The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Wagner Rodrigues
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/372
Resumo: The article refers to the production of new knowledge for teaching mathematics in primary school, in a historical perspective, considering the official curriculum documentation. Teaching Programs, Curriculum Guides, Curriculum Proposals, National Curriculum Parameters and National Common Curricular Base are analyzed considering theoretical-methodological tools that treat the official curriculum documentation as references that give rise to new knowledge, systematized by experts. The results of the study show the emergence of the mathematics of teaching as an important concept for understanding the processes and dynamics present in the development and consolidation of a given official curriculum documentation.
id SBEM_5063a3e0a10d108b0e3af85b5fdaf00b
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/372
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledgeLas matemáticas de la enseñanza y documentos curriculares: historia de la producción de nuevos conocimientosA matemática do ensino e os documentos curriculares: história da produção de novos saberesCurrículoMatemáticaFormação de professoresHistóriaExpertCurrículoMatemáticasFormación de docentesHistoriaExpertoCurriculumMathematicsTeacher trainingHistoryExpertThe article refers to the production of new knowledge for teaching mathematics in primary school, in a historical perspective, considering the official curriculum documentation. Teaching Programs, Curriculum Guides, Curriculum Proposals, National Curriculum Parameters and National Common Curricular Base are analyzed considering theoretical-methodological tools that treat the official curriculum documentation as references that give rise to new knowledge, systematized by experts. The results of the study show the emergence of the mathematics of teaching as an important concept for understanding the processes and dynamics present in the development and consolidation of a given official curriculum documentation.El artículo se refiere a la producción de nuevos conocimientos para la enseñanza de las matemáticas en la escuela primaria, en una perspectiva histórica, considerando la documentación curricular oficial. Se analizan Programas, Guías Curriculares, Propuestas Curriculares, Parámetros Curriculares Nacionales y Base Curricular Común Nacional considerando herramientas teórico-metodológicas que tratan la documentación curricular oficial como referentes que dan origen a nuevos conocimientos, sistematizados por expertos. Los resultados del estudio muestran el surgimiento de las matemáticas de la enseñanza como un concepto importante para comprender los procesos y dinámicas presentes en el desarrollo y consolidación de una determinada documentación curricular oficial. O artigo trata da produção de novos saberes para o ensino de matemática nos primeiros anos escolares, em perspectiva histórica, considerando a documentação curricular oficial. Programas de Ensino, Guias Curriculares, Propostas Curriculares, Parâmetros Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum Curricular são analisados tendo em conta ferramentas teórico-metodológicas que tratam a documentação curricular oficial como referências que ensejam novos saberes, sistematizados por experts. Os resultados do estudo mostram a emergência da matemática do ensino como conceito importante para compreensão dos processos e dinâmicas presentes no desenvolvimento e consolidação de uma dada documentação oficial curricular. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/37210.37001/remat25269062v20id372Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. Edição Especial: (2023): VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática; e023094Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. Edição Especial: (2023): VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática; e023094Revista de Educação Matemática; v. 20 n. Edição Especial: (2023): VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática; e0230942526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/372/538Copyright (c) 2023 Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValente, Wagner Rodrigues2023-09-29T17:06:36Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/372Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-09-29T17:06:36Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge
Las matemáticas de la enseñanza y documentos curriculares: historia de la producción de nuevos conocimientos
A matemática do ensino e os documentos curriculares: história da produção de novos saberes
title The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge
spellingShingle The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge
Valente, Wagner Rodrigues
Currículo
Matemática
Formação de professores
História
Expert
Currículo
Matemáticas
Formación de docentes
Historia
Experto
Curriculum
Mathematics
Teacher training
History
Expert
title_short The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge
title_full The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge
title_fullStr The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge
title_full_unstemmed The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge
title_sort The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge
author Valente, Wagner Rodrigues
author_facet Valente, Wagner Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Wagner Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Matemática
Formação de professores
História
Expert
Currículo
Matemáticas
Formación de docentes
Historia
Experto
Curriculum
Mathematics
Teacher training
History
Expert
topic Currículo
Matemática
Formação de professores
História
Expert
Currículo
Matemáticas
Formación de docentes
Historia
Experto
Curriculum
Mathematics
Teacher training
History
Expert
description The article refers to the production of new knowledge for teaching mathematics in primary school, in a historical perspective, considering the official curriculum documentation. Teaching Programs, Curriculum Guides, Curriculum Proposals, National Curriculum Parameters and National Common Curricular Base are analyzed considering theoretical-methodological tools that treat the official curriculum documentation as references that give rise to new knowledge, systematized by experts. The results of the study show the emergence of the mathematics of teaching as an important concept for understanding the processes and dynamics present in the development and consolidation of a given official curriculum documentation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/372
10.37001/remat25269062v20id372
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/372
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v20id372
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/372/538
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. Edição Especial: (2023): VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática; e023094
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. Edição Especial: (2023): VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática; e023094
Revista de Educação Matemática; v. 20 n. Edição Especial: (2023): VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática; e023094
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313496124850176