Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Américo Junior Nunes da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4489
Resumo: This article aims to critically analyze an extensionist activity carried out in the 9th year of elementary school in a municipal public school belonging to the Território de Identidade Piemonte Norte do Itapicuru, involving concepts of Plane Geometry; and its implications for teacher education and the teaching-learning process of Mathematics. For the construction of the workshop didactic materials were used in a ludic perspective. The choice was made due to the possibility of promoting potentially playful learning, based on more dynamic, interactive and pleasurable teaching-learning movements. The activity is linked to the Study and Research Laboratory in Mathematics Education (LEPEM/CNPq) of the State University of Bahia, Campus VII. We understand that the training itineraries proposed in the workshop were constituted as facilitators of students' learning, regarding geometric concepts, while allowing the process of mathematizing to be taken as a pleasure.
id UCS-4_6ebef4e3e0dec59eb52ac103eb4eed11
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4489
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary SchoolLa ludicidad y la enseñanza de las Matemáticas: ampliando la mirada sobre una actividad extensionista en la Educación BásicaA ludicidade e o ensino de Matemática: ampliando o olhar acerca de uma atividade extensionista no Ensino FundamentalLudicidadeOficinaGeometriaEnsino-AprendizagemPlayfulnessWorkshopGeometryTeaching-LearningLudicidadTallerGeometríaEnseñanza-AprendizajeThis article aims to critically analyze an extensionist activity carried out in the 9th year of elementary school in a municipal public school belonging to the Território de Identidade Piemonte Norte do Itapicuru, involving concepts of Plane Geometry; and its implications for teacher education and the teaching-learning process of Mathematics. For the construction of the workshop didactic materials were used in a ludic perspective. The choice was made due to the possibility of promoting potentially playful learning, based on more dynamic, interactive and pleasurable teaching-learning movements. The activity is linked to the Study and Research Laboratory in Mathematics Education (LEPEM/CNPq) of the State University of Bahia, Campus VII. We understand that the training itineraries proposed in the workshop were constituted as facilitators of students' learning, regarding geometric concepts, while allowing the process of mathematizing to be taken as a pleasure.Este artículo tiene como objetivo analizar críticamente una actividad extensionista realizada en el 9º año de la enseñanza fundamental en una escuela pública municipal perteneciente al Territorio de Identidade Piemonte Norte do Itapicuru, involucrando conceptos de Geometría Plana; y sus implicaciones para la formación docente y el proceso de enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas. Para la construcción del taller se utilizaron materiales didácticos en una perspectiva lúdica. La elección se hizo por la posibilidad de promover un aprendizaje potencialmente lúdico, basado en movimientos de enseñanza-aprendizaje más dinámicos, interactivos y placenteros. La actividad está vinculada al Laboratorio de Estudios e Investigaciones en Educación Matemática (LEPEM/CNPq) de la Universidad del Estado de Bahía, Campus VII. Entendemos que los itinerarios formativos propuestos en el taller se constituyeron en facilitadores del aprendizaje de los estudiantes, respecto a los conceptos geométricos, al mismo tiempo que permitían que el proceso de matematización se tomara como un placer.Este artigo tem por objetivo analisar criticamente uma atividade extensionista realizada no 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública municipal pertencente ao Território de Identidade Piemonte Norte do Itapicuru, envolvendo conceitos de Geometria Plana; e as suas implicações para a formação de professores e processo de ensino-aprendizagem da Matemática. Para a construção da oficina foram utilizados materiais didáticos em uma perspectiva lúdica. A escolha se deu pela possibilidade de promover um aprendizado potencialmente lúdico, a partir de movimentos de ensino-aprendizagem mais dinâmicos, interativos e prazerosos. A atividade está vinculada ao Laboratório de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática (LEPEM/CNPq) da Universidade do Estado da Bahia, Campus VII. Entendemos que os itinerários formativos propostos na oficina constituíram-se enquanto facilitadores da aprendizagem dos alunos, no que tange os conceitos geométricos, ao tempo que permitiu que o processo de matematizar fosse tomado como prazeroso.Editora Cruzeiro do Sul2023-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/448910.26843/rencima.v14n2a14Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-162179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4489/2059https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Américo Junior Nunes da2023-05-14T16:59:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4489Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-14T16:59:48Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School
La ludicidad y la enseñanza de las Matemáticas: ampliando la mirada sobre una actividad extensionista en la Educación Básica
A ludicidade e o ensino de Matemática: ampliando o olhar acerca de uma atividade extensionista no Ensino Fundamental
title Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School
spellingShingle Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School
Silva, Américo Junior Nunes da
Ludicidade
Oficina
Geometria
Ensino-Aprendizagem
Playfulness
Workshop
Geometry
Teaching-Learning
Ludicidad
Taller
Geometría
Enseñanza-Aprendizaje
title_short Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School
title_full Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School
title_fullStr Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School
title_full_unstemmed Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School
title_sort Ludicity and the teaching of Mathematics: broadening the look on an extensionist activity in Elementary School
author Silva, Américo Junior Nunes da
author_facet Silva, Américo Junior Nunes da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Américo Junior Nunes da
dc.subject.por.fl_str_mv Ludicidade
Oficina
Geometria
Ensino-Aprendizagem
Playfulness
Workshop
Geometry
Teaching-Learning
Ludicidad
Taller
Geometría
Enseñanza-Aprendizaje
topic Ludicidade
Oficina
Geometria
Ensino-Aprendizagem
Playfulness
Workshop
Geometry
Teaching-Learning
Ludicidad
Taller
Geometría
Enseñanza-Aprendizaje
description This article aims to critically analyze an extensionist activity carried out in the 9th year of elementary school in a municipal public school belonging to the Território de Identidade Piemonte Norte do Itapicuru, involving concepts of Plane Geometry; and its implications for teacher education and the teaching-learning process of Mathematics. For the construction of the workshop didactic materials were used in a ludic perspective. The choice was made due to the possibility of promoting potentially playful learning, based on more dynamic, interactive and pleasurable teaching-learning movements. The activity is linked to the Study and Research Laboratory in Mathematics Education (LEPEM/CNPq) of the State University of Bahia, Campus VII. We understand that the training itineraries proposed in the workshop were constituted as facilitators of students' learning, regarding geometric concepts, while allowing the process of mathematizing to be taken as a pleasure.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4489
10.26843/rencima.v14n2a14
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4489
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n2a14
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4489/2059
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-16
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134159360000