Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemos Batista, Danilo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Amorim, Marta Élid, Pereira da Silva, Lenira, da Silva Souza, Denize, da Silva Costa, Silvânia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3520
Resumo: This work results from a collective undertaking carried out during the last management of Sbem-SE, covering the three-year period 2020-2023. Focused on inclusion, we present some of the actions: The mini-courses Is it possible to teach probability and Statistics from the first years of primary school? and Mathematics education and accessibility: pedagogical strategies for inclusive mathematics classes; and the Second Math Day Accessibility Challenge. Such activities and others promoted by Sbem-SE sought to revitalize the Sergipe regional office and contribute to the development of mathematics education in Sergipe, with an eye towards inclusion, promoting dialogues and paths to improving inclusive actions in the state.
id SBEM_MAT-1_f3fa56d1a01287a3c6875ae83b19eb68
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3520
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centralityEducación Matemática Inclusiva en Sergipe: de la transversalidad a la centralidadEducação Matemática Inclusiva em Sergipe: da transversalidade à centralidadeEducación MatemáticaInclusiónFormación inicial del profesoradoSergipeMathematics educationInclusionInitial teacher educationSergipeEducação MatemáticaInclusãoFormação inicial de professoresSergipeThis work results from a collective undertaking carried out during the last management of Sbem-SE, covering the three-year period 2020-2023. Focused on inclusion, we present some of the actions: The mini-courses Is it possible to teach probability and Statistics from the first years of primary school? and Mathematics education and accessibility: pedagogical strategies for inclusive mathematics classes; and the Second Math Day Accessibility Challenge. Such activities and others promoted by Sbem-SE sought to revitalize the Sergipe regional office and contribute to the development of mathematics education in Sergipe, with an eye towards inclusion, promoting dialogues and paths to improving inclusive actions in the state.El presente trabajo es el resultado de una empresa colectiva realizada durante la última gestión de la Sbem-SE, relacionada con el trienio 2020-2023. Centrándonos en la inclusión, estas son algunas de las acciones realizadas: los minicursos ¿Será posible enseñar probabilidad y estadística desde los primeros años de la escuela primaria? y Educación matemática y accesibilidad: estrategias pedagógicas para clases de matemáticas inclusivas; y el Segundo Desafío de Accesibilidad del Día de las Matemáticas. Esas actividades, así como las otras promovidas por Sbem-SE, buscaron revitalizar la Sbem-SE y contribuir al desarrollo de la Educación Matemática en Sergipe, con miras a la inclusión, promoviendo diálogos y formas de mejorar las acciones inclusivas en el estado.O presente trabalho é resultado de uma empreitada coletiva realizada durante a última gestão da Sbem-SE, relativa ao triênio 2020-2023. Tendo como foco a inclusão, aqui são apresentados algumas das ações realizadas: os minicursos Será possível ensinar probabilidade e estatística desde os primeiros anos do ensino fundamental? e Educação Matemática e acessibilidade: estratégias pedagógicas para aulas de matemática inclusivas; e o Segundo Desafio Math Day de Acessibilidade. Tais atividades, assim como as demais promovidas pela Sbem-SE, buscaram revitalizar a regional Sergipe e contribuir para o desenvolvimento da Educação Matemática em Sergipe, com um olhar para a inclusão, promovendo diálogos e caminhos para a melhoria de ações inclusivas no estado.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/352010.37001/emr.v28i81.3520Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-132317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3520/2494https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessLemos Batista, DaniloAmorim, Marta ÉlidPereira da Silva, Lenirada Silva Souza, Denize da Silva Costa, Silvânia 2023-12-18T14:22:04Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3520Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-12-18T14:22:04Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality
Educación Matemática Inclusiva en Sergipe: de la transversalidad a la centralidad
Educação Matemática Inclusiva em Sergipe: da transversalidade à centralidade
title Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality
spellingShingle Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality
Lemos Batista, Danilo
Educación Matemática
Inclusión
Formación inicial del profesorado
Sergipe
Mathematics education
Inclusion
Initial teacher education
Sergipe
Educação Matemática
Inclusão
Formação inicial de professores
Sergipe
title_short Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality
title_full Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality
title_fullStr Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality
title_full_unstemmed Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality
title_sort Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality
author Lemos Batista, Danilo
author_facet Lemos Batista, Danilo
Amorim, Marta Élid
Pereira da Silva, Lenira
da Silva Souza, Denize
da Silva Costa, Silvânia
author_role author
author2 Amorim, Marta Élid
Pereira da Silva, Lenira
da Silva Souza, Denize
da Silva Costa, Silvânia
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemos Batista, Danilo
Amorim, Marta Élid
Pereira da Silva, Lenira
da Silva Souza, Denize
da Silva Costa, Silvânia
dc.subject.por.fl_str_mv Educación Matemática
Inclusión
Formación inicial del profesorado
Sergipe
Mathematics education
Inclusion
Initial teacher education
Sergipe
Educação Matemática
Inclusão
Formação inicial de professores
Sergipe
topic Educación Matemática
Inclusión
Formación inicial del profesorado
Sergipe
Mathematics education
Inclusion
Initial teacher education
Sergipe
Educação Matemática
Inclusão
Formação inicial de professores
Sergipe
description This work results from a collective undertaking carried out during the last management of Sbem-SE, covering the three-year period 2020-2023. Focused on inclusion, we present some of the actions: The mini-courses Is it possible to teach probability and Statistics from the first years of primary school? and Mathematics education and accessibility: pedagogical strategies for inclusive mathematics classes; and the Second Math Day Accessibility Challenge. Such activities and others promoted by Sbem-SE sought to revitalize the Sergipe regional office and contribute to the development of mathematics education in Sergipe, with an eye towards inclusion, promoting dialogues and paths to improving inclusive actions in the state.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3520
10.37001/emr.v28i81.3520
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3520
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i81.3520
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3520/2494
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-13
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131654115328