The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/372 |
Resumo: | The article refers to the production of new knowledge for teaching mathematics in primary school, in a historical perspective, considering the official curriculum documentation. Teaching Programs, Curriculum Guides, Curriculum Proposals, National Curriculum Parameters and National Common Curricular Base are analyzed considering theoretical-methodological tools that treat the official curriculum documentation as references that give rise to new knowledge, systematized by experts. The results of the study show the emergence of the mathematics of teaching as an important concept for understanding the processes and dynamics present in the development and consolidation of a given official curriculum documentation. |
id |
SBEM_5063a3e0a10d108b0e3af85b5fdaf00b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/372 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledgeLas matemáticas de la enseñanza y documentos curriculares: historia de la producción de nuevos conocimientosA matemática do ensino e os documentos curriculares: história da produção de novos saberesCurrículoMatemáticaFormação de professoresHistóriaExpertCurrículoMatemáticasFormación de docentesHistoriaExpertoCurriculumMathematicsTeacher trainingHistoryExpertThe article refers to the production of new knowledge for teaching mathematics in primary school, in a historical perspective, considering the official curriculum documentation. Teaching Programs, Curriculum Guides, Curriculum Proposals, National Curriculum Parameters and National Common Curricular Base are analyzed considering theoretical-methodological tools that treat the official curriculum documentation as references that give rise to new knowledge, systematized by experts. The results of the study show the emergence of the mathematics of teaching as an important concept for understanding the processes and dynamics present in the development and consolidation of a given official curriculum documentation.El artículo se refiere a la producción de nuevos conocimientos para la enseñanza de las matemáticas en la escuela primaria, en una perspectiva histórica, considerando la documentación curricular oficial. Se analizan Programas, Guías Curriculares, Propuestas Curriculares, Parámetros Curriculares Nacionales y Base Curricular Común Nacional considerando herramientas teórico-metodológicas que tratan la documentación curricular oficial como referentes que dan origen a nuevos conocimientos, sistematizados por expertos. Los resultados del estudio muestran el surgimiento de las matemáticas de la enseñanza como un concepto importante para comprender los procesos y dinámicas presentes en el desarrollo y consolidación de una determinada documentación curricular oficial. O artigo trata da produção de novos saberes para o ensino de matemática nos primeiros anos escolares, em perspectiva histórica, considerando a documentação curricular oficial. Programas de Ensino, Guias Curriculares, Propostas Curriculares, Parâmetros Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum Curricular são analisados tendo em conta ferramentas teórico-metodológicas que tratam a documentação curricular oficial como referências que ensejam novos saberes, sistematizados por experts. Os resultados do estudo mostram a emergência da matemática do ensino como conceito importante para compreensão dos processos e dinâmicas presentes no desenvolvimento e consolidação de uma dada documentação oficial curricular. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/37210.37001/remat25269062v20id372Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. Edição Especial: (2023): VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática; e023094Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. Edição Especial: (2023): VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática; e023094Revista de Educação Matemática; v. 20 n. Edição Especial: (2023): VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática; e0230942526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/372/538Copyright (c) 2023 Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValente, Wagner Rodrigues2023-09-29T17:06:36Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/372Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-09-29T17:06:36Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge Las matemáticas de la enseñanza y documentos curriculares: historia de la producción de nuevos conocimientos A matemática do ensino e os documentos curriculares: história da produção de novos saberes |
title |
The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge |
spellingShingle |
The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge Valente, Wagner Rodrigues Currículo Matemática Formação de professores História Expert Currículo Matemáticas Formación de docentes Historia Experto Curriculum Mathematics Teacher training History Expert |
title_short |
The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge |
title_full |
The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge |
title_fullStr |
The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge |
title_full_unstemmed |
The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge |
title_sort |
The mathematics of teaching and curriculum documents: history of the production of new knowledge |
author |
Valente, Wagner Rodrigues |
author_facet |
Valente, Wagner Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Matemática Formação de professores História Expert Currículo Matemáticas Formación de docentes Historia Experto Curriculum Mathematics Teacher training History Expert |
topic |
Currículo Matemática Formação de professores História Expert Currículo Matemáticas Formación de docentes Historia Experto Curriculum Mathematics Teacher training History Expert |
description |
The article refers to the production of new knowledge for teaching mathematics in primary school, in a historical perspective, considering the official curriculum documentation. Teaching Programs, Curriculum Guides, Curriculum Proposals, National Curriculum Parameters and National Common Curricular Base are analyzed considering theoretical-methodological tools that treat the official curriculum documentation as references that give rise to new knowledge, systematized by experts. The results of the study show the emergence of the mathematics of teaching as an important concept for understanding the processes and dynamics present in the development and consolidation of a given official curriculum documentation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/372 10.37001/remat25269062v20id372 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/372 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v20id372 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/372/538 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. Edição Especial: (2023): VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática; e023094 Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. Edição Especial: (2023): VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática; e023094 Revista de Educação Matemática; v. 20 n. Edição Especial: (2023): VIII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática; e023094 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313496124850176 |