Em fronteiras: a proposta do curriculum trivium no contexto de aulas de Português para haitianos
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595 |
Resumo: | This article is an clipping of a doctoral research project, developed in the Graduate Program in Education of the University of São Paulo (FEUSP). It aims to present the first approaches of the research, with Haitian students in a learning project of Portuguese. Through participant observation in the classes, the first stage of the project took place in an Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos (CIEJA) in the city of São Paulo. We raise elements belonging to the borders that cross the Haitian diaspora of the students participating in the Portuguese. Considering the theorizations of the Ethnomathematics Program, Freire's concept of the theme and the possibilities of a proposal based on trivium knowledge (materacy, literacy and tecnoracy) and approaching the reality of the students, we identified the theme generator Work, as an element that can mobilize knowledge that surrounds it in daily life. We hope that the life history of Haitian students and the elements that limit them socio-culturally can, in addition to bringing school knowledge, to remove them from the borders of invisibility and racism. |
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Em fronteiras: a proposta do curriculum trivium no contexto de aulas de Português para haitianosBoundariesHaitiansEthnomathematics ProgramTrivium knowledgeFronterasHaitianosPrograma EtnomatemáticasConocimiento triviumFronteirasHaitianosPrograma EtnomatemáticaConhecimento TriviumThis article is an clipping of a doctoral research project, developed in the Graduate Program in Education of the University of São Paulo (FEUSP). It aims to present the first approaches of the research, with Haitian students in a learning project of Portuguese. Through participant observation in the classes, the first stage of the project took place in an Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos (CIEJA) in the city of São Paulo. We raise elements belonging to the borders that cross the Haitian diaspora of the students participating in the Portuguese. Considering the theorizations of the Ethnomathematics Program, Freire's concept of the theme and the possibilities of a proposal based on trivium knowledge (materacy, literacy and tecnoracy) and approaching the reality of the students, we identified the theme generator Work, as an element that can mobilize knowledge that surrounds it in daily life. We hope that the life history of Haitian students and the elements that limit them socio-culturally can, in addition to bringing school knowledge, to remove them from the borders of invisibility and racism.Este artículo forma parte de un proyecto de investigación doctoral desarrollado en el Programa de Posgrado en Educación de la Universidad de Sao Paulo (FEUSP). Su objetivo es presentar los primeros enfoques de la investigación, con estudiantes haitianos en un proyecto de aprendizaje de portugués. A través de la observación de los participantes en las clases, la primera etapa del proyecto tuvo lugar en un Centro Integrado de Educación juvenil y de adultos (CIEJA) en la ciudad de Sao Paulo. Levantamos elementos pertenecientes a las fronteras que cruzan la diáspora haitiana de los estudiantes que participan de las clases de portugues. Teniendo en cuenta las teorizaciones del Programa Etnomatemática, el concepto de Freire del tema del generador y las posibilidades de una propuesta basada en el conocimiento trivium (materacy, literacy y tecnoracy) y, acercándose a la realidad de los estudiantes, identificamos el generador temático Trabajo, como un elemento que puede movilizar el conocimiento que los rodea en la vida cotidiana. Esperamos que la historia de la vida de los estudiantes haitianos y los elementos que los limitan socioculturalmente puedan, además de aportar conocimientos escolares, colaborar para sacarlos de las fronteras de la invisibilidad y el racismo.Este artigo é um recorte de um projeto de pesquisa de doutorado desenvolvido no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Tem como objetivo apresentar as primeiras aproximações da investigação, com estudantes haitianos em um projeto de aprendizagem de português. Por meio da observação participante nas aulas, a primeira etapa do projeto se deu em um Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos (CIEJA) na cidade de São Paulo. Levantamos elementos pertencentes as fronteiras que atravessam a diáspora haitiana dos estudantes participantes das aulas de português. Considerando as teorizações do Programa Etnomatemática, o conceito de tema gerador de Freire e as possibilidades de uma proposta pautada no conhecimento trivium (materacia, literacia e tecnoracia) e, aproximando-nos da realidade dos estudantes, identificamos o tema gerador Trabalho, como um elemento que pode mobilizar saberes que o cercam no cotidiano. Esperamos que a história de vida dos estudantes haitianos e os elementos que os limitam sócio-culturalmente possam, além de trazer conhecimentos escolares, colaborar para retirá-los das fronteiras da invisibilidade e do racismo.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/59510.37001/remat25269062v18id595Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021044Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021044Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021044Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e0210442526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporenghttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/284https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/285https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/324https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/325https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/595/326https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPrado, MaríliaOliveira, Cristiane Coppe de2021-10-19T20:52:03ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
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