The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frei, Fernando
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/351
Resumo: The association between database and visualization system may present several advantages to teaching and learning various statistical techniques. This practice objected to presenting how Gapminder system might be used as a support to teaching and learning processes of Simple Correlation Analysis basic concepts to students from higher education courses. An investigation was developed by using exploratory research in a qualitative approach, considering a questionnaire as a data collection tool. After the students’ performances analysis, it was possible to verify that the results were positive, once they presented passing scores close to eight on a zero to ten scale, and low variability, what gives the two groups a good development in the proposed evaluations. By the obtained results, it was possible to verify Gapminder system may assist in the construction and consolidation of introductory concepts linked to studies about linear relations between two quantitative variables.
id SBEM_35248e665c72041f502a5371a874e683
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/351
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher EducationEl uso del Sistema Gapminder como un soporte a la enseñanza de la Análisis de Correlación Lineal para la Educación SuperiorO uso do Sistema Gapminder como suporte ao ensino da Análise de Correlação Linear para o Ensino SuperiorStatisticsCorrelationGapminderEstadísticaCorrelaciónGapminderEstatísticaCorrelaçãoGapminder.The association between database and visualization system may present several advantages to teaching and learning various statistical techniques. This practice objected to presenting how Gapminder system might be used as a support to teaching and learning processes of Simple Correlation Analysis basic concepts to students from higher education courses. An investigation was developed by using exploratory research in a qualitative approach, considering a questionnaire as a data collection tool. After the students’ performances analysis, it was possible to verify that the results were positive, once they presented passing scores close to eight on a zero to ten scale, and low variability, what gives the two groups a good development in the proposed evaluations. By the obtained results, it was possible to verify Gapminder system may assist in the construction and consolidation of introductory concepts linked to studies about linear relations between two quantitative variables.La asociación entre el banco de datos y sistemas de visualización puede presentar diversas ventajas para la enseñanza y el aprendizaje de diversas técnicas estadísticas. Esta práctica tuvo como objetivo presentar cómo el sistema Gapminder puede ser utilizado como soporte para los procesos de enseñanza y aprendizaje de los conceptos básicos de la Análisis de Correlación Simple para estudiantes de cursos de la Educación Superior. La búsqueda fue desarrollada utilizando una investigación exploratoria con enfoque cualitativo, considerando un cuestionario como instrumento de recolección de datos. Tras la análisis del desarrollo de los estudiantes, fue posible verificar que los resultados fueron positivos, pues presentan un promedio de notas próximo a ocho en una escala de cero hasta diez puntos y baja variabilidad, lo que confiere a las dos clases un buen desarrollo en las evaluaciones propuestas. Por los resultados obtenidos, fue posible verificar que el sistema Gapminder puede asistir a la construcción y consolidación de conceptos introductorios vinculados a estudios de la relación lineal entre dos variables cuantitativas.A associação entre banco de dados e sistemas de visualização podem apresentar diversas vantagens para o ensino e aprendizagem de diversas técnicas estatísticas. Este estudo teve como objetivo explorar as potencialidades do sistema Gapminder como suporte ao ensino da Análise de Correlação Linear Simples para alunos de dois cursos superiores, Ciências Biológicas e Engenharia Biotecnológica. A investigação foi desenvolvida utilizando métodos quali-quantitativos a partir de um questionário como instrumento de coleta de dados. Após a análise do desempenho dos estudantes foi possível verificar que os resultados são positivos pois apresentam notas médias próximas de oito em uma escala de zero a dez pontos e baixa variabilidade, o que confere as duas turmas um bom desempenho nas avaliações propostas.  Pelos resultados obtidos foi possível verificar que o sistema Gapminder pode auxiliar na construção e consolidação de conceitos introdutórios ligados aos estudos da relação linear entre duas variáveis quantitativas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35110.37001/remat25269062v17id351Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020032Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020032Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020032Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200322526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/351/205Copyright (c) 2020 Fernando Freihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFrei, Fernando2021-05-05T18:50:17ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education
El uso del Sistema Gapminder como un soporte a la enseñanza de la Análisis de Correlación Lineal para la Educación Superior
O uso do Sistema Gapminder como suporte ao ensino da Análise de Correlação Linear para o Ensino Superior
title The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education
spellingShingle The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education
Frei, Fernando
Statistics
Correlation
Gapminder
Estadística
Correlación
Gapminder
Estatística
Correlação
Gapminder.
title_short The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education
title_full The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education
title_fullStr The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education
title_full_unstemmed The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education
title_sort The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education
author Frei, Fernando
author_facet Frei, Fernando
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frei, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Statistics
Correlation
Gapminder
Estadística
Correlación
Gapminder
Estatística
Correlação
Gapminder.
topic Statistics
Correlation
Gapminder
Estadística
Correlación
Gapminder
Estatística
Correlação
Gapminder.
description The association between database and visualization system may present several advantages to teaching and learning various statistical techniques. This practice objected to presenting how Gapminder system might be used as a support to teaching and learning processes of Simple Correlation Analysis basic concepts to students from higher education courses. An investigation was developed by using exploratory research in a qualitative approach, considering a questionnaire as a data collection tool. After the students’ performances analysis, it was possible to verify that the results were positive, once they presented passing scores close to eight on a zero to ten scale, and low variability, what gives the two groups a good development in the proposed evaluations. By the obtained results, it was possible to verify Gapminder system may assist in the construction and consolidation of introductory concepts linked to studies about linear relations between two quantitative variables.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/351
10.37001/remat25269062v17id351
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/351
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id351
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/351/205
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Fernando Frei
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Fernando Frei
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020032
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020032
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020032
Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020032
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1730542053529485312