Proficiency in reading textual genres from the school mathematical discourse
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/47 |
Resumo: | This article presents and discusses part of the results of a research subproject developed and linked to an umbrella research project called “Linguistic approach to mathematical literacy: pedagogical theory and practice”. This clipping objective to identify the proficiency in reading textual genres of elementary school students' mathematical discourse. The theoretical bases that support our research are mathematics as a discourse and the text as a socio-discursive relationship that takes place through textual genres. Beyond these bases, we bring authors whom discuss the use of the Cloze Test to measure reading proficiency. There is a quantitative approach and is exploratory type. The data were produced from the application of a Cloze Test constituted by two texts of school mathematical discourse, our research instruments. The results point to the low proficiency of students from Elementary School in reading textual genres of that discourse and that the words with the highest semantic load had an average of correct answers above those have less semantic load. |
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Proficiency in reading textual genres from the school mathematical discourseCompetencia en la lectura de géneros textuales del discurso matemático de estudiantes de primariaProficiência em leitura de gêneros textuais do discurso matemático escolar MatemáticaProficiênciaLeituraTeste de ClozeMatemáticasCompetenciaLecturaPrueba clozeMathematicsProficiencyReadingCloze TestThis article presents and discusses part of the results of a research subproject developed and linked to an umbrella research project called “Linguistic approach to mathematical literacy: pedagogical theory and practice”. This clipping objective to identify the proficiency in reading textual genres of elementary school students' mathematical discourse. The theoretical bases that support our research are mathematics as a discourse and the text as a socio-discursive relationship that takes place through textual genres. Beyond these bases, we bring authors whom discuss the use of the Cloze Test to measure reading proficiency. There is a quantitative approach and is exploratory type. The data were produced from the application of a Cloze Test constituted by two texts of school mathematical discourse, our research instruments. The results point to the low proficiency of students from Elementary School in reading textual genres of that discourse and that the words with the highest semantic load had an average of correct answers above those have less semantic load.Esta investigación surge del desconocimiento en el campo de la Educación Matemática respecto a la competencia en la lectura de textos escolares de matemáticas. El objetivo fue identificar la competencia en la lectura de géneros textuales del Discurso Matemático Escolar (DME) de estudiantes de educación básica. Las bases teóricas que sustentan la investigación son las matemáticas como discurso y el texto como relación sociodiscursiva que se da a través de los géneros textuales. Además de estos, se discuten los autores que tratan el uso de la Técnica Cloze como una herramienta para medir la competencia lectora. Tiene un enfoque cuantitativo y es un estudio de caso exploratorio. Los datos fueron producidos a partir de la aplicación de una prueba de lectura que constó de dos textos del DME, nuestro instrumento de investigación, y sobre los cuales se aplicó la técnica Cloze. Los resultados apuntan a la baja competencia en la lectura de géneros textuales del DME de los estudiantes de primaria y que las palabras con mayor carga semántica tuvieron un promedio de respuestas correctas por encima de aquellas con menor carga semántica.Este artigo apresenta e discute parte dos resultados de um subprojeto de pesquisa desenvolvido e que está vinculado a um projeto de pesquisa guarda-chuva denominado “Abordagem linguística ao letramento matemático: teoria e prática pedagógica”. Este recorte tem como objetivo identificar a proficiência na leitura de gêneros textuais do discurso matemático escolar de alunos do Ensino Fundamental. As bases teóricas que sustentam nossa pesquisa são a matemática como um discurso e o texto como uma relação sociodiscursiva que se realiza por meio de gêneros textuais. Além destas bases, trazemos autores que discutem o uso do Teste de Cloze para aferir a proficiência em leitura. Possui abordagem quantitativa e é do tipo exploratório. Os dados foram produzidos a partir da aplicação de um Teste de Cloze constituído por dois textos do discurso matemático escolar, nossos instrumentos de pesquisa. Os resultados apontam para a baixa proficiência de alunos do ensino fundamental na leitura de gêneros textuais desse discurso e que as palavras com maior carga semântica tiveram média de acertos acima das que possuem menor carga semântica.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/4710.37001/remat25269062v19id701Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022058Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022058Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e0220582526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/47/48https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Gabrielle Janaina Barros deRipardo, Ronaldo Barros2023-07-04T16:11:37Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/47Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T16:11:37Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
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