Reflections on the Initial Training of Teachers who teach Mathematics from the I FPMAT-MT experience
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3470 |
Resumo: | The objective of this article is to reflect on the dialogues held within two Discussion Groups (DG), named articulators, in the I Forum on the Initial Training of Teachers who teach / of Mathematics in Mato Grosso (I FPMAT-MT) organized by the SBEM - Mato Grosso Regional Office. The data were obtained through the oral records (RO) and written reports (RE) produced by the forum organizing committee. The dialogues evidenced how little space is dedicated to the mathematical content, its foundations and methodologies in the curricula of the Pedagogy courses; in addition, they unveiled the near absence of space dedicated to didactic-pedagogical training and to the articulation between theory and practice in the curricular components of the Mathematics undergraduate courses. The conclusion drawn indicates that it is crucial to restructure the curricula of the courses based on their needs in order to overcome the weaknesses and bring new perspectives to the training of teachers who teach / of Mathematics. |
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Reflections on the Initial Training of Teachers who teach Mathematics from the I FPMAT-MT experienceReflexiones sobre la Formación Inicial de Profesores que enseñan Matemáticas desde la experiencia en el I FPMAT-MTReflexões sobre a Formação Inicial de Professores que ensinam Matemática a partir da experiência no I FPMAT-MT PedagogíaGrado en MatemáticasPlan de estudiosFormación de ProfesoresPedagogyUndergraduation Degree in MathematicsSyllabusTeachers` TrainingPedagogiaLicenciatura em MatemáticaCurrículoFormação de ProfessoresThe objective of this article is to reflect on the dialogues held within two Discussion Groups (DG), named articulators, in the I Forum on the Initial Training of Teachers who teach / of Mathematics in Mato Grosso (I FPMAT-MT) organized by the SBEM - Mato Grosso Regional Office. The data were obtained through the oral records (RO) and written reports (RE) produced by the forum organizing committee. The dialogues evidenced how little space is dedicated to the mathematical content, its foundations and methodologies in the curricula of the Pedagogy courses; in addition, they unveiled the near absence of space dedicated to didactic-pedagogical training and to the articulation between theory and practice in the curricular components of the Mathematics undergraduate courses. The conclusion drawn indicates that it is crucial to restructure the curricula of the courses based on their needs in order to overcome the weaknesses and bring new perspectives to the training of teachers who teach / of Mathematics.El objetivo de este artículo es reflexionar acerca de los diálogos establecidos en dos Grupos de Discusión (GD), denominados articuladores, en la realización del I Foro de Formación Inicial de Profesores que enseñan Matemáticas de Mato Grosso (I FPMAT-MT) organizado por la SBEM - Regional de Mato Grosso. Los datos se recopilaron mediante las reseñas orales (RO) y los reportes escritos (RE) elaborados por el comité organizador del foro. Los diálogos evidenciaron el poco espacio dedicado al contenido matemático, sus fundamentos y metodologías en los currículos de los cursos de Pedagogía; además, revelaron la casi ausencia de espacio dedicado a la formación didáctico-pedagógica y a la articulación entre la teoría y la práctica en los componentes curriculares de las carreras de Matemáticas. Se concluye que es imprescindible reestructurar los planes de estudio de los cursos desde sus necesidades a fin de superar las deficiencias y aportar nuevas perspectivas a la formación de los profesores que enseñan / de matemáticas.Refletir sobre os diálogos estabelecidos em dois Grupos de Discussão (GD), denominados de articuladores na realização do I Fórum Mato-Grossense de Formação Inicial de Professores que Ensinam Matemática (I FPMAT-MT), organizado pela SBEM – Regional de Mato Grosso, é o objetivo deste artigo. Os dados foram obtidos mediante os registros orais (RO) e relatos escritos (RE) produzidos pela comissão organizadora do fórum. Os diálogos evidenciaram o pouco espaço dedicado ao conteúdo matemático, a seus fundamentos e metodologias, nos currículos dos cursos de Pedagogia; revelaram, ainda, a quase ausência do espaço dedicado à formação didático-pedagógica e à articulação teoria-prática nos componentes curriculares dos cursos de Licenciatura em Matemática. Conclui-se que é imprescindível reestruturar os currículos dos cursos a partir de suas necessidades, de modo a superar as fragilidades e trazer novas perspectivas para a formação de professores que ensinam matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/347010.37001/emr.v28i81.3470Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-162317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3470/2496https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPessoa Bitencourt, LoriégeMoura, Liliana Karla Jorge de Gomes, Jennifer Boscato Zuchetti, José Humberto Veríssimo 2023-12-18T14:22:04Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3470Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-12-18T14:22:04Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
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