The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Bona, Aline Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Rodrigo Sychocki da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3451
Resumo: The article presents an action carried out by SBEM's RS regional office, which consists of organizing and publishing a quarterly periodical leaflet in which materials are presented, as well as suggestions for texts and videos involving practices in the classroom or related to training aspects. After the publication of six leaflets, the possibility of investigating the type of reach and implications of this action for the members of the regional was conjectured. With that, through a descriptive case study with qualitative approach, a group of participating teachers, who were asked to respond a questionnaire, was chosen. The responses were organized and analyzed based on the theoretical framework of the dimensions of teacher professional development. From our analyzes, it is concluded that the leaflet, for the teachers participating in the study, has been a vector for the exercise of self-training, with a view to creating and developing activities for Mathematics classes.
id SBEM_MAT-1_26b03d9508dc0955b59085d41810aa61
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3451
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional developmentEl uso de un folletín para hablar de Matemáticas: un informe sobre el desarrollo profesional docenteO uso de um folhetim para dialogar sobre Matemáticas: um relato envolvendo desenvolvimento profissional docenteDesarrollo profesional docenteFolletínFormación de profesores de MatemáticasPrácticas en el aulaTeacher professional developmentLeafletMathematics teacher trainingClassroom practicesDesenvolvimento profissional docenteFolhetimFormação de professores de MatemáticaPráticas para a sala de aulaThe article presents an action carried out by SBEM's RS regional office, which consists of organizing and publishing a quarterly periodical leaflet in which materials are presented, as well as suggestions for texts and videos involving practices in the classroom or related to training aspects. After the publication of six leaflets, the possibility of investigating the type of reach and implications of this action for the members of the regional was conjectured. With that, through a descriptive case study with qualitative approach, a group of participating teachers, who were asked to respond a questionnaire, was chosen. The responses were organized and analyzed based on the theoretical framework of the dimensions of teacher professional development. From our analyzes, it is concluded that the leaflet, for the teachers participating in the study, has been a vector for the exercise of self-training, with a view to creating and developing activities for Mathematics classes.El artículo presenta una acción llevada a cabo por la regional RS de la SBEM que consiste en organizar y publicar un folletín trimestral en el que se proponen materiales, sugerencias de textos y videos relacionados con prácticas en el aula o aspectos formativos. Luego de la publicación de seis folletines, se consideró la posibilidad de investigar los alcances e implicaciones de esta acción para los integrantes de la regional. Por lo tanto, a través de un estudio de caso descriptivo con enfoque cualitativo, se seleccionó un grupo de docentes participantes, a quienes se les solicitó responder un cuestionario. Las respuestas fueron organizadas y analizadas a partir del marco teórico de las dimensiones del desarrollo profesional docente. A partir de los análisis, se concluye que el folletín, para los docentes participantes del estudio, ha sido un vector para el ejercicio de la autoformación, con el fin de crear y desarrollar actividades para las clases de Matemáticas.O artigo apresenta uma ação realizada pela regional RS da SBEM que consiste na organização e publicação de um folhetim trimestral no qual são propostos materiais, sugestões de textos e vídeos que envolvem práticas em sala de aula ou relacionam-se a aspectos formativos. Após a publicação de seis folhetins, conjecturou-se a possibilidade de investigar qual o tipo de alcance e implicações dessa ação para os membros da regional. Com isso, por meio de um estudo de caso descritivo com viés qualitativo, foi escolhido um grupo de professores participantes, a quem se propôs responder a um questionário. As respostas foram organizadas e analisadas frente ao referencial teórico das dimensões do desenvolvimento profissional docente. A partir das nossas análises, conclui-se que o folhetim, para os professores participantes do estudo, tem sido um vetor para o exercício da autoformação, com vistas à criação e ao desenvolvimento de atividades para as aulas de Matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/345110.37001/emr.v28i81.3451Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3451/2490https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Bona, Aline SilvaSilva, Rodrigo Sychocki da2023-12-18T14:22:04Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3451Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-12-18T14:22:04Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development
El uso de un folletín para hablar de Matemáticas: un informe sobre el desarrollo profesional docente
O uso de um folhetim para dialogar sobre Matemáticas: um relato envolvendo desenvolvimento profissional docente
title The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development
spellingShingle The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development
de Bona, Aline Silva
Desarrollo profesional docente
Folletín
Formación de profesores de Matemáticas
Prácticas en el aula
Teacher professional development
Leaflet
Mathematics teacher training
Classroom practices
Desenvolvimento profissional docente
Folhetim
Formação de professores de Matemática
Práticas para a sala de aula
title_short The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development
title_full The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development
title_fullStr The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development
title_full_unstemmed The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development
title_sort The use of a leaflet to dialogue about Mathematics: a report involving teacher professional development
author de Bona, Aline Silva
author_facet de Bona, Aline Silva
Silva, Rodrigo Sychocki da
author_role author
author2 Silva, Rodrigo Sychocki da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Bona, Aline Silva
Silva, Rodrigo Sychocki da
dc.subject.por.fl_str_mv Desarrollo profesional docente
Folletín
Formación de profesores de Matemáticas
Prácticas en el aula
Teacher professional development
Leaflet
Mathematics teacher training
Classroom practices
Desenvolvimento profissional docente
Folhetim
Formação de professores de Matemática
Práticas para a sala de aula
topic Desarrollo profesional docente
Folletín
Formación de profesores de Matemáticas
Prácticas en el aula
Teacher professional development
Leaflet
Mathematics teacher training
Classroom practices
Desenvolvimento profissional docente
Folhetim
Formação de professores de Matemática
Práticas para a sala de aula
description The article presents an action carried out by SBEM's RS regional office, which consists of organizing and publishing a quarterly periodical leaflet in which materials are presented, as well as suggestions for texts and videos involving practices in the classroom or related to training aspects. After the publication of six leaflets, the possibility of investigating the type of reach and implications of this action for the members of the regional was conjectured. With that, through a descriptive case study with qualitative approach, a group of participating teachers, who were asked to respond a questionnaire, was chosen. The responses were organized and analyzed based on the theoretical framework of the dimensions of teacher professional development. From our analyzes, it is concluded that the leaflet, for the teachers participating in the study, has been a vector for the exercise of self-training, with a view to creating and developing activities for Mathematics classes.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3451
10.37001/emr.v28i81.3451
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3451
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i81.3451
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3451/2490
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-15
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131618463744