Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3099 |
Resumo: | This study aimed to present research that contemplates aspects of the theory of semiotic representation registers in activities about functions. Through a systematic literature review, we seek to present reflections on representations of functions in texts based on this principle. Eighteen articles were analyzed in three languages, and found in 6 databases: ERIC, Periódico CAPES, Research Gate, HAL, Google Scholar, and Scielo. The reading provoked reflections trying to solve the concern about the theme in focus: what aspects of the theory of semiotic representation registers do recent works bring in contexts about functions? Such works pointed out important contributions regarding the difficulties presented by the subjects in cognitive transformations of different registers of semiotic representation. However, it was observed in the studies the lack of a relationship between the mobilized cognitive transformations and the subjects' actions while carrying out the proposed activities. |
id |
SBEM_MAT-1_8f88355b664e88f5bfe99d7e8b88fef6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3099 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature reviewAprendizagem de funções à luz da teoria dos registros de representação semiótica: uma revisão sistemática de literaturaRegistro de Representação SemióticaFunçãoEducação Matemática.Revisão Sistemática da LiteraturaSemiotic RepresentationsMathematics functionsMathematics EducationSystematic Review of LiteratureThis study aimed to present research that contemplates aspects of the theory of semiotic representation registers in activities about functions. Through a systematic literature review, we seek to present reflections on representations of functions in texts based on this principle. Eighteen articles were analyzed in three languages, and found in 6 databases: ERIC, Periódico CAPES, Research Gate, HAL, Google Scholar, and Scielo. The reading provoked reflections trying to solve the concern about the theme in focus: what aspects of the theory of semiotic representation registers do recent works bring in contexts about functions? Such works pointed out important contributions regarding the difficulties presented by the subjects in cognitive transformations of different registers of semiotic representation. However, it was observed in the studies the lack of a relationship between the mobilized cognitive transformations and the subjects' actions while carrying out the proposed activities.Este estudo objetivou apresentar pesquisas que contemplam aspectos da teoria dos registros de representação semiótica em atividades sobre funções. Buscamos apresentar, por meio de revisão sistemática de literatura, reflexões sobre representações de funções em textos fundamentados nesse princípio. Foram analisados 18 artigos em três línguas, encontrados em 6 bancos de dados: ERIC, Periódico CAPES, Research Gate, HAL, Google Scholar e Scielo. A leitura provocou reflexões intentando solucionar a inquietação sobre a temática em foco: quais aspectos da teoria dos registros de representação semiótica trabalhos recentes trazem em contextos sobre funções? Tais trabalhos apontaram importantes contribuições acerca das dificuldades apresentadas pelos sujeitos em transformações cognitivas de diferentes registros de representação semiótica. No entanto, foi observado nos estudos a falta de relação entre as transformações cognitivas mobilizadas e as ações dos sujeitos enquanto realizavam as atividades propostas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/309910.37001/emr.v27i77.3099Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 58-692317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3099/2252https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuniz, MarceloGitirana, Verônica Lucena, Rosilângela 2022-12-19T13:13:21Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3099Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2022-12-19T13:13:21Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review Aprendizagem de funções à luz da teoria dos registros de representação semiótica: uma revisão sistemática de literatura |
title |
Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review |
spellingShingle |
Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review Muniz, Marcelo Registro de Representação Semiótica Função Educação Matemática. Revisão Sistemática da Literatura Semiotic Representations Mathematics functions Mathematics Education Systematic Review of Literature |
title_short |
Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review |
title_full |
Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review |
title_fullStr |
Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review |
title_full_unstemmed |
Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review |
title_sort |
Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review |
author |
Muniz, Marcelo |
author_facet |
Muniz, Marcelo Gitirana, Verônica Lucena, Rosilângela |
author_role |
author |
author2 |
Gitirana, Verônica Lucena, Rosilângela |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muniz, Marcelo Gitirana, Verônica Lucena, Rosilângela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Registro de Representação Semiótica Função Educação Matemática. Revisão Sistemática da Literatura Semiotic Representations Mathematics functions Mathematics Education Systematic Review of Literature |
topic |
Registro de Representação Semiótica Função Educação Matemática. Revisão Sistemática da Literatura Semiotic Representations Mathematics functions Mathematics Education Systematic Review of Literature |
description |
This study aimed to present research that contemplates aspects of the theory of semiotic representation registers in activities about functions. Through a systematic literature review, we seek to present reflections on representations of functions in texts based on this principle. Eighteen articles were analyzed in three languages, and found in 6 databases: ERIC, Periódico CAPES, Research Gate, HAL, Google Scholar, and Scielo. The reading provoked reflections trying to solve the concern about the theme in focus: what aspects of the theory of semiotic representation registers do recent works bring in contexts about functions? Such works pointed out important contributions regarding the difficulties presented by the subjects in cognitive transformations of different registers of semiotic representation. However, it was observed in the studies the lack of a relationship between the mobilized cognitive transformations and the subjects' actions while carrying out the proposed activities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3099 10.37001/emr.v27i77.3099 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3099 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v27i77.3099 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3099/2252 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 58-69 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131496828928 |