Proficiency in reading textual genres from the school mathematical discourse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Gabrielle Janaina Barros de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ripardo, Ronaldo Barros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/47
Resumo: This article presents and discusses part of the results of a research subproject developed and linked to an umbrella research project called “Linguistic approach to mathematical literacy: pedagogical theory and practice”. This clipping objective to identify the proficiency in reading textual genres of elementary school students' mathematical discourse. The theoretical bases that support our research are mathematics as a discourse and the text as a socio-discursive relationship that takes place through textual genres. Beyond these bases, we bring authors whom discuss the use of the Cloze Test to measure reading proficiency. There is a quantitative approach and is exploratory type. The data were produced from the application of a Cloze Test constituted by two texts of school mathematical discourse, our research instruments. The results point to the low proficiency of students from Elementary School in reading textual genres of that discourse and that the words with the highest semantic load had an average of correct answers above those have less semantic load.
id SBEM_504265ee375f590eb3f30fa531d36036
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/47
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Proficiency in reading textual genres from the school mathematical discourseCompetencia en la lectura de géneros textuales del discurso matemático de estudiantes de primariaProficiência em leitura de gêneros textuais do discurso matemático escolar MatemáticaProficiênciaLeituraTeste de ClozeMatemáticasCompetenciaLecturaPrueba clozeMathematicsProficiencyReadingCloze TestThis article presents and discusses part of the results of a research subproject developed and linked to an umbrella research project called “Linguistic approach to mathematical literacy: pedagogical theory and practice”. This clipping objective to identify the proficiency in reading textual genres of elementary school students' mathematical discourse. The theoretical bases that support our research are mathematics as a discourse and the text as a socio-discursive relationship that takes place through textual genres. Beyond these bases, we bring authors whom discuss the use of the Cloze Test to measure reading proficiency. There is a quantitative approach and is exploratory type. The data were produced from the application of a Cloze Test constituted by two texts of school mathematical discourse, our research instruments. The results point to the low proficiency of students from Elementary School in reading textual genres of that discourse and that the words with the highest semantic load had an average of correct answers above those have less semantic load.Esta investigación surge del desconocimiento en el campo de la Educación Matemática respecto a la competencia en la lectura de textos escolares de matemáticas. El objetivo fue identificar la competencia en la lectura de géneros textuales del Discurso Matemático Escolar (DME) de estudiantes de educación básica. Las bases teóricas que sustentan la investigación son las matemáticas como discurso y el texto como relación sociodiscursiva que se da a través de los géneros textuales. Además de estos, se discuten los autores que tratan el uso de la Técnica Cloze como una herramienta para medir la competencia lectora. Tiene un enfoque cuantitativo y es un estudio de caso exploratorio. Los datos fueron producidos a partir de la aplicación de una prueba de lectura que constó de dos textos del DME, nuestro instrumento de investigación, y sobre los cuales se aplicó la técnica Cloze. Los resultados apuntan a la baja competencia en la lectura de géneros textuales del DME de los estudiantes de primaria y que las palabras con mayor carga semántica tuvieron un promedio de respuestas correctas por encima de aquellas con menor carga semántica.Este artigo apresenta e discute parte dos resultados de um subprojeto de pesquisa desenvolvido e que está vinculado a um projeto de pesquisa guarda-chuva denominado “Abordagem linguística ao letramento matemático: teoria e prática pedagógica”. Este recorte tem como objetivo identificar a proficiência na leitura de gêneros textuais do discurso matemático escolar de alunos do Ensino Fundamental. As bases teóricas que sustentam nossa pesquisa são a matemática como um discurso e o texto como uma relação sociodiscursiva que se realiza por meio de gêneros textuais. Além destas bases, trazemos autores que discutem o uso do Teste de Cloze para aferir a proficiência em leitura. Possui abordagem quantitativa e é do tipo exploratório. Os dados foram produzidos a partir da aplicação de um Teste de Cloze constituído por dois textos do discurso matemático escolar, nossos instrumentos de pesquisa. Os resultados apontam para a baixa proficiência de alunos do ensino fundamental na leitura de gêneros textuais desse discurso e que as palavras com maior carga semântica tiveram média de acertos acima das que possuem menor carga semântica.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/4710.37001/remat25269062v19id701Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022058Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022058Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e0220582526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/47/48https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Gabrielle Janaina Barros deRipardo, Ronaldo Barros2023-07-04T16:11:37Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/47Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T16:11:37Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Proficiency in reading textual genres from the school mathematical discourse
Competencia en la lectura de géneros textuales del discurso matemático de estudiantes de primaria
Proficiência em leitura de gêneros textuais do discurso matemático escolar
title Proficiency in reading textual genres from the school mathematical discourse
spellingShingle Proficiency in reading textual genres from the school mathematical discourse
Menezes, Gabrielle Janaina Barros de
Matemática
Proficiência
Leitura
Teste de Cloze
Matemáticas
Competencia
Lectura
Prueba cloze
Mathematics
Proficiency
Reading
Cloze Test
title_short Proficiency in reading textual genres from the school mathematical discourse
title_full Proficiency in reading textual genres from the school mathematical discourse
title_fullStr Proficiency in reading textual genres from the school mathematical discourse
title_full_unstemmed Proficiency in reading textual genres from the school mathematical discourse
title_sort Proficiency in reading textual genres from the school mathematical discourse
author Menezes, Gabrielle Janaina Barros de
author_facet Menezes, Gabrielle Janaina Barros de
Ripardo, Ronaldo Barros
author_role author
author2 Ripardo, Ronaldo Barros
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Gabrielle Janaina Barros de
Ripardo, Ronaldo Barros
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
Proficiência
Leitura
Teste de Cloze
Matemáticas
Competencia
Lectura
Prueba cloze
Mathematics
Proficiency
Reading
Cloze Test
topic Matemática
Proficiência
Leitura
Teste de Cloze
Matemáticas
Competencia
Lectura
Prueba cloze
Mathematics
Proficiency
Reading
Cloze Test
description This article presents and discusses part of the results of a research subproject developed and linked to an umbrella research project called “Linguistic approach to mathematical literacy: pedagogical theory and practice”. This clipping objective to identify the proficiency in reading textual genres of elementary school students' mathematical discourse. The theoretical bases that support our research are mathematics as a discourse and the text as a socio-discursive relationship that takes place through textual genres. Beyond these bases, we bring authors whom discuss the use of the Cloze Test to measure reading proficiency. There is a quantitative approach and is exploratory type. The data were produced from the application of a Cloze Test constituted by two texts of school mathematical discourse, our research instruments. The results point to the low proficiency of students from Elementary School in reading textual genres of that discourse and that the words with the highest semantic load had an average of correct answers above those have less semantic load.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/47
10.37001/remat25269062v19id701
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/47
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v19id701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/47/48
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022058
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022058
Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022058
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494275162112