Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
DOI: | 10.37001/emr.v28i81.3520 |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3520 |
Resumo: | This work results from a collective undertaking carried out during the last management of Sbem-SE, covering the three-year period 2020-2023. Focused on inclusion, we present some of the actions: The mini-courses Is it possible to teach probability and Statistics from the first years of primary school? and Mathematics education and accessibility: pedagogical strategies for inclusive mathematics classes; and the Second Math Day Accessibility Challenge. Such activities and others promoted by Sbem-SE sought to revitalize the Sergipe regional office and contribute to the development of mathematics education in Sergipe, with an eye towards inclusion, promoting dialogues and paths to improving inclusive actions in the state. |
id |
SBEM_MAT-1_f3fa56d1a01287a3c6875ae83b19eb68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3520 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
spelling |
Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centralityEducación Matemática Inclusiva en Sergipe: de la transversalidad a la centralidadEducação Matemática Inclusiva em Sergipe: da transversalidade à centralidadeEducación MatemáticaInclusiónFormación inicial del profesoradoSergipeMathematics educationInclusionInitial teacher educationSergipeEducação MatemáticaInclusãoFormação inicial de professoresSergipeThis work results from a collective undertaking carried out during the last management of Sbem-SE, covering the three-year period 2020-2023. Focused on inclusion, we present some of the actions: The mini-courses Is it possible to teach probability and Statistics from the first years of primary school? and Mathematics education and accessibility: pedagogical strategies for inclusive mathematics classes; and the Second Math Day Accessibility Challenge. Such activities and others promoted by Sbem-SE sought to revitalize the Sergipe regional office and contribute to the development of mathematics education in Sergipe, with an eye towards inclusion, promoting dialogues and paths to improving inclusive actions in the state.El presente trabajo es el resultado de una empresa colectiva realizada durante la última gestión de la Sbem-SE, relacionada con el trienio 2020-2023. Centrándonos en la inclusión, estas son algunas de las acciones realizadas: los minicursos ¿Será posible enseñar probabilidad y estadística desde los primeros años de la escuela primaria? y Educación matemática y accesibilidad: estrategias pedagógicas para clases de matemáticas inclusivas; y el Segundo Desafío de Accesibilidad del Día de las Matemáticas. Esas actividades, así como las otras promovidas por Sbem-SE, buscaron revitalizar la Sbem-SE y contribuir al desarrollo de la Educación Matemática en Sergipe, con miras a la inclusión, promoviendo diálogos y formas de mejorar las acciones inclusivas en el estado.O presente trabalho é resultado de uma empreitada coletiva realizada durante a última gestão da Sbem-SE, relativa ao triênio 2020-2023. Tendo como foco a inclusão, aqui são apresentados algumas das ações realizadas: os minicursos Será possível ensinar probabilidade e estatística desde os primeiros anos do ensino fundamental? e Educação Matemática e acessibilidade: estratégias pedagógicas para aulas de matemática inclusivas; e o Segundo Desafio Math Day de Acessibilidade. Tais atividades, assim como as demais promovidas pela Sbem-SE, buscaram revitalizar a regional Sergipe e contribuir para o desenvolvimento da Educação Matemática em Sergipe, com um olhar para a inclusão, promovendo diálogos e caminhos para a melhoria de ações inclusivas no estado.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/352010.37001/emr.v28i81.3520Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-132317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3520/2494https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessLemos Batista, DaniloAmorim, Marta ÉlidPereira da Silva, Lenirada Silva Souza, Denize da Silva Costa, Silvânia 2023-12-18T14:22:04Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3520Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-12-18T14:22:04Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality Educación Matemática Inclusiva en Sergipe: de la transversalidad a la centralidad Educação Matemática Inclusiva em Sergipe: da transversalidade à centralidade |
title |
Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality |
spellingShingle |
Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality Lemos Batista, Danilo Educación Matemática Inclusión Formación inicial del profesorado Sergipe Mathematics education Inclusion Initial teacher education Sergipe Educação Matemática Inclusão Formação inicial de professores Sergipe Lemos Batista, Danilo Educación Matemática Inclusión Formación inicial del profesorado Sergipe Mathematics education Inclusion Initial teacher education Sergipe Educação Matemática Inclusão Formação inicial de professores Sergipe |
title_short |
Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality |
title_full |
Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality |
title_fullStr |
Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality |
title_full_unstemmed |
Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality |
title_sort |
Inclusive Mathematics Education in Sergipe: from transversality to centrality |
author |
Lemos Batista, Danilo |
author_facet |
Lemos Batista, Danilo Lemos Batista, Danilo Amorim, Marta Élid Pereira da Silva, Lenira da Silva Souza, Denize da Silva Costa, Silvânia Amorim, Marta Élid Pereira da Silva, Lenira da Silva Souza, Denize da Silva Costa, Silvânia |
author_role |
author |
author2 |
Amorim, Marta Élid Pereira da Silva, Lenira da Silva Souza, Denize da Silva Costa, Silvânia |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemos Batista, Danilo Amorim, Marta Élid Pereira da Silva, Lenira da Silva Souza, Denize da Silva Costa, Silvânia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Matemática Inclusión Formación inicial del profesorado Sergipe Mathematics education Inclusion Initial teacher education Sergipe Educação Matemática Inclusão Formação inicial de professores Sergipe |
topic |
Educación Matemática Inclusión Formación inicial del profesorado Sergipe Mathematics education Inclusion Initial teacher education Sergipe Educação Matemática Inclusão Formação inicial de professores Sergipe |
description |
This work results from a collective undertaking carried out during the last management of Sbem-SE, covering the three-year period 2020-2023. Focused on inclusion, we present some of the actions: The mini-courses Is it possible to teach probability and Statistics from the first years of primary school? and Mathematics education and accessibility: pedagogical strategies for inclusive mathematics classes; and the Second Math Day Accessibility Challenge. Such activities and others promoted by Sbem-SE sought to revitalize the Sergipe regional office and contribute to the development of mathematics education in Sergipe, with an eye towards inclusion, promoting dialogues and paths to improving inclusive actions in the state. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3520 10.37001/emr.v28i81.3520 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3520 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v28i81.3520 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3520/2494 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 81 (2023): As Regionais da SBEM: ações e diálogos desenvolvidos; 1-13 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1822182131020857344 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.37001/emr.v28i81.3520 |