Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira da Silva, Anderson Rodrigo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lopes Oliveira da Silva, Bruno, Leite de ALmeida, Fernando Emílio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/397
Resumo: In the present moment, the statistic is one of the main sciences used to describe phenomena of reality and every citizen must be prepared to it. This work involves the application a statistical literacy verification tool in a high school class of José de Almeida Maciel School, in Pesqueira-PE. The activity happened in three stages: in the first, we collected data by a pre-test to measure what students already knew about statistic, in the second, a pedagogical intervention, and lastly a posterior-test, to compare the results and to check how the students reacted to the activity. After, was made a field research, with the intervention focused on work with applied statistic in different contexts close to students. The results showed a significant improvement in comparison of the pre-test with the posterior-test, demonstrating, therefore, efficiency of work with literacy activities in the teaching of statistic and probility.
id SBEM_58f2c15acd5b25669bd9bef3720da1a1
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/397
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researchesIntervención pedagógica bajo la optica del letramiento estadístico: una propuesta por intermédio de pesquisas Intervenção pedagógica sob a ótica do letramento estatístico: uma proposta por intermédio de pesquisasstatisticstatistical literacystatistical educationhigh schoolestadísticaalfabetización estadísticaeducación estadísticaenseñanza secundáriaestatísticaletramento estatísticoeducação estatísticaensino médioIn the present moment, the statistic is one of the main sciences used to describe phenomena of reality and every citizen must be prepared to it. This work involves the application a statistical literacy verification tool in a high school class of José de Almeida Maciel School, in Pesqueira-PE. The activity happened in three stages: in the first, we collected data by a pre-test to measure what students already knew about statistic, in the second, a pedagogical intervention, and lastly a posterior-test, to compare the results and to check how the students reacted to the activity. After, was made a field research, with the intervention focused on work with applied statistic in different contexts close to students. The results showed a significant improvement in comparison of the pre-test with the posterior-test, demonstrating, therefore, efficiency of work with literacy activities in the teaching of statistic and probility.Hoy en día, la estadística es una de las principales ciencias utilizadas para describir los fenómenos de la realidad y todos los ciudadanos deben estar preparados para ello. Este trabajo se ocupa de la aplicación de un instrumento de verificación de alfabetización estadística en una clase de secundaria en la Escuela José de Almeida Maciel, en Pesqueira-PE. El objetivo de este trabajo fue investigar cómo los estudiantes desarrollarían sus habilidades de interpretación al participar en actividades de alfabetización. La actividad se llevó a cabo en tres etapas: en la primera, recolectamos datos a través de una prueba previa para medir lo que los estudiantes ya sabían sobre estadísticas, en la segunda una intervención pedagógica y, finalmente, una prueba posterior, para comparar los resultados y verificar cómo los estudiantes reaccionaron a la actividad. Se realizó una investigación de campo, con la intervención enfocada en trabajar con estadísticas aplicadas en varios contextos cercanos a los estudiantes. Los resultados mostraron una mejora significativa en comparación del exámen previo con la prueba posterior, lo que demuestra la efectividad del trabajo con actividades de alfabetización en la enseñanza del procesamiento de la información.  Na atualidade, a estatística é uma das principais ciências utilizadas para descrever fenômenos da realidade e todo cidadão deve estar preparado para tal. Este trabalho versa sobre a aplicação de um instrumento de verificação de letramento estatístico em uma turma de ensino médio da Escola de Referência em Ensino Médio José de Almeida Maciel, em Pesqueira-PE. Objetivou-se com esta pesquisa investigar de que maneira os estudantes desenvolveriam suas habilidades de interpretação ao envolverem-se com atividades de letramento. A atividade ocorreu em três etapas: na primeira, coletamos dados por meio de um pré-teste para mensurar o que os estudantes já conheciam acerca de estatística; na segunda, uma intervenção pedagógica; e, por último, um pós-teste para comparar os resultados e verificar como os estudantes reagiram à atividade. Realizou-se uma pesquisa de campo, com a intervenção voltada ao trabalho com a estatística aplicada em diversos contextos próximos dos estudantes. Os resultados mostraram uma melhora significativa em comparação do pré-teste com o pós-teste, assim, demonstrando a eficácia do trabalho com atividades de letramento no ensino da estatística e probabilidade.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/39710.37001/remat25269062v17id397Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020043Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020043Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020043Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200432526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/397/215https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira da Silva, Anderson RodrigoLopes Oliveira da Silva, Bruno Leite de ALmeida, Fernando Emílio2021-05-05T18:50:12ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches
Intervención pedagógica bajo la optica del letramiento estadístico: una propuesta por intermédio de pesquisas
Intervenção pedagógica sob a ótica do letramento estatístico: uma proposta por intermédio de pesquisas
title Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches
spellingShingle Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches
Oliveira da Silva, Anderson Rodrigo
statistic
statistical literacy
statistical education
high school
estadística
alfabetización estadística
educación estadística
enseñanza secundária
estatística
letramento estatístico
educação estatística
ensino médio
title_short Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches
title_full Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches
title_fullStr Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches
title_full_unstemmed Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches
title_sort Pedagogical intervention according to the perspective of statistical literacy: an observation made by means of researches
author Oliveira da Silva, Anderson Rodrigo
author_facet Oliveira da Silva, Anderson Rodrigo
Lopes Oliveira da Silva, Bruno
Leite de ALmeida, Fernando Emílio
author_role author
author2 Lopes Oliveira da Silva, Bruno
Leite de ALmeida, Fernando Emílio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira da Silva, Anderson Rodrigo
Lopes Oliveira da Silva, Bruno
Leite de ALmeida, Fernando Emílio
dc.subject.por.fl_str_mv statistic
statistical literacy
statistical education
high school
estadística
alfabetización estadística
educación estadística
enseñanza secundária
estatística
letramento estatístico
educação estatística
ensino médio
topic statistic
statistical literacy
statistical education
high school
estadística
alfabetización estadística
educación estadística
enseñanza secundária
estatística
letramento estatístico
educação estatística
ensino médio
description In the present moment, the statistic is one of the main sciences used to describe phenomena of reality and every citizen must be prepared to it. This work involves the application a statistical literacy verification tool in a high school class of José de Almeida Maciel School, in Pesqueira-PE. The activity happened in three stages: in the first, we collected data by a pre-test to measure what students already knew about statistic, in the second, a pedagogical intervention, and lastly a posterior-test, to compare the results and to check how the students reacted to the activity. After, was made a field research, with the intervention focused on work with applied statistic in different contexts close to students. The results showed a significant improvement in comparison of the pre-test with the posterior-test, demonstrating, therefore, efficiency of work with literacy activities in the teaching of statistic and probility.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/397
10.37001/remat25269062v17id397
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/397
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id397
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/397/215
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020043
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 17 (2020): Publicação Contínua; e020043
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020043
Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020043
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497603342336