Mathematics Education and high abilities/giftedness: a review of the scientific production in Brazil (2008-2019)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos Ferreira, Weberson
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Moreira, Geraldo Eustáquio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3204
Resumo: This article aimed to present a mapping of the national academic-scientific production on the teaching-learning process of Mathematics in the context of high abilities/giftedness with a view to inclusion in the period 2008-2019. The research, of qualitative approach, used in its methodological path the assumptions of systematic literature review, whose search sources were the catalog of theses and dissertations of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), the Scientific Electronic Library Online (Scielo) and Google Scholar. In addition to regional disparities, the results showed that there are few researches exploring the education of students with high abilities/giftedness in Mathematics Education, revealing a lack in the Brazilian academic scenario. Moreover, the multiplicity of approaches observed in the analyzed productions reveals the complexity of the subject and the urgency of developing research in this area.
id SBEM_MAT-1_ce43db033eeb130db0f02d551204c903
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3204
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Mathematics Education and high abilities/giftedness: a review of the scientific production in Brazil (2008-2019)Educación matemática y altas capacidades/superdotación: una revisión de la producción académica en Brasil (2008-2019)Educação Matemática e altas habilidades/superdotação: um recorte da produção acadêmica no Brasil (2008-2019)Educación MatemáticaAltas capacidades/superdotaciónInclusiónPesquisaMathematical EducationHigh abilities/giftednessInclusionResearchEducação MatemáticaAltas habilidades/superdotaçãoInclusãoPesquisaThis article aimed to present a mapping of the national academic-scientific production on the teaching-learning process of Mathematics in the context of high abilities/giftedness with a view to inclusion in the period 2008-2019. The research, of qualitative approach, used in its methodological path the assumptions of systematic literature review, whose search sources were the catalog of theses and dissertations of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), the Scientific Electronic Library Online (Scielo) and Google Scholar. In addition to regional disparities, the results showed that there are few researches exploring the education of students with high abilities/giftedness in Mathematics Education, revealing a lack in the Brazilian academic scenario. Moreover, the multiplicity of approaches observed in the analyzed productions reveals the complexity of the subject and the urgency of developing research in this area.Este artículo tiene como objetivo presentar un mapeo de la producción académica nacional sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas en el contexto de las altas capacidades con miras a la inclusión en el período 2008-2019. La investigación, con abordaje cualitativo, utilizó los presupuestos metodológicos de una revisión sistemática de literatura, cuyas fuentes de búsqueda fueron el catálogo de tesis y disertaciones de la Coordinación de Perfeccionamiento de Personal de Enseñanza Superior (Capes), la Scientific Electronic Library Online (Scielo) y Google Scholar. Además de las disparidades regionales, los resultados mostraron que existen pocas investigaciones que exploren la educación de alumnos con altas capacidades en el área de Educación Matemática, revelando una carencia en el escenario académico brasileño. Además, la multiplicidad de abordajes en las producciones analizadas revela la complejidad del tema y la urgencia de desarrollar investigaciones en esta área.Este artigo teve como objetivo apresentar um mapeamento da produção acadêmica nacional sobre o processo de ensino-aprendizagem de Matemática no contexto das altas habilidades/superdotação com vistas à inclusão no período 2008-2019. A pesquisa, de abordagem qualitativa, utilizou em seu percurso metodológico os pressupostos da revisão sistemática de literatura, cujas fontes de busca foram o catálogo de teses e dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), o Scientific Electronic Library Online (Scielo) e o Google Acadêmico. Além das disparidades regionais, os resultados mostraram que são escassas as pesquisas que exploram a educação de estudantes com altas habilidades/superdotação na área da Educação Matemática, revelando uma carência no cenário acadêmico brasileiro. Ademais, a multiplicidade de abordagens nas produções analisadas revela a complexidade do tema e a urgência do desenvolvimento de pesquisas nessa área.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/320410.37001/emr.v28i80.3204Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-212317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3204/2412https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos Ferreira, WebersonMoreira, Geraldo Eustáquio2023-09-02T11:24:00Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3204Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-09-02T11:24Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics Education and high abilities/giftedness: a review of the scientific production in Brazil (2008-2019)
Educación matemática y altas capacidades/superdotación: una revisión de la producción académica en Brasil (2008-2019)
Educação Matemática e altas habilidades/superdotação: um recorte da produção acadêmica no Brasil (2008-2019)
title Mathematics Education and high abilities/giftedness: a review of the scientific production in Brazil (2008-2019)
spellingShingle Mathematics Education and high abilities/giftedness: a review of the scientific production in Brazil (2008-2019)
Campos Ferreira, Weberson
Educación Matemática
Altas capacidades/superdotación
Inclusión
Pesquisa
Mathematical Education
High abilities/giftedness
Inclusion
Research
Educação Matemática
Altas habilidades/superdotação
Inclusão
Pesquisa
title_short Mathematics Education and high abilities/giftedness: a review of the scientific production in Brazil (2008-2019)
title_full Mathematics Education and high abilities/giftedness: a review of the scientific production in Brazil (2008-2019)
title_fullStr Mathematics Education and high abilities/giftedness: a review of the scientific production in Brazil (2008-2019)
title_full_unstemmed Mathematics Education and high abilities/giftedness: a review of the scientific production in Brazil (2008-2019)
title_sort Mathematics Education and high abilities/giftedness: a review of the scientific production in Brazil (2008-2019)
author Campos Ferreira, Weberson
author_facet Campos Ferreira, Weberson
Moreira, Geraldo Eustáquio
author_role author
author2 Moreira, Geraldo Eustáquio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos Ferreira, Weberson
Moreira, Geraldo Eustáquio
dc.subject.por.fl_str_mv Educación Matemática
Altas capacidades/superdotación
Inclusión
Pesquisa
Mathematical Education
High abilities/giftedness
Inclusion
Research
Educação Matemática
Altas habilidades/superdotação
Inclusão
Pesquisa
topic Educación Matemática
Altas capacidades/superdotación
Inclusión
Pesquisa
Mathematical Education
High abilities/giftedness
Inclusion
Research
Educação Matemática
Altas habilidades/superdotação
Inclusão
Pesquisa
description This article aimed to present a mapping of the national academic-scientific production on the teaching-learning process of Mathematics in the context of high abilities/giftedness with a view to inclusion in the period 2008-2019. The research, of qualitative approach, used in its methodological path the assumptions of systematic literature review, whose search sources were the catalog of theses and dissertations of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), the Scientific Electronic Library Online (Scielo) and Google Scholar. In addition to regional disparities, the results showed that there are few researches exploring the education of students with high abilities/giftedness in Mathematics Education, revealing a lack in the Brazilian academic scenario. Moreover, the multiplicity of approaches observed in the analyzed productions reveals the complexity of the subject and the urgency of developing research in this area.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3204
10.37001/emr.v28i80.3204
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3204
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i80.3204
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3204/2412
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-21
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131528286208