Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/309 |
Resumo: | A bibliometric study of the journals indicated by the Brazilian Society of Mathematical Education (SBEM) in the last decade (2008-2018) is taken as the object of analysis. For this purpose, the articles published in the journals were cataloged. The journals "Zetetiké" and "Revista Metáfora Educacional" were elected to present the studies on collaborative groups and integral school, respectively. In addition, in the search for answers to the question of this investigation, it was not possible to find the relationship between these two themes in a specific study about this subject, which signals the importance of future investments in research on the formation of collaborative works that discuss Mathematics Education in the context of integral education. It is concluded that, for the implementation of the principles that rule guidelines for the multidimensional learner-forming school, and the implementation of collaborative practices, we need to look at these two points as emerging public educational policies. |
id |
SBEM_50b56f72992267aaabbcbaf789d1bcb8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/309 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018)Trabajo Colaborativo y Escuela de Tiempo Integral: para donde los estudios nos orientan? (2008-2018)Trabalho Colaborativo e Escola de Tempo Integral: para onde os estudos nos orientam? (2008-2018)BibliometricsIntegral SchoolCollaborative GroupMathematical EducationBibliometríaEscuela IntegralEducación MatemáticaGrupo ColaborativoBibliometriaEscola de Tempo IntegralGrupo ColaborativoEducação MatemáticaA bibliometric study of the journals indicated by the Brazilian Society of Mathematical Education (SBEM) in the last decade (2008-2018) is taken as the object of analysis. For this purpose, the articles published in the journals were cataloged. The journals "Zetetiké" and "Revista Metáfora Educacional" were elected to present the studies on collaborative groups and integral school, respectively. In addition, in the search for answers to the question of this investigation, it was not possible to find the relationship between these two themes in a specific study about this subject, which signals the importance of future investments in research on the formation of collaborative works that discuss Mathematics Education in the context of integral education. It is concluded that, for the implementation of the principles that rule guidelines for the multidimensional learner-forming school, and the implementation of collaborative practices, we need to look at these two points as emerging public educational policies.Se toma como objeto de análisis, en este trabajo, un estudio bibliométrico de los periódicos indicados por la Sociedad Brasileña de Educación Matemática (SBEM) en la última década (2008-2018). Para este fin, fueron catalogados los artículos publicados en las revistas y se identificó el periódico "Zetetiké" y "Revista Metáfora Educacional" para la presentación de los estudios sobre grupos colaborativos y escuela integral, respectivamente. Además, en la búsqueda de respuestas a la cuestión generadora de esta investigación no fue posible localizar la relación entre estas dos temáticas en un estudio específico del asunto, lo que señala para la importancia de inversiones futuras de los investigadores en la formación de trabajos colaborativos que apunten a discutir la Educación Matemáticas en el contexto de la enseñanza integral. Se concluye, así, que para la efectividad de los principios que rigen tanto las directrices para la escuela que se quiere formar al alumno multidimensional como la implementación de prácticas colaborativas, necesitamos encarar estos dos puntos como políticas públicas educativas emergentes.Toma-se como objeto de análise, neste trabalho, um estudo bibliométrico dos periódicos indicados pela Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) na última década (2008-2018). Para este fim, foram catalogados os artigos publicados nas revistas e identificou-se o periódico “Zetetiké” e “Revista Metáfora Educacional” para apresentação dos estudos sobre grupos colaborativos e escola de tempo integral, respectivamente. Além disso, na busca por respostas a questão geradora desta investigação não foi possível localizar a relação entre estas duas temáticas em um estudo específico do assunto, o que sinaliza para a importância de investimentos futuros dos pesquisadores na formação de trabalhos colaborativos que visem discutir a Educação Matemática no contexto do ensino integral. Conclui-se, assim, que para a efetivação dos princípios que regem tanto as diretrizes para a escola que se quer formar o aluno multidimensional quanto a implementação de práticas colaborativas, precisamos encarar estes dois pontos como políticas públicas educacionais emergentes.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/30910.37001/remat25269062v17id309Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020003Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020003Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020003Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200032526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/309/pdfCopyright (c) 2020 Bruna Mendes Muniz, Klinger Teodoro Ciríaco, Harryson Júnio Lessa Gonçalvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuniz, Bruna MendesCiríaco, Klinger TeodoroGonçalves, Harryson Júnio Lessa2021-05-05T18:51:34ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018) Trabajo Colaborativo y Escuela de Tiempo Integral: para donde los estudios nos orientan? (2008-2018) Trabalho Colaborativo e Escola de Tempo Integral: para onde os estudos nos orientam? (2008-2018) |
title |
Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018) |
spellingShingle |
Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018) Muniz, Bruna Mendes Bibliometrics Integral School Collaborative Group Mathematical Education Bibliometría Escuela Integral Educación Matemática Grupo Colaborativo Bibliometria Escola de Tempo Integral Grupo Colaborativo Educação Matemática |
title_short |
Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018) |
title_full |
Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018) |
title_fullStr |
Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018) |
title_full_unstemmed |
Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018) |
title_sort |
Collaborative Work and School of Integral Time: where does the studies guide us? (2008-2018) |
author |
Muniz, Bruna Mendes |
author_facet |
Muniz, Bruna Mendes Ciríaco, Klinger Teodoro Gonçalves, Harryson Júnio Lessa |
author_role |
author |
author2 |
Ciríaco, Klinger Teodoro Gonçalves, Harryson Júnio Lessa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muniz, Bruna Mendes Ciríaco, Klinger Teodoro Gonçalves, Harryson Júnio Lessa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bibliometrics Integral School Collaborative Group Mathematical Education Bibliometría Escuela Integral Educación Matemática Grupo Colaborativo Bibliometria Escola de Tempo Integral Grupo Colaborativo Educação Matemática |
topic |
Bibliometrics Integral School Collaborative Group Mathematical Education Bibliometría Escuela Integral Educación Matemática Grupo Colaborativo Bibliometria Escola de Tempo Integral Grupo Colaborativo Educação Matemática |
description |
A bibliometric study of the journals indicated by the Brazilian Society of Mathematical Education (SBEM) in the last decade (2008-2018) is taken as the object of analysis. For this purpose, the articles published in the journals were cataloged. The journals "Zetetiké" and "Revista Metáfora Educacional" were elected to present the studies on collaborative groups and integral school, respectively. In addition, in the search for answers to the question of this investigation, it was not possible to find the relationship between these two themes in a specific study about this subject, which signals the importance of future investments in research on the formation of collaborative works that discuss Mathematics Education in the context of integral education. It is concluded that, for the implementation of the principles that rule guidelines for the multidimensional learner-forming school, and the implementation of collaborative practices, we need to look at these two points as emerging public educational policies. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/309 10.37001/remat25269062v17id309 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/309 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v17id309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/309/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Bruna Mendes Muniz, Klinger Teodoro Ciríaco, Harryson Júnio Lessa Gonçalves info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Bruna Mendes Muniz, Klinger Teodoro Ciríaco, Harryson Júnio Lessa Gonçalves |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020003 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020003 Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020003 Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020003 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313497558253568 |