Short educational videos to teach Biochemistry
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Bioquímica |
Texto Completo: | http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/704 |
Resumo: | Short length educational videos (up to 5 min) of varied contents, are being created in the Laboratório de Biocalorimetria (LaBioCal) do IBqM/UFRJ and posted in the YouTube channel “Tempo de Ciência” do YouTube. The videos are created using PowToon over the audio previously recorded at Audacity, both freeware tools. The videos are being applied to students of Biology (Major in Teaching) from CEDERJ and are available to the general public. Therefore, the videos presented around 200 to 400 views by the time of this subscription. The purpose of this study is the introduction of a subject that should be viewed before the theoretical class but, also, to allow the viewing after the class as a revision tool of the subjects. The advantages of a short length video is to allow a better assimilation, as the viewer can keep its attention, as well as a continued revision of the subject since it is possible to pause and continue on its own time. This educational tool had great acceptance from the students as observed by spontaneous reports sent by e-mail. |
id |
SBBQM-1_fbe65c5926d7080771e4e05c199b9ace |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.bioquimica.org.br:article/704 |
network_acronym_str |
SBBQM-1 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Bioquímica |
repository_id_str |
|
spelling |
Short educational videos to teach BiochemistryVídeos educacionais de curta duração para o ensino de BioquímicaEducational videos; biochemistry education; Tempo de CiênciaVídeos educacionais; educação em bioquímica; Tempo de CiênciaShort length educational videos (up to 5 min) of varied contents, are being created in the Laboratório de Biocalorimetria (LaBioCal) do IBqM/UFRJ and posted in the YouTube channel “Tempo de Ciência” do YouTube. The videos are created using PowToon over the audio previously recorded at Audacity, both freeware tools. The videos are being applied to students of Biology (Major in Teaching) from CEDERJ and are available to the general public. Therefore, the videos presented around 200 to 400 views by the time of this subscription. The purpose of this study is the introduction of a subject that should be viewed before the theoretical class but, also, to allow the viewing after the class as a revision tool of the subjects. The advantages of a short length video is to allow a better assimilation, as the viewer can keep its attention, as well as a continued revision of the subject since it is possible to pause and continue on its own time. This educational tool had great acceptance from the students as observed by spontaneous reports sent by e-mail.Vídeos educacionais de curta duração (até 5 minutos), de conteúdos distintos, estão sendo criados no Laboratório de Biocalorimetria (LaBioCal) do IBqM/UFRJ e depositados no canal “Tempo de Ciência” do YouTube (https://www.youtube.com/playlist?list=PLJO7zS-49NtHJXZr1zpunle40HxKb3BEz). Os vídeos estão sendo criados com a ferramenta PowToon com áudio previamente gravado pelo programa Audacity, ambos na versão livre. Os vídeos são utilizados, atualmente, pelos alunos do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do CEDERJ e estão disponíveis ao público em geral. Devido a uma atualização dos mesmos, a publicação foi refeita recentemente, levando o contador a reiniciar a contagem de visualizações. Dessa forma, os vídeos têm de cerca de 200 a 400 visualizações no momento desta inscrição. O objetivo é introduzir um tema que deve ser visualizado antes da aula teórica mas, também, permitir a visualização do mesmo após a aula, como uma forma de revisão do conteúdo. As vantagens de um vídeo de curta duração é a de permitir melhor assimilação, já que o espectador mantém sua atenção, e revisão contínua, já que o espectador tem o domínio das pausas e continuidades que ocorrem a seu tempo. A aceitação dessa ferramenta educacional pelos alunos tem sido muito grande, como observado em relatos espontâneos enviados por email. Uma avaliação formal está sendo feita por um formulário online (em andamento).Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqSantos de Oliveira, PatríciaSales de Oliveira, FelipeDutra Lacerda, CarolineCoelho, Ana AmáliaBianconi, Maria Lucia2017-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPrêmio Nacionalapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/70410.16923/reb.v15i0.704Revista de Ensino de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221Journal of Biochemistry Education; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221Revista de Ensino de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-2212318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/704/602/*ref*/Spindola MM, Balbinot A, Caten CT, Timm MI e Zaro MA. A study of brain reaction to spatial stimuli in students with different background knowledge. Ciências & Cognição. 2010; 15(3): 023-032./*ref*/Filatro A. Design instrucional na prática. Pearson, Ed., 2008./*ref*/Hardiman M e Denckla MB. The Science of Education: Informing Teaching and Learning through the Brain Sciences [The Dana Foudation]. 2009. Acesso em 30 de Novembro de 2017. Disponível em: http://www.dana.org/news/cerebrum/detail.aspx?id=23738/*ref*/Rosat, R.M.; Timm, M.I.; Zaro, M.A., Meireles, L.O.R.; Spindola, M.; Ponzio, A.M. e Bonini-Rocha, A.C. Emergência da Neuroeducação: a hora e a vez da neurociência para agregar valor à pesquisa educacional. Ciências & Cognição 2010;15(1):199-210./*ref*/Felder RM e Silverman LK. Learning and Teaching Styles In Engineering Education. Engr. Education 1988; 78(7): 674–681./*ref*/Sanchez LHA, Sanchez OP, Albertin AL. Gestão de recursos do ead: como adequar as tecnologias aos perfis de assimilação. Revista de Administração de Empresas 2015; 55(5): 511-526./*ref*/Schönborn KJ e Anderson TR. The importance of visual literacy in the education of biochemists. Biochem. Mol. Biol. Educ. 2006; 34: 94-102./*ref*/Locatelli S, Ferreira C, Arroio A. Metavisualization: an important skill in the learning chemistry. Problems of education in the 21st century 2010; 24: 75-83./*ref*/Teruya LC, Marson GA, Ferreira CR, Arroio A. Visualization in chemistry education: directions for research and development of educational resources. Quim. Nova. 2013; 36: 561-569./*ref*/Costa MJ, Galembeck E, Marson GA, Torres BB. A Quick Guide for Computer-Assisted Instruction in Computational Biology and Bioinformatics. PLoS Comput. Biol. 2008; 4: 1-3./*ref*/Fleming SE, Reynolds J e Wallace B. Lights... camera... action! a guide for creating a DVD/video. Nurse Education 2009; 34(3): 118-121./*ref*/Silveira MC e Sandrini R. Divulgação científica por meio de blogs: desafios e possibilidades para jornalistas e cientistas. Intexto 2014; 31: 112-127./*ref*/Roehl A, Reddy SL, Shannon GT. The Flipped Classroom: An Opportunity To Engage Millennial Students Through Active Learning. Journal of Family and Consumer Sciences 2013; 105 (2): 44-49.Direitos autorais 2017 Revista de Ensino de Bioquímicahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-25T17:24:35Zoai:ojs.bioquimica.org.br:article/704Revistahttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REBONGhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/oaicontato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com2318-87901677-2318opendoar:2022-03-25T17:24:35Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Short educational videos to teach Biochemistry Vídeos educacionais de curta duração para o ensino de Bioquímica |
title |
Short educational videos to teach Biochemistry |
spellingShingle |
Short educational videos to teach Biochemistry Santos de Oliveira, Patrícia Educational videos; biochemistry education; Tempo de Ciência Vídeos educacionais; educação em bioquímica; Tempo de Ciência |
title_short |
Short educational videos to teach Biochemistry |
title_full |
Short educational videos to teach Biochemistry |
title_fullStr |
Short educational videos to teach Biochemistry |
title_full_unstemmed |
Short educational videos to teach Biochemistry |
title_sort |
Short educational videos to teach Biochemistry |
author |
Santos de Oliveira, Patrícia |
author_facet |
Santos de Oliveira, Patrícia Sales de Oliveira, Felipe Dutra Lacerda, Caroline Coelho, Ana Amália Bianconi, Maria Lucia |
author_role |
author |
author2 |
Sales de Oliveira, Felipe Dutra Lacerda, Caroline Coelho, Ana Amália Bianconi, Maria Lucia |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos de Oliveira, Patrícia Sales de Oliveira, Felipe Dutra Lacerda, Caroline Coelho, Ana Amália Bianconi, Maria Lucia |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational videos; biochemistry education; Tempo de Ciência Vídeos educacionais; educação em bioquímica; Tempo de Ciência |
topic |
Educational videos; biochemistry education; Tempo de Ciência Vídeos educacionais; educação em bioquímica; Tempo de Ciência |
description |
Short length educational videos (up to 5 min) of varied contents, are being created in the Laboratório de Biocalorimetria (LaBioCal) do IBqM/UFRJ and posted in the YouTube channel “Tempo de Ciência” do YouTube. The videos are created using PowToon over the audio previously recorded at Audacity, both freeware tools. The videos are being applied to students of Biology (Major in Teaching) from CEDERJ and are available to the general public. Therefore, the videos presented around 200 to 400 views by the time of this subscription. The purpose of this study is the introduction of a subject that should be viewed before the theoretical class but, also, to allow the viewing after the class as a revision tool of the subjects. The advantages of a short length video is to allow a better assimilation, as the viewer can keep its attention, as well as a continued revision of the subject since it is possible to pause and continue on its own time. This educational tool had great acceptance from the students as observed by spontaneous reports sent by e-mail. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Prêmio Nacional |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/704 10.16923/reb.v15i0.704 |
url |
http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/704 |
identifier_str_mv |
10.16923/reb.v15i0.704 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/704/602 /*ref*/Spindola MM, Balbinot A, Caten CT, Timm MI e Zaro MA. A study of brain reaction to spatial stimuli in students with different background knowledge. Ciências & Cognição. 2010; 15(3): 023-032. /*ref*/Filatro A. Design instrucional na prática. Pearson, Ed., 2008. /*ref*/Hardiman M e Denckla MB. The Science of Education: Informing Teaching and Learning through the Brain Sciences [The Dana Foudation]. 2009. Acesso em 30 de Novembro de 2017. Disponível em: http://www.dana.org/news/cerebrum/detail.aspx?id=23738 /*ref*/Rosat, R.M.; Timm, M.I.; Zaro, M.A., Meireles, L.O.R.; Spindola, M.; Ponzio, A.M. e Bonini-Rocha, A.C. Emergência da Neuroeducação: a hora e a vez da neurociência para agregar valor à pesquisa educacional. Ciências & Cognição 2010;15(1):199-210. /*ref*/Felder RM e Silverman LK. Learning and Teaching Styles In Engineering Education. Engr. Education 1988; 78(7): 674–681. /*ref*/Sanchez LHA, Sanchez OP, Albertin AL. Gestão de recursos do ead: como adequar as tecnologias aos perfis de assimilação. Revista de Administração de Empresas 2015; 55(5): 511-526. /*ref*/Schönborn KJ e Anderson TR. The importance of visual literacy in the education of biochemists. Biochem. Mol. Biol. Educ. 2006; 34: 94-102. /*ref*/Locatelli S, Ferreira C, Arroio A. Metavisualization: an important skill in the learning chemistry. Problems of education in the 21st century 2010; 24: 75-83. /*ref*/Teruya LC, Marson GA, Ferreira CR, Arroio A. Visualization in chemistry education: directions for research and development of educational resources. Quim. Nova. 2013; 36: 561-569. /*ref*/Costa MJ, Galembeck E, Marson GA, Torres BB. A Quick Guide for Computer-Assisted Instruction in Computational Biology and Bioinformatics. PLoS Comput. Biol. 2008; 4: 1-3. /*ref*/Fleming SE, Reynolds J e Wallace B. Lights... camera... action! a guide for creating a DVD/video. Nurse Education 2009; 34(3): 118-121. /*ref*/Silveira MC e Sandrini R. Divulgação científica por meio de blogs: desafios e possibilidades para jornalistas e cientistas. Intexto 2014; 31: 112-127. /*ref*/Roehl A, Reddy SL, Shannon GT. The Flipped Classroom: An Opportunity To Engage Millennial Students Through Active Learning. Journal of Family and Consumer Sciences 2013; 105 (2): 44-49. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista de Ensino de Bioquímica http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista de Ensino de Bioquímica http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221 Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221 Journal of Biochemistry Education; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221 Revista de Ensino de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221 2318-8790 reponame:Revista de Ensino de Bioquímica instname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq) instacron:SBBQM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq) |
instacron_str |
SBBQM |
institution |
SBBQM |
reponame_str |
Revista de Ensino de Bioquímica |
collection |
Revista de Ensino de Bioquímica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq) |
repository.mail.fl_str_mv |
contato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com |
_version_ |
1752126676315144192 |