a group that did not taught seminars, showing that the strategy has contributed to the teaching/learning process of the first group, in addition to other skills. The seminars focused on topics from Genetics, were chosen, prepared and presented by students, under the guidance of the professor in charge of the discipline. The seminar presentations were opened to the entire academic community and were followed by discussion with the participants. The results of this study showed that students who presented the seminars have obtained better grades in Genetics than the students that have not presented the seminars, indicating better Genetics knowledge fixation, in addition to Genetics knowledge dissemination to the participant public. The action has promoted the development of skills such as the autonomy of thought and action, the ability to integrate new and old elements of the diverse knowledge areas, the group working and problem solving.O objetivo do trabalho foi utilizar seminários ministrados por um grupo de graduandos do curso de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Alfenas e comparar com um grupo que não apresentou seminários, mostrando que a estratégia contribuiu para o processo ensino/aprendizagem dos primeiros, além de outras habilidades. Os seminários versaram sobre temas da área de Genética, foram escolhidos, preparados e apresentados pelos estudantes, sob a orientação do professor responsável pela disciplina. As apresentações foram abertas a toda comunidade acadêmica, seguida de discussão com os participantes. Os resultados deste trabalho mostraram que os estudantes que apresentaram seminários obtiveram médias na disciplina maiores que as turmas que não apresentaram, indicando maior índice na fixação dos conhecimentos, além de disseminarem conhecimentos na área de Genética para o público participante. A ação ainda promoveu a valorização de habilidades como a autonomia de pensamento e ação, a capacidade de integrar novos e antigos elementos das diversas áreas do conhecimento, o trabalho em grupo e a resolução de problemas.Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqFAPEMIG, auxílio financeiro APQ-03227-12Gouvêa, Cibele Marli Cação Paiva2015-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa emíricaapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/55910.16923/reb.v13i2.559Revista de Ensino de Bioquímica; v. 13, n. 3 (2015): REB (Jul - Dez); 22 - 35Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 13, n. 3 (2015): REB (Jul - Dez); 22 - 35Journal of Biochemistry Education; v. 13, n. 3 (2015): REB (Jul - Dez); 22 - 35Revista de Ensino de Bioquímica; v. 13, n. 3 (2015): REB (Jul - Dez); 22 - 352318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/559/516/*ref*/Emerick MC, Montenegro KBM, Degrave W. 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The aim of this work was to use seminars taught by a group of students of the Biological Sciences of the Federal University of Alfenas and compare with a group that did not taught seminars, showing that the strategy has contributed to the teaching/learning process of the first group, in addition to other skills. The seminars focused on topics from Genetics, were chosen, prepared and presented by students, under the guidance of the professor in charge of the discipline. The seminar presentations were opened to the entire academic community and were followed by discussion with the participants. The results of this study showed that students who presented the seminars have obtained better grades in Genetics than the students that have not presented the seminars, indicating better Genetics knowledge fixation, in addition to Genetics knowledge dissemination to the participant public. The action has promoted the development of skills such as the autonomy of thought and action, the ability to integrate new and old elements of the diverse knowledge areas, the group working and problem solving. |
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