The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
DOI: | 10.37001/emr.v28i81.3451 |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3451 |
Resumo: | The article presents an action carried out by SBEM's RS regional office, which consists of organizing and publishing a quarterly periodical leaflet in which materials are presented, as well as suggestions for texts and videos involving practices in the classroom or related to training aspects. After the publication of six leaflets, the possibility of investigating the type of reach and implications of this action for the members of the regional was conjectured. With that, through a descriptive case study with qualitative approach, a group of participating teachers, who were asked to respond a questionnaire, was chosen. The responses were organized and analyzed based on the theoretical framework of the dimensions of teacher professional development. From our analyzes, it is concluded that the leaflet, for the teachers participating in the study, has been a vector for the exercise of self-training, with a view to creating and developing activities for Mathematics classes. |
id |
SBEM_MAT-1_26b03d9508dc0955b59085d41810aa61 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3451 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
spelling |
The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional developmentEl uso de un folletín para hablar de Matemáticas: un informe sobre el desarrollo profesional docenteO uso de um folhetim para dialogar sobre Matemáticas: um relato envolvendo desenvolvimento profissional docenteDesarrollo profesional docenteFolletínFormación de profesores de MatemáticasPrácticas en el aulaTeacher professional developmentLeafletMathematics teacher trainingClassroom practicesDesenvolvimento profissional docenteFolhetimFormação de professores de MatemáticaPráticas para a sala de aulaThe article presents an action carried out by SBEM's RS regional office, which consists of organizing and publishing a quarterly periodical leaflet in which materials are presented, as well as suggestions for texts and videos involving practices in the classroom or related to training aspects. After the publication of six leaflets, the possibility of investigating the type of reach and implications of this action for the members of the regional was conjectured. With that, through a descriptive case study with qualitative approach, a group of participating teachers, who were asked to respond a questionnaire, was chosen. The responses were organized and analyzed based on the theoretical framework of the dimensions of teacher professional development. From our analyzes, it is concluded that the leaflet, for the teachers participating in the study, has been a vector for the exercise of self-training, with a view to creating and developing activities for Mathematics classes.El artículo presenta una acción llevada a cabo por la regional RS de la SBEM que consiste en organizar y publicar un folletín trimestral en el que se proponen materiales, sugerencias de textos y videos relacionados con prácticas en el aula o aspectos formativos. Luego de la publicación de seis folletines, se consideró la posibilidad de investigar los alcances e implicaciones de esta acción para los integrantes de la regional. Por lo tanto, a través de un estudio de caso descriptivo con enfoque cualitativo, se seleccionó un grupo de docentes participantes, a quienes se les solicitó responder un cuestionario. Las respuestas fueron organizadas y analizadas a partir del marco teórico de las dimensiones del desarrollo profesional docente. A partir de los análisis, se concluye que el folletín, para los docentes participantes del estudio, ha sido un vector para el ejercicio de la autoformación, con el fin de crear y desarrollar actividades para las clases de Matemáticas.O artigo apresenta uma ação realizada pela regional RS da SBEM que consiste na organização e publicação de um folhetim trimestral no qual são propostos materiais, sugestões de textos e vídeos que envolvem práticas em sala de aula ou relacionam-se a aspectos formativos. Após a publicação de seis folhetins, conjecturou-se a possibilidade de investigar qual o tipo de alcance e implicações dessa ação para os membros da regional. Com isso, por meio de um estudo de caso descritivo com viés qualitativo, foi escolhido um grupo de professores participantes, a quem se propôs responder a um questionário. As respostas foram organizadas e analisadas frente ao referencial teórico das dimensões do desenvolvimento profissional docente. A partir das nossas análises, conclui-se que o folhetim, para os professores participantes do estudo, tem sido um vetor para o exercício da autoformação, com vistas à criação e ao desenvolvimento de atividades para as aulas de Matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/345110.37001/emr.v28i81.3451Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3451/2490https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Bona, Aline SilvaSilva, Rodrigo Sychocki da2023-12-18T14:22:04Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3451Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-12-18T14:22:04Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development El uso de un folletín para hablar de Matemáticas: un informe sobre el desarrollo profesional docente O uso de um folhetim para dialogar sobre Matemáticas: um relato envolvendo desenvolvimento profissional docente |
title |
The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development |
spellingShingle |
The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development de Bona, Aline Silva Desarrollo profesional docente Folletín Formación de profesores de Matemáticas Prácticas en el aula Teacher professional development Leaflet Mathematics teacher training Classroom practices Desenvolvimento profissional docente Folhetim Formação de professores de Matemática Práticas para a sala de aula de Bona, Aline Silva Desarrollo profesional docente Folletín Formación de profesores de Matemáticas Prácticas en el aula Teacher professional development Leaflet Mathematics teacher training Classroom practices Desenvolvimento profissional docente Folhetim Formação de professores de Matemática Práticas para a sala de aula |
title_short |
The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development |
title_full |
The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development |
title_fullStr |
The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development |
title_full_unstemmed |
The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development |
title_sort |
The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development |
author |
de Bona, Aline Silva |
author_facet |
de Bona, Aline Silva de Bona, Aline Silva Silva, Rodrigo Sychocki da Silva, Rodrigo Sychocki da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Rodrigo Sychocki da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Bona, Aline Silva Silva, Rodrigo Sychocki da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desarrollo profesional docente Folletín Formación de profesores de Matemáticas Prácticas en el aula Teacher professional development Leaflet Mathematics teacher training Classroom practices Desenvolvimento profissional docente Folhetim Formação de professores de Matemática Práticas para a sala de aula |
topic |
Desarrollo profesional docente Folletín Formación de profesores de Matemáticas Prácticas en el aula Teacher professional development Leaflet Mathematics teacher training Classroom practices Desenvolvimento profissional docente Folhetim Formação de professores de Matemática Práticas para a sala de aula |
description |
The article presents an action carried out by SBEM's RS regional office, which consists of organizing and publishing a quarterly periodical leaflet in which materials are presented, as well as suggestions for texts and videos involving practices in the classroom or related to training aspects. After the publication of six leaflets, the possibility of investigating the type of reach and implications of this action for the members of the regional was conjectured. With that, through a descriptive case study with qualitative approach, a group of participating teachers, who were asked to respond a questionnaire, was chosen. The responses were organized and analyzed based on the theoretical framework of the dimensions of teacher professional development. From our analyzes, it is concluded that the leaflet, for the teachers participating in the study, has been a vector for the exercise of self-training, with a view to creating and developing activities for Mathematics classes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3451 10.37001/emr.v28i81.3451 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3451 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v28i81.3451 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3451/2490 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-15 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1822182131003031552 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.37001/emr.v28i81.3451 |