New High School Challenges
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3319 |
Resumo: | Being a teacher in Brazilian Basic Education means being tested at all times, adapting to continuous changes in educational guidelines, precarious initial and continuing formation and demands for improving educational indicators, despite the lack of available resources. We started the year of 2023 with schools impacted by the effects of the COVID-19 pandemic, such as lags, training gaps and low level of student engagement, experiencing a broad curriculum reform, triggered by the National Common Curricular Base, amid political turmoil, with exchanges of governors at federal and state level, ministers and secretaries, as well as public policies in Education, Culture, Science and Technology, Environment and related areas. In the New High School, we experienced the implantation and implementation of Formation Itineraries, Transversal Contemporary Themes, and the consequent restructuring of the curriculum. In high school for 30 years, this is the biggest change I've ever seen. That is what this article is about. |
id |
SBEM_MAT-1_701d49c5c2468a2f861248ea09b0125d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3319 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
New High School ChallengesDesafíos de la Nueva Escuela SecundariaDesafios do Novo Ensino MédioNew High School. Formation Itineraries. Common National Curriculum Base. Curriculum Reform. Mathematics Teaching.Novo Ensino Médio. Itinerários Formativos. Base Nacional Comum Curricular. Reforma Curricular. Ensino de Matemática. Nueva Secundaria. Itinerarios Formativos. Base Curricular Nacional Común. Reforma Curricular. Enseñanza de las Matemáticas.Being a teacher in Brazilian Basic Education means being tested at all times, adapting to continuous changes in educational guidelines, precarious initial and continuing formation and demands for improving educational indicators, despite the lack of available resources. We started the year of 2023 with schools impacted by the effects of the COVID-19 pandemic, such as lags, training gaps and low level of student engagement, experiencing a broad curriculum reform, triggered by the National Common Curricular Base, amid political turmoil, with exchanges of governors at federal and state level, ministers and secretaries, as well as public policies in Education, Culture, Science and Technology, Environment and related areas. In the New High School, we experienced the implantation and implementation of Formation Itineraries, Transversal Contemporary Themes, and the consequent restructuring of the curriculum. In high school for 30 years, this is the biggest change I've ever seen. That is what this article is about.Ser docente en la Educación Básica brasileña significa estar a prueba en todo momento, adaptarse a los continuos cambios en las directrices educativas, la precaria formación inicial y continua y las exigencias de mejora de los indicadores educativos, a pesar de la escasez de recursos disponibles. Iniciamos el año escolar 2023 impactados por los efectos de la pandemia del COVID-19, como rezagos, brechas de formación y bajo nivel de participación estudiantil, experimentando una amplia reforma curricular, impulsada por la Base Curricular Común Nacional, en medio de la agitación política, con intercambios gubernamentales a nivel federal y en las provincias, ministros y secretarios, así como de políticas públicas en Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología, Medio Ambiente y áreas afines. En la Nueva Secundaria, vivimos la implantación e implementación de Itinerarios Formativos, Temas Transversales Contemporáneos, y la consecuente reestructuración del currículo. En la escuela secundaria durante 30 años, este es el cambio más grande que he visto. De eso se trata este artículo.Ser professor na Educação Básica brasileira significa ser testado a todo instante, adaptar-se a contínuas modificações nas diretrizes educacionais, à precária formação inicial e continuada e às cobranças por melhoraria dos indicadores educacionais, a despeito da falta de recursos disponíveis. Iniciamos o ano letivo de 2023 impactados pelos efeitos da pandemia de COVID-19, como defasagens, lacunas formativas e baixo nível de engajamento discente, vivenciando uma ampla reforma curricular, desencadeada pela Base Nacional Comum Curricular, em meio à turbulência política, com trocas de governantes em nível federal e estadual, ministros e secretários, bem como de políticas públicas na Educação, Cultura, Ciência e Tecnologia, Meio Ambiente e áreas afins. No Novo Ensino Médio, vivemos a implantação e implementação dos Itinerários Formativos, Temas Contemporâneos Transversais, e a consequente reestruturação da grade curricular. Atuando há 30 anos no Ensino Médio, essa é a maior mudança que já presenciei. É disso que trata esse artigo. Palavras-chave: Novo Ensino Médio. Itinerários Formativos. Base Nacional Comum Curricular. Reforma Curricular. Ensino de Matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/331910.37001/emr.v28i78.3319Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 186-1902317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3319/2311https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGiordano, Cassio Cristiano2023-03-31T17:42:57Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3319Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-03-31T17:42:57Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
New High School Challenges Desafíos de la Nueva Escuela Secundaria Desafios do Novo Ensino Médio |
title |
New High School Challenges |
spellingShingle |
New High School Challenges Giordano, Cassio Cristiano New High School. Formation Itineraries. Common National Curriculum Base. Curriculum Reform. Mathematics Teaching. Novo Ensino Médio. Itinerários Formativos. Base Nacional Comum Curricular. Reforma Curricular. Ensino de Matemática. Nueva Secundaria. Itinerarios Formativos. Base Curricular Nacional Común. Reforma Curricular. Enseñanza de las Matemáticas. |
title_short |
New High School Challenges |
title_full |
New High School Challenges |
title_fullStr |
New High School Challenges |
title_full_unstemmed |
New High School Challenges |
title_sort |
New High School Challenges |
author |
Giordano, Cassio Cristiano |
author_facet |
Giordano, Cassio Cristiano |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giordano, Cassio Cristiano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
New High School. Formation Itineraries. Common National Curriculum Base. Curriculum Reform. Mathematics Teaching. Novo Ensino Médio. Itinerários Formativos. Base Nacional Comum Curricular. Reforma Curricular. Ensino de Matemática. Nueva Secundaria. Itinerarios Formativos. Base Curricular Nacional Común. Reforma Curricular. Enseñanza de las Matemáticas. |
topic |
New High School. Formation Itineraries. Common National Curriculum Base. Curriculum Reform. Mathematics Teaching. Novo Ensino Médio. Itinerários Formativos. Base Nacional Comum Curricular. Reforma Curricular. Ensino de Matemática. Nueva Secundaria. Itinerarios Formativos. Base Curricular Nacional Común. Reforma Curricular. Enseñanza de las Matemáticas. |
description |
Being a teacher in Brazilian Basic Education means being tested at all times, adapting to continuous changes in educational guidelines, precarious initial and continuing formation and demands for improving educational indicators, despite the lack of available resources. We started the year of 2023 with schools impacted by the effects of the COVID-19 pandemic, such as lags, training gaps and low level of student engagement, experiencing a broad curriculum reform, triggered by the National Common Curricular Base, amid political turmoil, with exchanges of governors at federal and state level, ministers and secretaries, as well as public policies in Education, Culture, Science and Technology, Environment and related areas. In the New High School, we experienced the implantation and implementation of Formation Itineraries, Transversal Contemporary Themes, and the consequent restructuring of the curriculum. In high school for 30 years, this is the biggest change I've ever seen. That is what this article is about. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3319 10.37001/emr.v28i78.3319 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3319 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v28i78.3319 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3319/2311 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 186-190 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131540869120 |