YU-GI-OH: playing with mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Daniel Jesus
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/160
Resumo: The present paper talk about the importance of the games play in the life of children and teenagers life, improving the learning when associated to the study of mathematics. Based on the assumption that learning, when it occurs in a dynamic and enjoyable way becomes more effective and meaningful, it is intended to be evidenced through an experience of building and exploring the game YU-GI-OH: Playing with mathematics in wich way teaching can be supported by a playful methodology, within the reality of students, while teaching supported by copying, reproduction and proofs has contributed to the prejudice that mathematics is a "boring" and "difficult" discipline. In this way, to increase the knowledge about a subject so relevant and that has much to contribute with the improvement in the cognitive assimilations of the mathematical concepts, presents / displays with promising airs to gradually make this teaching pleasurable for students and also teachers. We will discuss the effect of games associated with mathematics contents perceiving them as allies in achieving the objectives that make the teaching-learning process feasible.
id SBEM_766e7e9a39caacf3c155bcd040bd9ed2
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/160
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling YU-GI-OH: playing with mathematicsYU-GI-OH: jugando con la matemáticaYU-GI-OH: jogando com a MatemáticaJust kiddingLearningEducationLudicidadaprendizajeEducaciónLudicidadeAprendizagemEducação.The present paper talk about the importance of the games play in the life of children and teenagers life, improving the learning when associated to the study of mathematics. Based on the assumption that learning, when it occurs in a dynamic and enjoyable way becomes more effective and meaningful, it is intended to be evidenced through an experience of building and exploring the game YU-GI-OH: Playing with mathematics in wich way teaching can be supported by a playful methodology, within the reality of students, while teaching supported by copying, reproduction and proofs has contributed to the prejudice that mathematics is a "boring" and "difficult" discipline. In this way, to increase the knowledge about a subject so relevant and that has much to contribute with the improvement in the cognitive assimilations of the mathematical concepts, presents / displays with promising airs to gradually make this teaching pleasurable for students and also teachers. We will discuss the effect of games associated with mathematics contents perceiving them as allies in achieving the objectives that make the teaching-learning process feasible.El presente relato de experiencia aborda la importancia que los juegos ejercen en la vida de niños y jóvenes optimizando el aprendizaje cuando asociados al estudio de matemáticas. A partir del supuesto de que el aprendizaje, ocurre cuando de forma dinámica y placentera se vuelve más efectiva y significativa, se pretende evidenciar a través de una experiencia de construcción y exploración del juego YU-GI-OH: Jugar con las matemáticas es un acto de enseñar respaldado en una metodología lúdica, dentro de la realidad de los alumnos es eficiente, a envés de enseñar apoyado en la copia, reproducción y pruebas han contribuido a sostener el prejuicio de que las matemáticas son una disciplina "aburrida" y "difícil". De este modo, ampliar el conocimiento acerca de un asunto tan relevante y que tiene mucho que contribuir con la mejora en las asimilaciones cognitivas de los conceptos matemáticos, se presenta con aires prometedores de hacer gradualmente esa enseñanza placentera para alumnos y también profesores. Discutiremos el efecto de los juegos asociados a contenidos de matemáticas percibiendolos como aliados en la consecución de los objetivos que viabilicen el proceso de enseñanza-aprendizaje.O presente relato de experiência aborda a importância que os jogos exercem na vida de crianças e jovens otimizando o aprendizado quando associados ao estudo de matemática. Partindo do pressuposto de que a aprendizagem, quando ocorre de forma dinâmica e prazerosa torna-se mais efetiva e significativa, pretende-se evidenciar através de uma experiência de construção e exploração do jogo YU-GI-OH: Jogando com a matemática o quanto o ato de lecionar respaldado numa metodologia lúdica, dentro da realidade dos alunos é eficiente, ao tempo que ensinar apoiado na cópia, reprodução e provas têm contribuído para sustentar o preconceito de que a matemática é uma disciplina “chata” e “difícil”. Desse modo, ampliar o conhecimento acerca de um assunto tão relevante e que tem muito a contribuir com a melhoria nas assimilações cognitivas dos conceitos matemáticos, apresenta-se com ares promissores de tornar gradualmente esse ensino prazeroso para alunos e também professores. Discutiremos o efeito dos jogos associados a conteúdos de matemática percebendo-os como aliados na consecução dos objetivos que viabilizem o processo de ensino-aprendizagem.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/16010.25090/remat25269062v16n222019p299a307Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 22 (2019): maio/ago. 2019; 299 - 307Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 22 (2019): maio/ago. 2019; 299 - 307Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 22 (2019): maio/ago. 2019; 299 - 307Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 22 (2019): maio/ago. 2019; 299 - 3072526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/160/pdfCopyright (c) 2019 Daniel Jesus Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Daniel Jesus2021-05-06T16:11:24ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv YU-GI-OH: playing with mathematics
YU-GI-OH: jugando con la matemática
YU-GI-OH: jogando com a Matemática
title YU-GI-OH: playing with mathematics
spellingShingle YU-GI-OH: playing with mathematics
Silva, Daniel Jesus
Just kidding
Learning
Education
Ludicidad
aprendizaje
Educación
Ludicidade
Aprendizagem
Educação.
title_short YU-GI-OH: playing with mathematics
title_full YU-GI-OH: playing with mathematics
title_fullStr YU-GI-OH: playing with mathematics
title_full_unstemmed YU-GI-OH: playing with mathematics
title_sort YU-GI-OH: playing with mathematics
author Silva, Daniel Jesus
author_facet Silva, Daniel Jesus
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Daniel Jesus
dc.subject.por.fl_str_mv Just kidding
Learning
Education
Ludicidad
aprendizaje
Educación
Ludicidade
Aprendizagem
Educação.
topic Just kidding
Learning
Education
Ludicidad
aprendizaje
Educación
Ludicidade
Aprendizagem
Educação.
description The present paper talk about the importance of the games play in the life of children and teenagers life, improving the learning when associated to the study of mathematics. Based on the assumption that learning, when it occurs in a dynamic and enjoyable way becomes more effective and meaningful, it is intended to be evidenced through an experience of building and exploring the game YU-GI-OH: Playing with mathematics in wich way teaching can be supported by a playful methodology, within the reality of students, while teaching supported by copying, reproduction and proofs has contributed to the prejudice that mathematics is a "boring" and "difficult" discipline. In this way, to increase the knowledge about a subject so relevant and that has much to contribute with the improvement in the cognitive assimilations of the mathematical concepts, presents / displays with promising airs to gradually make this teaching pleasurable for students and also teachers. We will discuss the effect of games associated with mathematics contents perceiving them as allies in achieving the objectives that make the teaching-learning process feasible.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/160
10.25090/remat25269062v16n222019p299a307
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/160
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v16n222019p299a307
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/160/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Daniel Jesus Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Daniel Jesus Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 22 (2019): maio/ago. 2019; 299 - 307
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 22 (2019): maio/ago. 2019; 299 - 307
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 22 (2019): maio/ago. 2019; 299 - 307
Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 22 (2019): maio/ago. 2019; 299 - 307
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313496954273792