New High School Challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giordano, Cassio Cristiano
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3319
Resumo: Being a teacher in Brazilian Basic Education means being tested at all times, adapting to continuous changes in educational guidelines, precarious initial and continuing formation and demands for improving educational indicators, despite the lack of available resources. We started the year of 2023 with schools impacted by the effects of the COVID-19 pandemic, such as lags, training gaps and low level of student engagement, experiencing a broad curriculum reform, triggered by the National Common Curricular Base, amid political turmoil, with exchanges of governors at federal and state level, ministers and secretaries, as well as public policies in Education, Culture, Science and Technology, Environment and related areas. In the New High School, we experienced the implantation and implementation of Formation Itineraries, Transversal Contemporary Themes, and the consequent restructuring of the curriculum. In high school for 30 years, this is the biggest change I've ever seen. That is what this article is about.
id SBEM_MAT-1_701d49c5c2468a2f861248ea09b0125d
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3319
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling New High School ChallengesDesafíos de la Nueva Escuela SecundariaDesafios do Novo Ensino MédioNew High School. Formation Itineraries. Common National Curriculum Base. Curriculum Reform. Mathematics Teaching.Novo Ensino Médio. Itinerários Formativos. Base Nacional Comum Curricular. Reforma Curricular. Ensino de Matemática. Nueva Secundaria. Itinerarios Formativos. Base Curricular Nacional Común. Reforma Curricular. Enseñanza de las Matemáticas.Being a teacher in Brazilian Basic Education means being tested at all times, adapting to continuous changes in educational guidelines, precarious initial and continuing formation and demands for improving educational indicators, despite the lack of available resources. We started the year of 2023 with schools impacted by the effects of the COVID-19 pandemic, such as lags, training gaps and low level of student engagement, experiencing a broad curriculum reform, triggered by the National Common Curricular Base, amid political turmoil, with exchanges of governors at federal and state level, ministers and secretaries, as well as public policies in Education, Culture, Science and Technology, Environment and related areas. In the New High School, we experienced the implantation and implementation of Formation Itineraries, Transversal Contemporary Themes, and the consequent restructuring of the curriculum. In high school for 30 years, this is the biggest change I've ever seen. That is what this article is about.Ser docente en la Educación Básica brasileña significa estar a prueba en todo momento, adaptarse a los continuos cambios en las directrices educativas, la precaria formación inicial y continua y las exigencias de mejora de los indicadores educativos, a pesar de la escasez de recursos disponibles. Iniciamos el año escolar 2023 impactados por los efectos de la pandemia del COVID-19, como rezagos, brechas de formación y bajo nivel de participación estudiantil, experimentando una amplia reforma curricular, impulsada por la Base Curricular Común Nacional, en medio de la agitación política, con intercambios gubernamentales a nivel federal y en las provincias, ministros y secretarios, así como de políticas públicas en Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología, Medio Ambiente y áreas afines. En la Nueva Secundaria, vivimos la implantación e implementación de Itinerarios Formativos, Temas Transversales Contemporáneos, y la consecuente reestructuración del currículo. En la escuela secundaria durante 30 años, este es el cambio más grande que he visto. De eso se trata este artículo.Ser professor na Educação Básica brasileira significa ser testado a todo instante, adaptar-se a contínuas modificações nas diretrizes educacionais, à precária formação inicial e continuada e às cobranças por melhoraria dos indicadores educacionais, a despeito da falta de recursos disponíveis. Iniciamos o ano letivo de 2023 impactados pelos efeitos da pandemia de COVID-19, como defasagens, lacunas formativas e baixo nível de engajamento discente, vivenciando uma ampla reforma curricular, desencadeada pela Base Nacional Comum Curricular, em meio à turbulência política, com trocas de governantes em nível federal e estadual, ministros e secretários, bem como de políticas públicas na Educação, Cultura, Ciência e Tecnologia, Meio Ambiente e áreas afins. No Novo Ensino Médio, vivemos a implantação e implementação dos Itinerários Formativos, Temas Contemporâneos Transversais, e a consequente reestruturação da grade curricular. Atuando há 30 anos no Ensino Médio, essa é a maior mudança que já presenciei. É disso que trata esse artigo. Palavras-chave: Novo Ensino Médio. Itinerários Formativos. Base Nacional Comum Curricular. Reforma Curricular. Ensino de Matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/331910.37001/emr.v28i78.3319Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 186-1902317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3319/2311https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGiordano, Cassio Cristiano2023-03-31T17:42:57Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3319Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-03-31T17:42:57Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv New High School Challenges
Desafíos de la Nueva Escuela Secundaria
Desafios do Novo Ensino Médio
title New High School Challenges
spellingShingle New High School Challenges
Giordano, Cassio Cristiano
New High School.
Formation Itineraries.
Common National Curriculum Base.
Curriculum Reform.
Mathematics Teaching.
Novo Ensino Médio.
Itinerários Formativos.
Base Nacional Comum Curricular.
Reforma Curricular.
Ensino de Matemática.
Nueva Secundaria.
Itinerarios Formativos.
Base Curricular Nacional Común.
Reforma Curricular.
Enseñanza de las Matemáticas.
title_short New High School Challenges
title_full New High School Challenges
title_fullStr New High School Challenges
title_full_unstemmed New High School Challenges
title_sort New High School Challenges
author Giordano, Cassio Cristiano
author_facet Giordano, Cassio Cristiano
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giordano, Cassio Cristiano
dc.subject.por.fl_str_mv New High School.
Formation Itineraries.
Common National Curriculum Base.
Curriculum Reform.
Mathematics Teaching.
Novo Ensino Médio.
Itinerários Formativos.
Base Nacional Comum Curricular.
Reforma Curricular.
Ensino de Matemática.
Nueva Secundaria.
Itinerarios Formativos.
Base Curricular Nacional Común.
Reforma Curricular.
Enseñanza de las Matemáticas.
topic New High School.
Formation Itineraries.
Common National Curriculum Base.
Curriculum Reform.
Mathematics Teaching.
Novo Ensino Médio.
Itinerários Formativos.
Base Nacional Comum Curricular.
Reforma Curricular.
Ensino de Matemática.
Nueva Secundaria.
Itinerarios Formativos.
Base Curricular Nacional Común.
Reforma Curricular.
Enseñanza de las Matemáticas.
description Being a teacher in Brazilian Basic Education means being tested at all times, adapting to continuous changes in educational guidelines, precarious initial and continuing formation and demands for improving educational indicators, despite the lack of available resources. We started the year of 2023 with schools impacted by the effects of the COVID-19 pandemic, such as lags, training gaps and low level of student engagement, experiencing a broad curriculum reform, triggered by the National Common Curricular Base, amid political turmoil, with exchanges of governors at federal and state level, ministers and secretaries, as well as public policies in Education, Culture, Science and Technology, Environment and related areas. In the New High School, we experienced the implantation and implementation of Formation Itineraries, Transversal Contemporary Themes, and the consequent restructuring of the curriculum. In high school for 30 years, this is the biggest change I've ever seen. That is what this article is about.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3319
10.37001/emr.v28i78.3319
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3319
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i78.3319
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3319/2311
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 78 (2023): jan./mar.; 186-190
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131540869120