Short educational videos to teach Biochemistry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos de Oliveira, Patrícia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Sales de Oliveira, Felipe, Dutra Lacerda, Caroline, Coelho, Ana Amália, Bianconi, Maria Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Bioquímica
Texto Completo: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/704
Resumo: Short length educational videos (up to 5 min) of varied contents, are being created in the Laboratório de Biocalorimetria (LaBioCal) do IBqM/UFRJ and posted in the YouTube channel “Tempo de Ciência” do YouTube. The videos are created using PowToon over the audio previously recorded at Audacity, both freeware tools. The videos are being applied to students of Biology (Major in Teaching) from CEDERJ and are available to the general public. Therefore, the videos presented around 200 to 400 views by the time of this subscription. The purpose of this study is the introduction of a subject that should be viewed before the theoretical class but, also, to allow the viewing after the class as a revision tool of the subjects. The advantages of a short length video is to allow a better assimilation, as the viewer can keep its attention, as well as a continued revision of the subject since it is possible to pause and continue on its own time. This educational tool had great acceptance from the students as observed by spontaneous reports sent by e-mail.
id SBBQM-1_fbe65c5926d7080771e4e05c199b9ace
oai_identifier_str oai:ojs.bioquimica.org.br:article/704
network_acronym_str SBBQM-1
network_name_str Revista de Ensino de Bioquímica
repository_id_str
spelling Short educational videos to teach BiochemistryVídeos educacionais de curta duração para o ensino de BioquímicaEducational videos; biochemistry education; Tempo de CiênciaVídeos educacionais; educação em bioquímica; Tempo de CiênciaShort length educational videos (up to 5 min) of varied contents, are being created in the Laboratório de Biocalorimetria (LaBioCal) do IBqM/UFRJ and posted in the YouTube channel “Tempo de Ciência” do YouTube. The videos are created using PowToon over the audio previously recorded at Audacity, both freeware tools. The videos are being applied to students of Biology (Major in Teaching) from CEDERJ and are available to the general public. Therefore, the videos presented around 200 to 400 views by the time of this subscription. The purpose of this study is the introduction of a subject that should be viewed before the theoretical class but, also, to allow the viewing after the class as a revision tool of the subjects. The advantages of a short length video is to allow a better assimilation, as the viewer can keep its attention, as well as a continued revision of the subject since it is possible to pause and continue on its own time. This educational tool had great acceptance from the students as observed by spontaneous reports sent by e-mail.Vídeos educacionais de curta duração (até 5 minutos), de conteúdos distintos, estão sendo criados no Laboratório de Biocalorimetria (LaBioCal) do IBqM/UFRJ e depositados no canal “Tempo de Ciência” do YouTube (https://www.youtube.com/playlist?list=PLJO7zS-49NtHJXZr1zpunle40HxKb3BEz). Os vídeos estão sendo criados com a ferramenta PowToon com áudio previamente gravado pelo programa Audacity, ambos na versão livre. Os vídeos são utilizados, atualmente, pelos alunos do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do CEDERJ e estão disponíveis ao público em geral. Devido a uma atualização dos mesmos, a publicação foi refeita recentemente, levando o contador a reiniciar a contagem de visualizações. Dessa forma, os vídeos têm de cerca de 200 a 400 visualizações no momento desta inscrição. O objetivo é introduzir um tema que deve ser visualizado antes da aula teórica mas, também, permitir a visualização do mesmo após a aula, como uma forma de revisão do conteúdo. As vantagens de um vídeo de curta duração é a de permitir melhor assimilação, já que o espectador mantém sua atenção, e revisão contínua, já que o espectador tem o domínio das pausas e continuidades que ocorrem a seu tempo. A aceitação dessa ferramenta educacional pelos alunos tem sido muito grande, como observado em relatos espontâneos enviados por email.  Uma avaliação formal está sendo feita por um formulário online (em andamento).Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqSantos de Oliveira, PatríciaSales de Oliveira, FelipeDutra Lacerda, CarolineCoelho, Ana AmáliaBianconi, Maria Lucia2017-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPrêmio Nacionalapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/70410.16923/reb.v15i0.704Revista de Ensino de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221Journal of Biochemistry Education; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221Revista de Ensino de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-2212318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/704/602/*ref*/Spindola MM, Balbinot A, Caten CT, Timm MI e Zaro MA. A study of brain reaction to spatial stimuli in students with different background knowledge. Ciências & Cognição. 2010; 15(3): 023-032./*ref*/Filatro A. Design instrucional na prática. Pearson, Ed., 2008./*ref*/Hardiman M e Denckla MB. The Science of Education: Informing Teaching and Learning through the Brain Sciences [The Dana Foudation]. 2009. Acesso em 30 de Novembro de 2017. Disponível em: http://www.dana.org/news/cerebrum/detail.aspx?id=23738/*ref*/Rosat, R.M.; Timm, M.I.; Zaro, M.A., Meireles, L.O.R.; Spindola, M.; Ponzio, A.M. e Bonini-Rocha, A.C. Emergência da Neuroeducação: a hora e a vez da neurociência para agregar valor à pesquisa educacional. Ciências & Cognição 2010;15(1):199-210./*ref*/Felder RM e Silverman LK. Learning and Teaching Styles In Engineering Education. Engr. Education 1988; 78(7): 674–681./*ref*/Sanchez LHA, Sanchez OP, Albertin AL. Gestão de recursos do ead: como adequar as tecnologias aos perfis de assimilação. Revista de Administração de Empresas 2015; 55(5): 511-526./*ref*/Schönborn KJ e Anderson TR. The importance of visual literacy in the education of biochemists. Biochem. Mol. Biol. Educ. 2006; 34: 94-102./*ref*/Locatelli S, Ferreira C, Arroio A. Metavisualization: an important skill in the learning chemistry. Problems of education in the 21st century 2010; 24: 75-83./*ref*/Teruya LC, Marson GA, Ferreira CR, Arroio A. Visualization in chemistry education: directions for research and development of educational resources. Quim. Nova. 2013; 36: 561-569./*ref*/Costa MJ, Galembeck E, Marson GA, Torres BB. A Quick Guide for Computer-Assisted Instruction in Computational Biology and Bioinformatics. PLoS Comput. Biol. 2008; 4: 1-3./*ref*/Fleming SE, Reynolds J e Wallace B. Lights... camera... action! a guide for creating a DVD/video. Nurse Education 2009; 34(3): 118-121./*ref*/Silveira MC e Sandrini R. Divulgação científica por meio de blogs: desafios e possibilidades para jornalistas e cientistas. Intexto 2014; 31: 112-127./*ref*/Roehl A, Reddy SL, Shannon GT. The Flipped Classroom: An Opportunity To Engage Millennial Students Through Active Learning. Journal of Family and Consumer Sciences 2013; 105 (2): 44-49.Direitos autorais 2017 Revista de Ensino de Bioquímicahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-25T17:24:35Zoai:ojs.bioquimica.org.br:article/704Revistahttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REBONGhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/oaicontato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com2318-87901677-2318opendoar:2022-03-25T17:24:35Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)false
dc.title.none.fl_str_mv Short educational videos to teach Biochemistry
Vídeos educacionais de curta duração para o ensino de Bioquímica
title Short educational videos to teach Biochemistry
spellingShingle Short educational videos to teach Biochemistry
Santos de Oliveira, Patrícia
Educational videos; biochemistry education; Tempo de Ciência
Vídeos educacionais; educação em bioquímica; Tempo de Ciência
title_short Short educational videos to teach Biochemistry
title_full Short educational videos to teach Biochemistry
title_fullStr Short educational videos to teach Biochemistry
title_full_unstemmed Short educational videos to teach Biochemistry
title_sort Short educational videos to teach Biochemistry
author Santos de Oliveira, Patrícia
author_facet Santos de Oliveira, Patrícia
Sales de Oliveira, Felipe
Dutra Lacerda, Caroline
Coelho, Ana Amália
Bianconi, Maria Lucia
author_role author
author2 Sales de Oliveira, Felipe
Dutra Lacerda, Caroline
Coelho, Ana Amália
Bianconi, Maria Lucia
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Santos de Oliveira, Patrícia
Sales de Oliveira, Felipe
Dutra Lacerda, Caroline
Coelho, Ana Amália
Bianconi, Maria Lucia
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educational videos; biochemistry education; Tempo de Ciência
Vídeos educacionais; educação em bioquímica; Tempo de Ciência
topic Educational videos; biochemistry education; Tempo de Ciência
Vídeos educacionais; educação em bioquímica; Tempo de Ciência
description Short length educational videos (up to 5 min) of varied contents, are being created in the Laboratório de Biocalorimetria (LaBioCal) do IBqM/UFRJ and posted in the YouTube channel “Tempo de Ciência” do YouTube. The videos are created using PowToon over the audio previously recorded at Audacity, both freeware tools. The videos are being applied to students of Biology (Major in Teaching) from CEDERJ and are available to the general public. Therefore, the videos presented around 200 to 400 views by the time of this subscription. The purpose of this study is the introduction of a subject that should be viewed before the theoretical class but, also, to allow the viewing after the class as a revision tool of the subjects. The advantages of a short length video is to allow a better assimilation, as the viewer can keep its attention, as well as a continued revision of the subject since it is possible to pause and continue on its own time. This educational tool had great acceptance from the students as observed by spontaneous reports sent by e-mail.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-01
dc.type.none.fl_str_mv




dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Prêmio Nacional
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/704
10.16923/reb.v15i0.704
url http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/704
identifier_str_mv 10.16923/reb.v15i0.704
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/704/602
/*ref*/Spindola MM, Balbinot A, Caten CT, Timm MI e Zaro MA. A study of brain reaction to spatial stimuli in students with different background knowledge. Ciências & Cognição. 2010; 15(3): 023-032.
/*ref*/Filatro A. Design instrucional na prática. Pearson, Ed., 2008.
/*ref*/Hardiman M e Denckla MB. The Science of Education: Informing Teaching and Learning through the Brain Sciences [The Dana Foudation]. 2009. Acesso em 30 de Novembro de 2017. Disponível em: http://www.dana.org/news/cerebrum/detail.aspx?id=23738
/*ref*/Rosat, R.M.; Timm, M.I.; Zaro, M.A., Meireles, L.O.R.; Spindola, M.; Ponzio, A.M. e Bonini-Rocha, A.C. Emergência da Neuroeducação: a hora e a vez da neurociência para agregar valor à pesquisa educacional. Ciências & Cognição 2010;15(1):199-210.
/*ref*/Felder RM e Silverman LK. Learning and Teaching Styles In Engineering Education. Engr. Education 1988; 78(7): 674–681.
/*ref*/Sanchez LHA, Sanchez OP, Albertin AL. Gestão de recursos do ead: como adequar as tecnologias aos perfis de assimilação. Revista de Administração de Empresas 2015; 55(5): 511-526.
/*ref*/Schönborn KJ e Anderson TR. The importance of visual literacy in the education of biochemists. Biochem. Mol. Biol. Educ. 2006; 34: 94-102.
/*ref*/Locatelli S, Ferreira C, Arroio A. Metavisualization: an important skill in the learning chemistry. Problems of education in the 21st century 2010; 24: 75-83.
/*ref*/Teruya LC, Marson GA, Ferreira CR, Arroio A. Visualization in chemistry education: directions for research and development of educational resources. Quim. Nova. 2013; 36: 561-569.
/*ref*/Costa MJ, Galembeck E, Marson GA, Torres BB. A Quick Guide for Computer-Assisted Instruction in Computational Biology and Bioinformatics. PLoS Comput. Biol. 2008; 4: 1-3.
/*ref*/Fleming SE, Reynolds J e Wallace B. Lights... camera... action! a guide for creating a DVD/video. Nurse Education 2009; 34(3): 118-121.
/*ref*/Silveira MC e Sandrini R. Divulgação científica por meio de blogs: desafios e possibilidades para jornalistas e cientistas. Intexto 2014; 31: 112-127.
/*ref*/Roehl A, Reddy SL, Shannon GT. The Flipped Classroom: An Opportunity To Engage Millennial Students Through Active Learning. Journal of Family and Consumer Sciences 2013; 105 (2): 44-49.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Revista de Ensino de Bioquímica
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Revista de Ensino de Bioquímica
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv





dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221
Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221
Journal of Biochemistry Education; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221
Revista de Ensino de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 212-221
2318-8790
reponame:Revista de Ensino de Bioquímica
instname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
instacron:SBBQM
instname_str Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
instacron_str SBBQM
institution SBBQM
reponame_str Revista de Ensino de Bioquímica
collection Revista de Ensino de Bioquímica
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
repository.mail.fl_str_mv contato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com
_version_ 1752126676315144192