Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muniz, Marcelo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gitirana, Verônica, Lucena, Rosilângela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3099
Resumo: This study aimed to present research that contemplates aspects of the theory of semiotic representation registers in activities about functions. Through a systematic literature review, we seek to present reflections on representations of functions in texts based on this principle. Eighteen articles were analyzed in three languages, and found in 6 databases: ERIC, Periódico CAPES, Research Gate, HAL, Google Scholar, and Scielo. The reading provoked reflections trying to solve the concern about the theme in focus: what aspects of the theory of semiotic representation registers do recent works bring in contexts about functions? Such works pointed out important contributions regarding the difficulties presented by the subjects in cognitive transformations of different registers of semiotic representation. However, it was observed in the studies the lack of a relationship between the mobilized cognitive transformations and the subjects' actions while carrying out the proposed activities.
id SBEM_MAT-1_8f88355b664e88f5bfe99d7e8b88fef6
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3099
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature reviewAprendizagem de funções à luz da teoria dos registros de representação semiótica: uma revisão sistemática de literaturaRegistro de Representação SemióticaFunçãoEducação Matemática.Revisão Sistemática da LiteraturaSemiotic RepresentationsMathematics functionsMathematics EducationSystematic Review of LiteratureThis study aimed to present research that contemplates aspects of the theory of semiotic representation registers in activities about functions. Through a systematic literature review, we seek to present reflections on representations of functions in texts based on this principle. Eighteen articles were analyzed in three languages, and found in 6 databases: ERIC, Periódico CAPES, Research Gate, HAL, Google Scholar, and Scielo. The reading provoked reflections trying to solve the concern about the theme in focus: what aspects of the theory of semiotic representation registers do recent works bring in contexts about functions? Such works pointed out important contributions regarding the difficulties presented by the subjects in cognitive transformations of different registers of semiotic representation. However, it was observed in the studies the lack of a relationship between the mobilized cognitive transformations and the subjects' actions while carrying out the proposed activities.Este estudo objetivou apresentar pesquisas que contemplam aspectos da teoria dos registros de representação semiótica em atividades sobre funções. Buscamos apresentar, por meio de revisão sistemática de literatura, reflexões sobre representações de funções em textos fundamentados nesse princípio. Foram analisados 18 artigos em três línguas, encontrados em 6 bancos de dados: ERIC, Periódico CAPES, Research Gate, HAL, Google Scholar e Scielo. A leitura provocou reflexões intentando solucionar a inquietação sobre a temática em foco: quais aspectos da teoria dos registros de representação semiótica trabalhos recentes trazem em contextos sobre funções? Tais trabalhos apontaram importantes contribuições acerca das dificuldades apresentadas pelos sujeitos em transformações cognitivas de diferentes registros de representação semiótica. No entanto, foi observado nos estudos a falta de relação entre as transformações cognitivas mobilizadas e as ações dos sujeitos enquanto realizavam as atividades propostas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/309910.37001/emr.v27i77.3099Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 58-692317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3099/2252https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuniz, MarceloGitirana, Verônica Lucena, Rosilângela 2022-12-19T13:13:21Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3099Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2022-12-19T13:13:21Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review
Aprendizagem de funções à luz da teoria dos registros de representação semiótica: uma revisão sistemática de literatura
title Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review
spellingShingle Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review
Muniz, Marcelo
Registro de Representação Semiótica
Função
Educação Matemática.
Revisão Sistemática da Literatura
Semiotic Representations
Mathematics functions
Mathematics Education
Systematic Review of Literature
title_short Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review
title_full Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review
title_fullStr Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review
title_full_unstemmed Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review
title_sort Function learning from the Theory of Registers of Semiotic Representation perspective: a systematic literature review
author Muniz, Marcelo
author_facet Muniz, Marcelo
Gitirana, Verônica
Lucena, Rosilângela
author_role author
author2 Gitirana, Verônica
Lucena, Rosilângela
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muniz, Marcelo
Gitirana, Verônica
Lucena, Rosilângela
dc.subject.por.fl_str_mv Registro de Representação Semiótica
Função
Educação Matemática.
Revisão Sistemática da Literatura
Semiotic Representations
Mathematics functions
Mathematics Education
Systematic Review of Literature
topic Registro de Representação Semiótica
Função
Educação Matemática.
Revisão Sistemática da Literatura
Semiotic Representations
Mathematics functions
Mathematics Education
Systematic Review of Literature
description This study aimed to present research that contemplates aspects of the theory of semiotic representation registers in activities about functions. Through a systematic literature review, we seek to present reflections on representations of functions in texts based on this principle. Eighteen articles were analyzed in three languages, and found in 6 databases: ERIC, Periódico CAPES, Research Gate, HAL, Google Scholar, and Scielo. The reading provoked reflections trying to solve the concern about the theme in focus: what aspects of the theory of semiotic representation registers do recent works bring in contexts about functions? Such works pointed out important contributions regarding the difficulties presented by the subjects in cognitive transformations of different registers of semiotic representation. However, it was observed in the studies the lack of a relationship between the mobilized cognitive transformations and the subjects' actions while carrying out the proposed activities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3099
10.37001/emr.v27i77.3099
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3099
identifier_str_mv 10.37001/emr.v27i77.3099
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3099/2252
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 58-69
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131496828928