The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/351 |
Resumo: | The association between database and visualization system may present several advantages to teaching and learning various statistical techniques. This practice objected to presenting how Gapminder system might be used as a support to teaching and learning processes of Simple Correlation Analysis basic concepts to students from higher education courses. An investigation was developed by using exploratory research in a qualitative approach, considering a questionnaire as a data collection tool. After the students’ performances analysis, it was possible to verify that the results were positive, once they presented passing scores close to eight on a zero to ten scale, and low variability, what gives the two groups a good development in the proposed evaluations. By the obtained results, it was possible to verify Gapminder system may assist in the construction and consolidation of introductory concepts linked to studies about linear relations between two quantitative variables. |
id |
SBEM_35248e665c72041f502a5371a874e683 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/351 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher EducationEl uso del Sistema Gapminder como un soporte a la enseñanza de la Análisis de Correlación Lineal para la Educación SuperiorO uso do Sistema Gapminder como suporte ao ensino da Análise de Correlação Linear para o Ensino SuperiorStatisticsCorrelationGapminderEstadísticaCorrelaciónGapminderEstatísticaCorrelaçãoGapminder.The association between database and visualization system may present several advantages to teaching and learning various statistical techniques. This practice objected to presenting how Gapminder system might be used as a support to teaching and learning processes of Simple Correlation Analysis basic concepts to students from higher education courses. An investigation was developed by using exploratory research in a qualitative approach, considering a questionnaire as a data collection tool. After the students’ performances analysis, it was possible to verify that the results were positive, once they presented passing scores close to eight on a zero to ten scale, and low variability, what gives the two groups a good development in the proposed evaluations. By the obtained results, it was possible to verify Gapminder system may assist in the construction and consolidation of introductory concepts linked to studies about linear relations between two quantitative variables.La asociación entre el banco de datos y sistemas de visualización puede presentar diversas ventajas para la enseñanza y el aprendizaje de diversas técnicas estadísticas. Esta práctica tuvo como objetivo presentar cómo el sistema Gapminder puede ser utilizado como soporte para los procesos de enseñanza y aprendizaje de los conceptos básicos de la Análisis de Correlación Simple para estudiantes de cursos de la Educación Superior. La búsqueda fue desarrollada utilizando una investigación exploratoria con enfoque cualitativo, considerando un cuestionario como instrumento de recolección de datos. Tras la análisis del desarrollo de los estudiantes, fue posible verificar que los resultados fueron positivos, pues presentan un promedio de notas próximo a ocho en una escala de cero hasta diez puntos y baja variabilidad, lo que confiere a las dos clases un buen desarrollo en las evaluaciones propuestas. Por los resultados obtenidos, fue posible verificar que el sistema Gapminder puede asistir a la construcción y consolidación de conceptos introductorios vinculados a estudios de la relación lineal entre dos variables cuantitativas.A associação entre banco de dados e sistemas de visualização podem apresentar diversas vantagens para o ensino e aprendizagem de diversas técnicas estatísticas. Este estudo teve como objetivo explorar as potencialidades do sistema Gapminder como suporte ao ensino da Análise de Correlação Linear Simples para alunos de dois cursos superiores, Ciências Biológicas e Engenharia Biotecnológica. A investigação foi desenvolvida utilizando métodos quali-quantitativos a partir de um questionário como instrumento de coleta de dados. Após a análise do desempenho dos estudantes foi possível verificar que os resultados são positivos pois apresentam notas médias próximas de oito em uma escala de zero a dez pontos e baixa variabilidade, o que confere as duas turmas um bom desempenho nas avaliações propostas. Pelos resultados obtidos foi possível verificar que o sistema Gapminder pode auxiliar na construção e consolidação de conceitos introdutórios ligados aos estudos da relação linear entre duas variáveis quantitativas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/35110.37001/remat25269062v17id351Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020032Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020032Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020032Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200322526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/351/205Copyright (c) 2020 Fernando Freihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFrei, Fernando2021-05-05T18:50:17ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education El uso del Sistema Gapminder como un soporte a la enseñanza de la Análisis de Correlación Lineal para la Educación Superior O uso do Sistema Gapminder como suporte ao ensino da Análise de Correlação Linear para o Ensino Superior |
title |
The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education |
spellingShingle |
The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education Frei, Fernando Statistics Correlation Gapminder Estadística Correlación Gapminder Estatística Correlação Gapminder. |
title_short |
The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education |
title_full |
The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education |
title_fullStr |
The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education |
title_full_unstemmed |
The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education |
title_sort |
The Use of Gapminder System as a support to the Linear Correlation Analysis teaching to Higher Education |
author |
Frei, Fernando |
author_facet |
Frei, Fernando |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frei, Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Statistics Correlation Gapminder Estadística Correlación Gapminder Estatística Correlação Gapminder. |
topic |
Statistics Correlation Gapminder Estadística Correlación Gapminder Estatística Correlação Gapminder. |
description |
The association between database and visualization system may present several advantages to teaching and learning various statistical techniques. This practice objected to presenting how Gapminder system might be used as a support to teaching and learning processes of Simple Correlation Analysis basic concepts to students from higher education courses. An investigation was developed by using exploratory research in a qualitative approach, considering a questionnaire as a data collection tool. After the students’ performances analysis, it was possible to verify that the results were positive, once they presented passing scores close to eight on a zero to ten scale, and low variability, what gives the two groups a good development in the proposed evaluations. By the obtained results, it was possible to verify Gapminder system may assist in the construction and consolidation of introductory concepts linked to studies about linear relations between two quantitative variables. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/351 10.37001/remat25269062v17id351 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/351 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v17id351 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/351/205 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Fernando Frei https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Fernando Frei https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020032 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020032 Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020032 Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020032 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1730542053529485312 |