Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muniz, Bruna Mendes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ciríaco, Klinger Teodoro, Gonçalves, Harryson Júnio Lessa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/309
Resumo: A bibliometric study of the journals indicated by the Brazilian Society of Mathematical Education (SBEM) in the last decade (2008-2018) is taken as the object of analysis. For this purpose, the articles published in the journals were cataloged. The journals "Zetetiké" and "Revista Metáfora Educacional" were elected to present the studies on collaborative groups and integral school, respectively. In addition, in the search for answers to the question of this investigation, it was not possible to find the relationship between these two themes in a specific study about this subject, which signals the importance of future investments in research on the formation of collaborative works that discuss Mathematics Education in the context of integral education. It is concluded that, for the implementation of the principles that rule guidelines for the multidimensional learner-forming school, and the implementation of collaborative practices, we need to look at these two points as emerging public educational policies.
id SBEM_50b56f72992267aaabbcbaf789d1bcb8
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/309
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)Trabajo Colaborativo y Escuela de Tiempo Integral: para donde los estudios nos orientan? (2008-2018)Trabalho Colaborativo e Escola de Tempo Integral: para onde os estudos nos orientam? (2008-2018)BibliometricsIntegral SchoolCollaborative GroupMathematical EducationBibliometríaEscuela IntegralEducación MatemáticaGrupo ColaborativoBibliometriaEscola de Tempo IntegralGrupo ColaborativoEducação MatemáticaA bibliometric study of the journals indicated by the Brazilian Society of Mathematical Education (SBEM) in the last decade (2008-2018) is taken as the object of analysis. For this purpose, the articles published in the journals were cataloged. The journals "Zetetiké" and "Revista Metáfora Educacional" were elected to present the studies on collaborative groups and integral school, respectively. In addition, in the search for answers to the question of this investigation, it was not possible to find the relationship between these two themes in a specific study about this subject, which signals the importance of future investments in research on the formation of collaborative works that discuss Mathematics Education in the context of integral education. It is concluded that, for the implementation of the principles that rule guidelines for the multidimensional learner-forming school, and the implementation of collaborative practices, we need to look at these two points as emerging public educational policies.Se toma como objeto de análisis, en este trabajo, un estudio bibliométrico de los periódicos indicados por la Sociedad Brasileña de Educación Matemática (SBEM) en la última década (2008-2018). Para este fin, fueron catalogados los artículos publicados en las revistas y se identificó el periódico "Zetetiké" y "Revista Metáfora Educacional" para la presentación de los estudios sobre grupos colaborativos y escuela integral, respectivamente. Además, en la búsqueda de respuestas a la cuestión generadora de esta investigación no fue posible localizar la relación entre estas dos temáticas en un estudio específico del asunto, lo que señala para la importancia de inversiones futuras de los investigadores en la formación de trabajos colaborativos que apunten a discutir la Educación Matemáticas en el contexto de la enseñanza integral. Se concluye, así, que para la efectividad de los principios que rigen tanto las directrices para la escuela que se quiere formar al alumno multidimensional como la implementación de prácticas colaborativas, necesitamos encarar estos dos puntos como políticas públicas educativas emergentes.Toma-se como objeto de análise, neste trabalho, um estudo bibliométrico dos periódicos indicados pela Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) na última década (2008-2018). Para este fim, foram catalogados os artigos publicados nas revistas e identificou-se o periódico “Zetetiké” e “Revista Metáfora Educacional” para apresentação dos estudos sobre grupos colaborativos e escola de tempo integral, respectivamente. Além disso, na busca por respostas a questão geradora desta investigação não foi possível localizar a relação entre estas duas temáticas em um estudo específico do assunto, o que sinaliza para a importância de investimentos futuros dos pesquisadores na formação de trabalhos colaborativos que visem discutir a Educação Matemática no contexto do ensino integral. Conclui-se, assim, que para a efetivação dos princípios que regem tanto as diretrizes para a escola que se quer formar o aluno multidimensional quanto a implementação de práticas colaborativas, precisamos encarar estes dois pontos como políticas públicas educacionais emergentes.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30910.37001/remat25269062v17id309Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020003Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020003Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020003Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200032526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/309/pdfCopyright (c) 2020 Bruna Mendes Muniz, Klinger Teodoro Ciríaco, Harryson Júnio Lessa Gonçalvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuniz, Bruna MendesCiríaco, Klinger TeodoroGonçalves, Harryson Júnio Lessa2021-05-05T18:51:34ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)
Trabajo Colaborativo y Escuela de Tiempo Integral: para donde los estudios nos orientan? (2008-2018)
Trabalho Colaborativo e Escola de Tempo Integral: para onde os estudos nos orientam? (2008-2018)
title Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)
spellingShingle Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)
Muniz, Bruna Mendes
Bibliometrics
Integral School
Collaborative Group
Mathematical Education
Bibliometría
Escuela Integral
Educación Matemática
Grupo Colaborativo
Bibliometria
Escola de Tempo Integral
Grupo Colaborativo
Educação Matemática
title_short Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)
title_full Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)
title_fullStr Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)
title_full_unstemmed Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)
title_sort Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)
author Muniz, Bruna Mendes
author_facet Muniz, Bruna Mendes
Ciríaco, Klinger Teodoro
Gonçalves, Harryson Júnio Lessa
author_role author
author2 Ciríaco, Klinger Teodoro
Gonçalves, Harryson Júnio Lessa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muniz, Bruna Mendes
Ciríaco, Klinger Teodoro
Gonçalves, Harryson Júnio Lessa
dc.subject.por.fl_str_mv Bibliometrics
Integral School
Collaborative Group
Mathematical Education
Bibliometría
Escuela Integral
Educación Matemática
Grupo Colaborativo
Bibliometria
Escola de Tempo Integral
Grupo Colaborativo
Educação Matemática
topic Bibliometrics
Integral School
Collaborative Group
Mathematical Education
Bibliometría
Escuela Integral
Educación Matemática
Grupo Colaborativo
Bibliometria
Escola de Tempo Integral
Grupo Colaborativo
Educação Matemática
description A bibliometric study of the journals indicated by the Brazilian Society of Mathematical Education (SBEM) in the last decade (2008-2018) is taken as the object of analysis. For this purpose, the articles published in the journals were cataloged. The journals "Zetetiké" and "Revista Metáfora Educacional" were elected to present the studies on collaborative groups and integral school, respectively. In addition, in the search for answers to the question of this investigation, it was not possible to find the relationship between these two themes in a specific study about this subject, which signals the importance of future investments in research on the formation of collaborative works that discuss Mathematics Education in the context of integral education. It is concluded that, for the implementation of the principles that rule guidelines for the multidimensional learner-forming school, and the implementation of collaborative practices, we need to look at these two points as emerging public educational policies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/309
10.37001/remat25269062v17id309
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/309
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id309
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/309/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Bruna Mendes Muniz, Klinger Teodoro Ciríaco, Harryson Júnio Lessa Gonçalves
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Bruna Mendes Muniz, Klinger Teodoro Ciríaco, Harryson Júnio Lessa Gonçalves
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020003
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020003
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020003
Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020003
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497558253568